Hvordan kom den adelige Jacob Skotte til Halsted Sogn i 1658?

Startet af Peter Frederik, 30 Mar 2018 - 13:53

Forrige emne - Næste emne

Peter Frederik

Jacob Skotte dukker op i Meltofte, Halsted Sogn, omkring 1657-1658. Han nævnes første gang i et "stedsmål" i Halsted Klosters lensregnskab for året 1657-58, hvor der står at "Jacob Skotte fæster liden gaard i Meltofte"[1]. Det er omkring den tid hvor svenskerne havde belejret Nakskov. Det er også på den tid hvor Halsted Sogns kirkebog er bevaret fra og Jacob Skotte optræder flere gange som fadder og ved sine egne børns dåb. Jeg har identificeret følgende af hans børn:

1. N. N. Jacobsdatter, begravet 23/1-1666.

2. Johanne Jacobsdatter født est. omk 1648, gift omk. 1668 med Morten Rasmussen Friis fra Ore i Arninge Sogn.

3. Karen Jacobsdatter født est. omk. 1650, gift med Peder Steffensen af Vester Avnede i 1670 (spekulation at hun er hans datter – var der andre Jacob'er i Ullerslev?).

4. N. N. Jacobsdatter, født omk. 1656, begravet august 1666.

5. Kirsten Jacobsdatter (Skottes), født før 16581, ægteskab med Jens Pedersen af Ullerslev i 1683. Jens Peder kalder sig efterfølgende selv for "Skotte".

6. Maren Jacobsdatter, født omk. 1661, ægteskab med Jørgen Knudsen af Øster Avnede i 1681. Omtaler muligvis sig selv som "Skotte" efterfølgende.

7. Jacob Jacobsen Skotte, født omk. 1667, begravet 1682 (omtales som Jacob Skottes eneste søn).

I 1680 dør Jacob Skotte og præsten gjorde følgende lille levnedsbeskrivelse i kirkebogen:
"Den 7., begraff Jeg Jacob Skotte i Ullerslöff, var 72 Aar Gl.; hand var født i Skotland af Adelstanden, efter den Kejserlige Krig kom hand her med andre, og med Møjsommelighed har hand stridt sig som en Fremmed igennem Verden ved Hans Sagtmodige og Christelige Liff og Lefned, hand levede som en Christen og døde som Christen, - gud glæde hans Sjæl."

Det kunne altså lyde til at Jacob Skotte kom til Danmark som soldat, hvilket får mig til at tænke på om han mon på den ene eller anden måde også kan have været indblandet i svenskerkrigenene? Det er i hvert fald interessant at han kommer til Meltofte formentlig kort efter Roskildefreden. Til gengæld må han allerede på dette tidspunkt have haft en familie. Hans datter Johanne nævnes som fadder i 1665 og giftes i 1668 og jeg tænker derfor at det er sandsynligt at hun er født minimum 10 år før familien flytter til Meltofte.

Familien bor kun i Meltofte i 2-4 år før de flytter til Ullerslev, der er nabolandsby i samme sogn.

Jacob Skotte er ikke fundet i skattemandtallene for Halsted Klosters Len i 1657 eller 1654. Jeg tænker derfor at han må være kommet til Vestlolland et andet sted fra, medmindre han altså kom fra Nakskov, der jo ikke hørte under lenet.

Og her er det så at jeg søger råd og ideer til hvordan jeg kommer videre med Jacob Skotte. Hvor befandt familien sig før de kom til Meltofte? Hvordan og hvorfor dukker denne adelige skotte pludseligt op i Halsted?

Kan jeg mon finde andet end stedsmålet omkring hvorfor Jacob Skotte pludseligt overtager en fæstegård i Meltofte? Var det mon en gave for endt krigstjeneste?

Alle ideer og information modtages med kyshånd!

[1] https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=20167158#284007,55347402

Georg Brandt Christensen

Hej Peter Frederik
Har du set oplysningerne i følgende dokument: http://randibuch.dk/uf/0_9999/4509/dda4077d291487f1fd01c9829ee7ea09.pdf

Jeg søgte bare på Jakob Skotte i Google.

