Schlesien - Nogen der har slægtsforsket der

Startet af Helle Jespersen, 23 Apr 2018 - 15:49

Forrige emne - Næste emne

Helle Jespersen

Jeg har en person som bliver født i Schlesien i 1870'erne og senere drager til Als (Sønderjylland) Hvor han i 1910 bliver gift med en dansk pige.

Nogen der har slægtsforsket i området omkring Schlesien og ved hvordan jeg kommer videre med vedkommende? Jeg har naturligvis hans navn og også hans forældres navne. Men jeg ville gerne finde lidt mere på familien dernede.
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Inger Buchard

Hvad står der om hans fødested ved deres vielse?

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Helle Jespersen

Ved vielsen står han til at komme fra en lille by, Wüstewaldersdorf i Waldenburg.
Jeg har googlet byen og den har åbenbart før ligget i Schlesien (Preussen), men efter krigen (1. Verdenskrig) kom byen til at hedde Walim og hører i dag til Polen

Det samme står i de sønderjyske personregistre. Her er forældrene dog også nævnt til ham.

Men jeg ville gerne videre med slægten, og se hvad jeg kunne finde i Schlesien
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Inger Buchard

Du finder en grafik over de tilhørsforhold, som Wüstewaltersdorf har haft, på
http://gov.genealogy.net/item/show/WUSORFJO80FQ

Nogen har lavet en hjemmeside med oplysninger om Kirchenkreis Waldenburg
http://www.waldenburg.pl/index.php

Han tilbyder også at skaffe kilder; spørg eventuelt, hvad det koster, før du beder om hjælp.

Efter 1875 skal man bruge disse personregistre (læs om dem på DIS-Wiki https://wiki.dis-danmark.dk/index.php/Personregister)
Du kan også selv forsøge at finde ud af, om personregistrene for Wüstewaltersdorf har overlevet. I så tilfælde bør de ligge på Standesamt 1 i Berlin, men der er kun registreret Sterbebücher 1938 - 1945 se http://landesarchiv-berlin.de/wp-content/uploads/2017/08/Standesaemt_Ostgebiete.pdf

Før 1875 skal man søge i kirkebøgerne, men p.t. er de ikke tilgængelige online; www.archion.de har ikke lagt kirkebøger fra den slesiske kirkekreds Waldenburg op. Det betyder ikke, at de er gået tabt.
Du kan hos Evangelisches Zentralarchiv Berlin se, hvilke kirkebøger fra de tabte områder øst for Oder-Neiße der har overlevet og er landet i Berlin:
http://www.ezab.de/kirchenbuecher/kirchenbuch-suche.php#W
så jeg tror ikke, den mulighed findes dér

Derimod synes kirkebøgerne fra Kirchenkreis Waldenburg at ligge i Waldenburg/Walbrzych
http://www.waldenburg.pl/hilfe.php :
Wenn sie zu den im evang. Kirchenarchiv zu Waldenburg lagernden Büchern laut Verzeichnis zu den aufgeführten Orten konkrete Anfragen haben, dass heißt sie haben :
Name, Vorname ; Ort und Geburts- bzw. Taufdatum
Dann wenden sie sich bitte direkt an Herrn Pfarrer Waldemar Szczugiel.

Kontakt : walbrzych@luteranie.pl


Med det fornavn må han kunne forstå tysk - og husk, at den slags arbejde er brugerbetalt. Spørg, hvor meget han kan finde ud af for f.eks. 100 €

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Helle Jespersen

Jeg har prøvet at skrive til præsten og forhørt mig.

Jeg har en mistanke om, at han kan være af katolsk afstamning.

Jeg har også husket at spørge til prisen som du anbefalede :) Tak for den reminder
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Peter Paluszewski

Den polske arkivfortegnelse szukajwarchiwach.pl viser en del fra Waldenburg + Wüstewaltersdorf/Walim bl. a. kirkebøger på arkivet.

Der er ikke rigtig noget der er scannet, så det bliver lidt op ad bakke - evt. noget med at kontakte det relevante arkiv, helst på polsk.

Der er vielse fra 1889-1895 fra Walbrzych indekseret på http://www.geneteka.genealodzy.pl/, men så skal du være heldig for at det lige passer.

Helle Jespersen

Ham jeg søger er født i 1886. Jeg ved ikke om han er første eller sidste barn i et søskendeflok.
Så jeg er rimelig sikker på, at hans forældre må være gift før 1886.

Jeg vil da prøve at skrive til det polske arkiv.
Jeg forfatter det både på tysk og engelsk, så må vi se om de forstår mig, eller om jeg skal en tur forbi en oversætter der kan skrive et par linjer for mig på polsk.

Kan en polak forstå og læse russisk? Jeg har nemlig en kollega der er russer og kunne skrive det for mig på russisk. Jeg ved ikke om det er noget de lærer i Polen
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Cay-Erik Geipel

Hos Ancestry findes en hel del online om de tidligere tyske østområder (østpreussen). Om det område du skal bruge er med ved jeg ikke, men du kunne jo prøve at komme med navnet.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Helle Jespersen

Familien jeg søger er denne:

Manden samt hans familie som jeg søger er en der kommer til Danmark, hvor han i 1910 gifter sig med en dansk pige fra Nordals og får 5 børn med hende. Hans liv i Danmark er der styr på.

I vielsesnotatet står der, at han kommer fra Wüstewaldersdorf, Kreis Waldenburg
Han hedder Herman Heinrich Schöber. Er født 25. april 1886. Døbt i Charlottenbrunn den 23. mai 1886. og Konfirmeret den 16. april 1900 i Wüstewaldersdorf.

Han er søn af Handelsmand Heinrich Schöber og Josepha Trögner.

Der står ved vielsen, at han er døbti i den katolske kirke.
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Cay-Erik Geipel

Fandt kun hans dødsattest i Flensborg, se kartotekskortet som vedhæng. Har du attesten ? Dog vil den ikke oplyse meget mere end det du ved, fks. forældrene, vielsen osv.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Helle Jespersen

Kortet her har jeg set. Men ikke det der ligger bag den.
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Cay-Erik Geipel

Jeg slår attesten op næste gang jeg er på arkivet, nok næstkommende mandag.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Helle Jespersen

Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Cay-Erik Geipel

Her kommer så dødsattesten. Men jeg tror der ikke er nye informationer ud over dødsårsagen.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Helle Jespersen

Tak skal du have Carl-Erik
Attesten havde jeg som sagt ikke. Desværre ikke nogen nyere oplysninger ud over dødsårsagen

Tak for indsatsen
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.