Hvordan finder jeg Peter Nielsen Jensen sandsynligvis født 19 juli 1859 i KBH

Startet af John Poul Johansen, 06 Maj 2018 - 00:17

Forrige emne - Næste emne

Anne Messmann

Fint med dødsattesten, John! Forhåbentligt giver den noget.

Jeg havde længe forsøgt at finde en ane i USA - med et ligeså almindeligt navn. Fik også på et tidspunkt kontakt med en efterkommer "over there", men der var for mange data, der ikke stemte - selv gravstenens fødselsdate stemte ikke overens - så jeg havde nær opgivet. Og at bestille dødsattester i USA er en kompliceret affære. Men så fandt jeg et historisk selskab i staten, der mod betaling af 9 dollar på nettet!, omgående sendte en kopi. Og dér stemte både fødselsdata og forældrenavne:). Og senere i år besøger jeg min nyfundne ane.

En anden ane tog ligeledes til Amerika, men løj sig hele 10 år yngre end han var. Han brugte dog korrekt fødselsdag og -måned.

Begge disse aner rejste, fordi de havde begået ulovligheder i Danmark.

Mht. Peter Nielsen Jensen, er jeg ikke helt klar over, hvad det betyder, at han "jumbed chip". - Betyder det, at han illegalt indvandrede til Australien? Og rejste illegalt, og dermed ikke blev registreret? Det lyder jo lidt underligt, hvis han fulgtes med en bror, synes jeg (med mindre broderen også rejste illegalt...). Og var den illegale rejse pga. pengemangel eller for at skjule sig for myndighederne?

Hilsen, Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Niels Just Rasmussen

#61
Det jeg tænker at Niels Johan Nielsen & kone havde betalt billet (hvis det er dem in 1877), så kunne potentielt begge yngre brødre Daniel Frederik og Johannes Peter være på skibet som blinde passagerer (formoder pengemangel) og dermed "jump ship" da de kom til Port Adelaide.
Dermed var de illegale og ikke registrerede.

Nogle løj eller pyntede på deres fortid eller de var udsat for sjusk, da de blev registreret ved ankomsten.

Det mest spektakulære eksempel på løgn er jo Sheriff "Chris Madsen", der blev en helt i det vilde vesten; men som havde være "stor-forbryder" i DK (Christen Madsen Rørmose) og udvist til USA.
Se: http://www.kronsell.net/cmadsen.htm
Danske myndigheder prøvede hemmeligt at få kriminelle skibet "overseas".

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Niels Just Rasmussen

#64
Citat fra: Gitte Johansen [67] Dato 12 Maj 2018 - 13:08

nr. 657


https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17056262#136771,34197004

Så denne skifte-information fra 28. februar 1879 [Bodil Cathrine døde 23. februar 1879]:
- Daniel Frederik Nielsen & Johan Peder Jensen (d. yngre) er begge sømænd.

1. Ægteskab: Johan Frederik Nielsen & Bodil Cathrine Rubarth.
Niels Johan Nielsen ER i Australien.  
Sømand Daniel Frederik Nielsen er i England (Grimsby).
Mærkeligt nok ingen omtale af Johannes Peter Nielsen! [er han simpelthen død inden 1879 eller forsvundet (til Australien)?]
Søren Christian på Teglgaardsstræde 7.

2. Ægteskab:
Johan Peter Jensen & Bodil Cathrine Rubarth:
Sømand Johan Peter Jensen [udstreget fordi han er fra Johan Peters Jensens (d. ældre) første ægteskab med Sophie Petersen]. Johan Peter Jensen (d. yngre) er født ~ 1846.

Folketællingen fra 1860, som du fandt Gitte:
København, København (Staden), Christianshavn Kvarter, Hj. af Store Torvegade og Amagergade, 394 b, Løbe no. 10/27, Sidehuset, 2. Sal a, 3599, FT-1860, D6360

Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Johan Peter Jensen     43     Gift     Mursvend. Husfader          Kbhv  
Sophie f. Petersen     38     Gift     hans Kone          Kbhv  
Johan Peter Jensen     14     Ugift     deres Barn          Kbhv  
Laurine Charlotte Jensen     3     Ugift     deres Barn          Kbhv   er i 1870
Caroline Wilhelmine Jensen     1     Ugift     deres Barn          Kbhv  

Niels Just Rasmussen

South Australia Immigrants Ship Papers 1849-1940.

Year 1877:
Johann Neilson. 28 years [agricultural labour].
Pauline Neilson. 33 years.
Kilde (midt venstre side): https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CSD2-S7JF-S

Anne Messmann

I skiftet efter Bodil Cathrine: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17056262#136771,34197004
er der n.th. henvisning til Behandlingeprotokol B pag. 68.
Den har jeg forgæves forsøgt at finde 8) - Er der en, der kan hjælpe?