Det kunne se ud som om du er i slægt med min hustru. Hendes bedstemor Gertrud Dagmar Johanne Petersen nedstammer også fra en Forbes/Forbus slægt fra Skotland.
M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede

Anton Blaabjerg

Vældig flot. Har arbejdet med Forbus/Forbes fra Helsingør/Helsingborg og Malmø, men det er noget lidt andet. Men Forbes of Pitsligo dog fælles med drabelig afstamning via Fraser til Bruce osv. Det kniber dog med at få fæstebonden "fæstnet" til Forbes - eller tager jeg gruelig fejl?

Peter Frederik

Hej Georg,

Tak for din indspark, men det dokument du linker til er desværre temmelig useriøst hvis jeg må sige det. Det bygger på udokumenterede påstande og ren ønsketænkning. De børn der påståes som Jacob Skottes er bevist at være børn af købmand Jakob Pedersen i Nakskov. Det er ren spekulation at Jacob Skotte skulle være en Forbes.

Dog skal det sige at såfremt Jacob Skotte kom til Danmark under trediveårskrigen som soldat, så er det oplagt at han kom med Mackays regiment. Det var en storslået skotsk klanhær på 2000-3000 klansmænd. I så fald er det olagt at Jacob Skotte har været en Forbes eller Mackay. Han omtales dog aldrig som andet en Jacob Skotte i de kilder jeg er bekendt med.

Hej Anton,

Ja, som du selv nævner er der intet bevis for at den adelige fæstebonde skulle være en Forbes - andet end at han kunne tænkes at være kommet til landet med Mackays regiment (på ingen måde bekræftet). Hverken ham eller andre af hans familiemedlemmer bruger nogensinde navnet Forbes (i de kilder jeg er bekendt med).

Men hvor mon han så rent faktisk kom fra? Hvis han kom med Mackays regiment, hvad foretog han sig så fra 1629-1658? Hvor boede han og hvornår stiftede han familie?

Karin Andersen

Hej  :)

Jeg kender en Jacob Skotte (ingen garanti for at han er din).

Albert Leth og G. L. Wad: Meddelelser om Dimitterede fra Herlufsholm 1565-1875.
Albret Albretsen Ritz (Skotte) og Birgitte Andersdatter. Forældre til dimittent 1635 Jacob Ritz el. Skotte.

En Albret Skotte er Borger og Vintapper i København minimum fra 1645-1651.

Venligst  :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Peter Frederik

Hej Karin,

Tak for din besked! Jeg mener at have læst at Ritz familien boede i Stubbekøbing.

Det passer dog ikke så godt med at Jacob Skotte skulle være født i Skotland og det med den "kejserlige krig".

Jeg er meget nysgerrig efter hvordan Jacob Skotte bliver fæstebonde. Var det almindeligt at "lejesoldater" fik en fæstegård (det var krongods) i fæste som en slags pension? Finder der kilder omkring disse overdragelser?

Karin Andersen

Hej Peter Frederik  :)

Jeg kan nu ikke se hvad der skulle være til hinder for, at Jacob Ritz skulle være født i Skotland, selv om hans forældre befinder sig i København. Jeg kender desværre ikke andet til denne Jacob end den note jeg beskrev for dig.

Du skriver: "Jeg er meget nysgerrig efter hvordan Jacob Skotte bliver fæstebonde" og det er et interessant spørgsmål.

Måske er det mest nærliggende svar, at han lige som mange andre, er blevet forelsket og har giftet sig til den.

Hvis kongen - som efter Kejserkrigen var en yderst fattig konge - skulle have givet ham gården som tak for et eller andet, skulle han vel have gjort noget helt ekstraordinært, som jeg ville mene præsten så nok ville have nævnt ved hans dødsfald. Jeg mener en "foræring" vil være helt usandsynlig, da folk som kongen skyldte penge, havde overordentlig svært ved at få deres tilgodehavende udbetalt.

Her skriver præsten:
   "Den 7., begraff Jeg Jacob Skotte i Ullerslöff, var 72 Aar Gl.; hand var født i Skotland af Adelstanden, efter den Kejserlige Krig kom hand her med andre, og med Møjsommelighed har hand stridt sig som en Fremmed igennem Verden ved Hans Sagtmodige og Christelige Liff og Lefned, hand levede som en Christen og døde som Christen, - gud glæde hans Sjæl."

