Hvem er forældrene? Ålborg købstad - Carl Frederik Marten/Madsen, ca. 1786

Startet af Heidi Larsen, 19 Apr 2018 - 22:03

Forrige emne - Næste emne

Heidi Larsen

Hej

Jeg har brug for hjælp til at finde ud af, hvem forældrene til Carl Frederik Marten/Madsen var - f. ca. 1786 i Ålborg et sted, d. 1851 i  Røgen sogn.

Han var gift med Mette Pedersdatter f. 1786 i Lyngå sogn, Aarhus amt - Jeg ved ikke hvor de blev gift.

De fik følgende børn:
Stine Carlsdatter f. ca. 1818, ukendt hvor
Anne Kirstine Carlsdatter f. 1821 i Røgen sogn, Skanderborg amt
Else Marie Carlsdatter f. 1822 i Røgen sogn, Skanderborg amt
Marianne Carlsdatter f. 1827 i Røgen sogn, Skanderborg amt
Fadderne er alle lokale fra sognet.
Jeg har ledt i tilgangslister, men de er ikke fundet.

Familien er i Røgen sogn i folketællingerne fra 1834 til 1850 - I disse står der at han var hattemager og født i Ålborg, problemet er bare at jeg kun kan finde en person der er døbt Carl Frederik (nedenstående link) nr. 29 i venstre side i Budolfi sogn.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17128408#172995,29049952
Men under folketællingerne står han til at hedde Carl Gofried Henrich (forældrene er de samme).

I folketællingerne for 1787 og 1801 for Ålborg Købstad er der dog en anden Carl Frederik f. ca. 1786, søn af hattemagermester Carl Frederik Madsen/Fromholt og Elisabeth Jensdatter Woxleben, forældrene er gift i Ålborg vor frue i 1784, men jeg har ikke kunnet finde et eneste af deres børn i kirkebøgerne. Så jeg er simpelthen i tvivl om, hvem der er hans forældre?

Jeg har ledt i alle kirker i Ålborg (budolfi, vor frelser og vor frue, i årenene: 1785, 1786, 1787)

Personligt tænker jeg, at hans forældre er sidstnævnte: hattemagermester Carl Frederik Fromholt og hustru, da profession og efternavn stemmer overens. Men det er fustrerende at jeg ikke kan finde fødslen i Ålborg.

Jeg håber på at en kan komme med et mirakel, så jeg kan blive klogere? :D 

Med venlig hilsen Heidi

Hans Peter Christiansen

#1
Lidt bonus info.

Stine=Kirsten?

Kirsten Carlsen
Denmark Baptisms
Name   Kirsten Carlsen
Gender   Female
Christening Date   19 Oct 1816
Christening Place   , HAMMEL, SKANDERBORG, DENMARK
Father's Name   Carl Fredrik Madsen
Mother's Name   Mette Pedersdr Braarup

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=163323&side=45

-------------------

I 1845 står han som født i Randers?

Skanderborg, Gjern, Røgen, Røgen Mark, [1 Huus], 45, FT-1845, B7372
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Carl Madsen     58     gift          Huusmd., Hattemager     Randers  
Mette Pedersen     54     gift          hans Kone     Skjød S., Aarh. A.  
Else Marie Carlsen     22     ugift          lever af sin Haandgjerning     her i S.  
Mvh HP

Hans Peter Christiansen

Lidt mere:

Elisabeth Carlsen
Denmark Baptisms
Name   Elisabeth Carlsen
Gender   Female
Christening Date   07 Sep 1815
Christening Place   , HAMMEL, SKANDERBORG, DENMARK
Father's Name   Carl Fredrik Madsen
Mother's Name   Mette Pedersdr Braarup

https://www.familysearch.org/search/collection/results?count=20&query=%2Bbirth_year%3A1800-1818~%20%2Bfather_givenname%3A%22carl%20frederik%22~%20%2Bfather_surname%3Amadsen~%20%2Bmother_givenname%3Amette~%20%2Bmother_surname%3Apedersdatter~&collection_id=1778463

-----------------------

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=163323&side=42
Mvh HP

Heidi Larsen

Mange tak for svar.  :)

Ja, havde helt glemt at der står noget andet i 1745 - Jeg har undersøgt kirkebøgerne i Randers, men heller ikke der er han født. Ligeledes har jeg undersøgt kirker i omegnen af Ålborg og der har jeg heller ikke fundet ham.

Tilgengæld har jeg fundet ud af, at hattemagermester Carl Frederik Fromholt og hustru Elisabeth Woxleben begge dør i Randers, så familien kunne være flyttet dertil da børnene var små og forvirringen kan komme deraf. - Hvis de altså err hans forældre?


Jeg har også ledt i tilgangs- og afgangslister, men der har jeg heller ikke kunnet finde dem.

Carl Frederik Madsen/Marten og hustru er ikke gift i Hammel, eller i hendes fødesogn Lyngå. Så det er et stort mysterium stadig.

Men at deres første datter kaldes Elisabeth, som du har fundet, kunne jo nemt vær opkaldt efter Elisabeth Woxleben - Og dermed endnu en indikation på, at hans forældre er Carl Frederik Marten Fromholt og Elisabeth Woxleben?