Det kunne jo også være meget relevant at finde skiftet efter Johan Peter Jensen (den ældre).
Han lever i al fald ved FT-1885, 66 år gl. i Teglgårdsstræde 14, st.: https://www.danishfamilysearch.dk/cid15149673

Vh, Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Anne Messmann

Med venlig hilsen
Anne Messmann

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com


Niels Just Rasmussen

Citat fra: Gitte Johansen [67] Dato 12 Maj 2018 - 16:13
Og flere
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16515164#136784,34198135

I den sidste her omtales igen alle børnene efter Bodil Cathrine, undtagen Johannes Peter Nielsen!
Det tyder unægteligt på at han er (eller man mener han er) død.

Anne Messmann

Rettelse Gitte? - Det er jo blot Boet fortsat. Og det fortsætter og fortsætter - helt til pag. 96!
Her slutter Boet. Man kan jo så også gå baglæns (tallet ø.v.hj.): https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16515164#136784,34198141

Så vidt jeg skimmede, var der kun 1 nævnt i Australien: Arbejdsmand N.J. Nielsen, samt 1 i England: Sømand Daniel Frederik Nielsen.

Jeg har ikke set nogen Peter el. Johan Peter nævnt.
Vh, Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com


Anne Messmann

Godt Gitte! (jeg var ved at finde den...)
Men jeg fandt hans død: nr. 94
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=158981#158981,26722612

Hans Behandlingsprotokol når jeg ikke at finde frem i dag (synes det er svært?) - det er pag. 471.

I Registreringsprotokollen nævnes at Sømand Johan Peter Jensen ikke er set i landet siden 1870. - Men måske står der mere i Behandlingsprotokollen, de skal vel finde ham!

Vh, Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Gitte Johansen

Det er behandlingsprotokollen, det står i, og det er vel hans egen søn, Johan Peter.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Niels Just Rasmussen

#77
Citat fra: Gitte Johansen [67] Dato 12 Maj 2018 - 17:00
nr. 1121

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17056262#136895,34206849

"Hun [Marie Jensen?] bemærkede at broderen Johan Peter J. (ti død) havde forladt været her i landet i 1870, og at der siden den tid ikke er hørt fra ham."
Virker til at når man ikke hørte fra folk på den tid, var de nok emigreret....

Synes der er uklart om det er Johan Peter "d. ældre" eller "d. yngre", som omtales her.
"Ti død" tilføjet virker dog som om det er Johan Peter d. ældre, som der hentydes til, der således IKKE forlod landet som søsteren troede, medmindre Johan Peter d. yngre således også er død inden 1885?


 


Anne Messmann

Niels -
Citat
"Hun [Marie Jensen?] bemærkede at broderen Johan Peter J. (ti død) havde forladt været her i landet i 1870, og at der siden den tid ikke er hørt fra ham."

Der står:

"Hun bemækede, at Broderen Johan Peter J sidst havde været her i Landet i 1870, og at der siden den Tid ikke er hørt fra ham."

Vh, Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann


Niels Just Rasmussen

Citat fra: Anne Messmann [4344] Dato 12 Maj 2018 - 17:45
Niels -
Citat
"Hun [Marie Jensen?] bemærkede at broderen Johan Peter J. (ti død) havde forladt været her i landet i 1870, og at der siden den tid ikke er hørt fra ham."

Der står:

"Hun bemækede, at Broderen Johan Peter J sidst havde været her i Landet i 1870, og at der siden den Tid ikke er hørt fra ham."

Vh, Anne

Tak Anne.
;D den lille detalje gør jo en stor forskel!
Så er do jo helt klart Johan Peter Jensen d. yngre, som må omtales.

John Damm Sørensen

Citat fra: Niels Just Rasmussen [56358] Dato 12 Maj 2018 - 11:58
Det jeg tænker at Niels Johan Nielsen & kone havde betalt billet (hvis det er dem in 1877), så kunne potentielt begge yngre brødre Daniel Frederik og Johannes Peter være på skibet som blinde passagerer (formoder pengemangel) og dermed "jump ship" da de kom til Port Adelaide.
Dermed var de illegale og ikke registrerede.

Nogle løj eller pyntede på deres fortid eller de var udsat for sjusk, da de blev registreret ved ankomsten.

Det mest spektakulære eksempel på løgn er jo Sheriff "Chris Madsen", der blev en helt i det vilde vesten; men som havde være "stor-forbryder" i DK (Christen Madsen Rørmose) og udvist til USA.
Se: http://www.kronsell.net/cmadsen.htm
Danske myndigheder prøvede hemmeligt at få kriminelle skibet "overseas".