Hvis vi tager præstens ord helt bogstaveligt og deler linjerne op, så rejser der sig nogle spørgsmål (som jeg ikke har svaret på)

"Den 7., begraff Jeg Jacob Skotte i Ullerslöff, var 72 Aar Gl."
Dvs. at han må være født ca. 1608

"hand var født i Skotland af Adelstanden"
Hvad laver en adelig i DK og hvorfor bliver han her som fæstebonde?

"efter den Kejserlige Krig....."
Den Kejserlige krig sluttede i 1626. Den næste krig begyndte i 1643 (Torstenson-fejden), så han er vel antagelig ankommet mellem 1626 og 1643.
https://natmus.dk/historisk-viden/temaer/militaerhistorie/danmarks-krige/torstensonfejden/

"....kom hand her....."
Menes der her til byen/egnen eller her til landet?

".... med andre..."
Er der tale om en større flok skotter eller andre udlændinge eller alm. "indvandring til sognet?
Det er ikke umuligt, at fhv. soldater har bosat sig i området efter krigen, men mht. skotter er der andre mulige forslag bl.a. via opbygningen af Chr. d. IV´s flåde og mulige familierelationer til de skotske skibsbyggere.
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=35378.0

"Christelige Liff og Lefned, , hand levede som en Christen og døde som Christen"
Den kejserlige krig var en religionskrig. Kom han/de her som "religiøse" støtter for Kong Chr. d. IV?

Citat: "....kurfyrste Frederik 5. af Pfalz, der var calvinist og leder af protestanternes tyske forbund, som konge af Böhmen. Denne var imidlertid kommet under pres fra kejseren, Spanien og andre katolske magter og måtte efter, at en kejserlig hær havde besejret böhmerne, måttet gå i landflygtighed. Han var imidlertid gift med Elizabeth Stuart, som var en datter af Christian 4.s søster, dronning Anna, der var gift med Jakob 1. af England, og Christian 4. kunne derfor af familiemæssige hensyn være motiveret til at støtte protestanterne i Tyskland"
https://da.wikipedia.org/wiki/Kejserkrigen

At finde oplysninger om Jacob Skotte bliver lidt af en udfordring. Dels er det jo længe siden. Dels kender du ikke hans patronym (endnu)

Du kan gå på "fisketur" i øvrige samlinger på AO.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/collection/theme/7

God jagt.

Venlig hilsen  :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Peter Frederik

Hej Karin,

Tak for dit gode indlæg. Det er altid godt at bryde tingene lidt op.

Den Jacob Ritz du nævner er vistnok ham, der senere bliver rektor i Stubbekøbing: https://dis-danmark.dk/bibliotek/909034.pdf

Spændende tanker omkring det med religionen. Det har jeg selv haft tænkt på, da jeg har læst en del omkring Trediveårskrigen og de skotter der her kom til Danmark. Det er bestemt et interessant bud at religion kan have været blandet ind.

Også en god pointe omkring hvad "efter den Kejserlige Krig" mon betyder. Jeg har jo indtil læst det som "efter at han som soldat deltog i krigen kom han til Danmark med andre skotske soldater" - men det har jeg jo sådan set ikke meget belæg for.

Let bliver det nok ikke, men jeg har ikke givet op endnu :) Og alle indspark og idéer er meget værdsatte!

Tak for hjælpen

Karin Andersen

Hej igen  :)

Jeg håber det lykkes for dig at finde noget.

Det er ikke utænkeligt, at han er kommet her som soldat eller vel nærmere ridder. Folk sloges jo også dengang om alt muligt og kom vidt omkring.

Jeg kender ikke meget til den skotske historie, men måske ligger der oplysninger der, der kan kaste lys over hvorfor én af adelig herkomst forlader landet (klankrige el. lignende). Der kunne ligge nogle hints til et patronym gemt der. Det undrer mig, at han ikke er rejst hjem igen, men måske har han ikke kunnet.

