Jacob Pedersen, Vivild: hvor og hvornår dør han?

Startet af Tove Laursen, 08 Jul 2018 - 18:00

Forrige emne - Næste emne

Tove Laursen

Jacob Pedersen:

Døbt 1706 i Vivild, Randers amt, opslag 22
Moderen er Karen Jørgensdatter og udlagt barnefader Peder Nielsen, Skanderborg

Jacob Pedersen troloves til Maren Sørensdatter (datter af Søren Jensen Tvilling) 23. maj 1734 og vies 9. august s.å. Vivild opslag 51.

Han er gårdfæster i Vivild: Langgade 63, gl. matr. nr. 14

Har fundet 2 børn: Søren født 1740 og Birgitte født 1743, begge Vivild.

Maren begraves 14. marts 1779, benævnes Maren Tvilling og Jacob Pedersens hustru. Vivild opslag 106 højre side. Ud fra dette tænker jeg, at han overlever Maren?

Har ledt forgæves efter Jacobs begravelse, men uden held. Han er ikke at finde i Vivild ved folketællingen 1787, har heller ikke fundet ham i nabosogne ved FT 1787.

Mon nogen kan hjælpe og finde hans begravelse.

Venlig hilsen
Tove Laursen

Venlig hilsen
Tove Laursen

Birte Wienecke


Tove Laursen

Begge Jacobs børn bor i Vivild sogn.

Har ikke fundet hverken Jacob eller hans kone Maren nævnt ved nogle af børnebørnenes dåb.

Har desuden nu fundet, at Jacob bliver gårdfæster 12/11 1730 under Hevringholm. Desværre har jeg endog meget svært ved at læse fæstebrevet:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=330330#330330,66435505

Kan dog læse, at Jacob overtager fæstet efter sin stedfader Niels Christensen, der bliver gift med Jacobs moder Karen Jørgensdatter i Vivild i 1713. Hvorfor fæstet overtages af Jacob ved jeg ikke. Har ikke fundet stedfaderen død, heller ikke hans moder Karen Jørgensdatter.

Senere overtages fæstet af datteren Birgitte Jacobsdatters mand Niels Sørensen Svendsen, han er døbt Niels Sørensen, men får tilnavnet Svendsen efter moderens ægtemand nr. 2.

Jeg kan se i Register til fæsteprotokol for Hevringholm, at en Niels Sørensen (Soldat) overtager et fæste i 1761, kunne måske være Birgittes kommende mand, idet de først bliver viet 15/10 1762 i Vivild.

Venlig hilsen
Tove Laursen
Venlig hilsen
Tove Laursen

Tove Laursen

Det er den kommende svigersøn Niels Sørensen, der overtager fæstet i 1761. Igen kan jeg kun tyde særdeles lidt af fæstebrevet, men dog så meget at det er Jacob Pedersen med hustru, der overdrager fæstet.

Jeg må se, om jeg kan få hjælp til at tyde begge fæstebreve, det vil jo være ret intereressant!

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=330330#330330,66435562


Venlig hilsen
Tove Laursen
Venlig hilsen
Tove Laursen