Læs her om Christian Madsens bedrifter.
http://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/avis/record/doms_aviser_page%3Auuid%3Afbacc80c-3c90-4d93-9d96-2bf2a994e624/query/r%C3%B8rmosehus

Hilsen
John

Inger Toudal

Venlig hilsen
Inger Toudal

John Poul Johansen

Så har vi Peter Nielsen Jensens "Death Cert." fra Australien. (se billede)

Jan Martyn fortæller:
Peter's death cert states he died at the Lunatic asylum but that was just the hospital of the times.
He worked in the railways and was staying at a hotel before catching the train in the morning to his new job place.
It appears he liked the drink, though he had no more at that hotel, and he was found in the morning after falling from the balcony.
Someone who knew him from work thought he was a Russian Pole.

The family always said Peter jumped ship.  There is an entry for a deserter for a Peter Jensen May 1882 which sounds too late for me.  Another one in 1879, two years out in age but a possibility I suppose. Like in Denmark there are a few Peter Jensens around.
The Peter I found being naturalised wasn't him.


/John

Niels Just Rasmussen

#85
Der er noget meget mærkeligt.

I den første attest står han som 45 år, når han dør i 1904. Det giver en fødsel ca. 1859; MEN

I den anden attest er der skrevet under Danmark 27 år og dernæst i næste spalte 25 år?
Betyder det ankommet til Australien som 27 årig, og han dernæst lever 25 år i Australien? 1904-27-25 giver fødsel år 1852, der faktisk passer med det "forsvundne" Johannes Peter Nielsen (som vi stadig ikke ved noget om EFTER 1872).
25 år i Australien, så skulle han dog først være ankommet i 1879. [Det år, hvor han ikke omtales i skiftet efter moderen Bodil Cathrine Rubarth].

Hvis han har "jumped ship" kunne han have taget stedfaderens efternavn (Jensen) og storebroderens+kones fornavne (Niels + Caroline), som sine imaginære forældre?

Er det istedet Johan Peter Jensen (f. 1846) er alderen forkert, men efternavnet passer, men fornavnene er igen forkerte med hans virkelige forældre. Han skulle dog være sidst set 1870.....

 

John Poul Johansen

CitatBetyder det ankommet til Australien som 27 årig, og han dernæst lever 25 år i Australien?

Ifølge Jan Martyn betyder de 27 år den tid han har været i Victoria:
CitatIt also said he had been in
Victoria 27 years so that would make it 1877 as a young 18 year old.
Men jeg giver dig ret: Det kunne se ud som: I Danmark de første 27 år derefter Victoria i 25 år.
/John

John Poul Johansen


Jeg forsøger ihærdigt at holde styr på alle de fantastiske oplysninger I finder!
Her er de opsat i et slægtsdiagram. Hvis der er fejl, så meld endelig tilbage.

Peter Nielsen Jensen er, for oversigtens skyld, indsat som bror til Søren C Nielsen Jensen, Nils Johan Nielsen og de andre søskende,
selvom vi endnu ikke har fundet den rette sammenhæng.
/John
Nå! Filen var for stor til at vedhæfte! Jeg vedlægger et ScreenShot.
Originalen findes her: https://drive.google.com/open?id=15TT3nLpkd82OkJAy5pnCa39_HfkjDJj2
/John

Anne Messmann

Hej!
Jeg er ikke helt med...
Vi kan vel blive enige om, at Niels iflg. Dødsattesten er 45 år gl., da han dør i 1904. Dvs.: født 1859.
Hvis han har været 27 år i Australien, betyder det, at han ankom i 1886.

Hvordan den næste spalte: "West Melbourne Victoria (?) 25 år og (?) Amm.. ?hornhill --- living?" skal forstås kan jeg ikke lige greje.

Med venlig hilsen
Anne Messmann

John Poul Johansen

CitatVi kan vel blive enige om, at Niels iflg. Dødsattesten er 45 år gl., da han dør i 1904. Dvs.: født 1859.

Rigtigt!
Peter (ikke Niels) er 45 år da han dør. Jeg tænkte lige, at måske hans fødselsdato var opgivet forkert i jernbaneselskabets notat, men realistisk set: På det tidspunkt, hvor manden dør, har myndighederne nok ikke kun benyttet jernbaneselskabets notat til angivelse af hans alder!

Så! Peter Nielsen Jensen, født i København 19 juli 1859 (kaldet P J Nollosson eller Peter Niels Jensen i Australien) er stadig ikke fundet i DK.

/John