Hilsen  :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Karin Andersen

Hej igen  :)

I forummet Markedspladsen er der en der har en lignende interesse. Han interesserer sig for skotter der er ankommet til Sverige ca. 1610.
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,135994.0.html

UPS. Nu ser jeg, at du ikke er medlem af Slægt&Data. Markedspladsen kan kun ses af medlemmer.

Venligst  :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Mia Gerdrup

I stubbekøbing ser man slægten Montrose, som også er af skots afstamning og næsten samtidig.
Tjek nettet, der er masser af henvisninger
Mia Dahl Gerdrup
slægtsforsker og lokalhistoriker
- med særlig interesse for 4793 Bogø

Peter Frederik


Thestrup-Bjørn

#12


--------PAS PÅ -----------


Der er mange fejl på diverse hjemmesider.

Den nævnte adelige Jacob Skotte i Halsted er ALDRIG bevist at skulle være en Forbus.

- og han er IKKE fader til
kroholderen i Stokkemarke, Hans Jacobsen Forbus (død 1722)(min ane)
eller til broderen, bonden i Højreby, Niels Jacobsen Forbus (død 1703)
(jeg har BEVIS for, at brødrenes forældre er købmand i Nakskov Jacob Pedersen (død 1671) og hustru Johanne Jacobsdatter (død 1679)
- hvem Forbus-navnet stammer fra, er ikke fundet endnu).



Ville bare lige gøre opmærksom på, at det er en rigtig dårlig idé af dine hjælpere at linke til fejlbehæftede oplysninger.

- denne (som Georg linker til den 30. marts) er HELT GAL - http://randibuch.dk/uf/0_9999/4509/dda4077d291487f1fd01c9829ee7ea09.pdf

v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Peter Frederik

Hej Thestrup-Bjørn,

Tak for din kommentar. Et vigtigt indspark og jeg har skam læst alle dine indlæg omkring Forbes her på forum. Som jeg selv skrev tidligere i tråden her:

"[...] det dokument du linker til er desværre temmelig useriøst hvis jeg må sige det. Det bygger på udokumenterede påstande og ren ønsketænkning. De børn der påståes som Jacob Skottes er bevist at være børn af købmand Jakob Pedersen i Nakskov. Det er ren spekulation at Jacob Skotte skulle være en Forbes."

Hvor meget har du selv beskæftiget dig med Jacob Skotte fra Halsted? Går ikke ud fra at han har den store interesse hos dig, men jeg ved jo at du er stødt på ham i din forskning.

Tak for hjælpen

Thestrup-Bjørn

Hej Peter Frederik!

Du har ganske ret - for år tilbage forskede jeg en del i denne (ukendte) Halsted-Skotte.

Men jeg har ikke fundet mere, end du selv har.


Jeg er stoppet med ham, for MINE Forbus er jo ikke hans børn.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Ulla Maria Olsen

Hej Peter Frederik!

Jeg er efterkommer af en Erich Hansen (Christensen?) Skotte fra Halsted. Kunne han være efterkommer af Jakob Skotte?

Er du kommet videre med din efterforskning?

Lis Helleberg

Hej,
Kunne ikke lade være med at grave lidt på nettet omkring skotte(r) i DK
Fandt et par links, som måske kunne være af interesse:

I dette link https://www.highlandtitles.dk/2020/03/forbindelsen-mellem-skotland-og-danmark/ står bl.a.:
Citat: "Norsk-danske vikingeangreb og vikinge bestemmelse i Skotland fører til en skandinavisk periode i skotsk historie mellem det 8. og 15. århundrede. Orkney og Shetland var en del af Danmark-Norge indtil 1468, da de blev bundet til Skotland, og mange skotske øer var under vikinge styre før den tid. Visse kulturelle og især sproglige forbindelser varer fra denne tidsperiode.

Bevis for dette kan ses i eksistensen af ​​specielle skotske altere i kirker i disse byer. I Elsinore med steder med navne som Skottebakken, Skottehuset og Skottestraede til skotske indbyggere. Antallet af skotske vævere i København førte til oprettelsen af ​​en væver gilde i 1550, skotske lejesoldater kæmpede i både den danske og den svenske hær i den nordlige syvårskrig (1563-70). I 1586 skrev en tysk rejsende om det store antal skotske stole i Danmark."

Så er der også perlestikkerbogen: https://nakskovlokalarkiv.dk/saerlig-kirkebog-afsloerer-livet-i-1600-tallets-nakskov/
Citat: "I Perlestikkerbogen er der 12 udenlandske stednavne, hvor de 7 er fra Tyskland, 3 fra Holland, 1 fra Norge og 1 kaldes Wilhelm Skotte; men det er meget usikkert, om han virkelig var fra Skotland. Der findes også 24 danske stednavne i bogen. Nogle af dem hører til lokalområdet og viser bare, at folk fra de nærmeste landsbyer og øer flyttede ind til Nakskov."

Måske skal der i virkeligheden skeles til andre byer - måske Helsingør eller i håndværkerarkivalier / laug. Det er da et forsøg værd, hvis du ikke allerede har søgt i den retning.

Mvh.
Lis
Area of interest: Thy, especially Vang, Thisted, Hillerslev, Hundborg

Lis Helleberg

Og lige lidt mere:
For at blive i væverboldgaden, så er der en lang men efter min mening også interessant skrivelse på dette link: https://dis-danmark.dk/bibliotek/921714.pdf omkring vævere fra Skotland som kom til Danmark for at lave / færdiggøre kongeligt vævet tapet. Mere interessant er det dog, at på side 54 skifter en af væverne, der slår sig ned i Danmark, navn fra Hans Thomsen Kingo til Hans Skotte.
Mon ikke det er samme mand, der findes i oversigten over Kjøbenhavns borgere fra 1659 side 194 :
https://user-9y8ca5x.cld.bz/RHB-boger/KjobenhavnsBorgere-1659/194.

Jeg tror ikke, at Hans Skotte nævnt ovenfor, er i familie med eller far til Jacob Skotte, men jeg tænker, at en gennemlæsning af noget af ovennævnte materiale måske kan give stof til eftertanke om, hvor du evt. kunne vende blikket hen for at finde Jacobs far og hjælpe dig videre i din søgen.

Mvh.
Lis
Area of interest: Thy, especially Vang, Thisted, Hillerslev, Hundborg

Inge Busck Andersen

#18
Det er interessant at Jacob Skotte ses i Danmark i netop år 1658. Det år ses nemlig også den adelige skotte Robert McCulloch som købmand i København. Han er blandt andet fundet i silke-, ulden- og hørkræmmerlavet. Han var morbror til min ane købmanden Alexander Ross, der ankom til København nogle år senere og ligeledes var adelig. Begge var af reformert tro og (sandsynligvis) flygtet fra religionsforfølgelse i Skotland. Også Alexander Ross' to fætre kom til København.
Så det er da en mulighed at Jacob Skotte også var reformert og flygtet fra de skotske religionskrige.
Venligst Inge

Kim Mølgaard Nielsen

Hej Peter Frederik

Jeg har for nylig læst dit indlæg for et par år siden om Hans Skotte i Halsted by ca. 1670 -1747 i Halsted og Hans Skotte i  Meltofte. Min tip 5 er Hans Skotte i Halsted og hans efternavn, som du var interesseret i at få fastslået,  er Pedersen. Hans forældre er Peder Jørgensen Skotte ca. 1640 - 1708/1718 i Halsted og ukendt. Peder Jørgensen Skotte er gmd i Øster Nordlunde i Halsted sogn og findes i matriklen i 1688 som Peder Skotte og i Halsted kirkebog i 1704 som Peder Jørgensen Skotte ved forlovelsen af hans datter Maren, hvor de to andre forlovere er hendes brødre Hans Pedersen Skotte og Peder Pedersen Skotte .

Hans Skotte i Meltofte hed Hans Rasmussen Skotte og blev begravet i 1681 i Halsted, 52 år gl. Hans kone hed Maren og hun er fd i 1667 ved dåben af Jacob Skottes Jacob i Ullerslev. Både Jacobs Skottes Maren døbt i 1661 og Jacob døbt i 1667 bæres af Jacob Smeds hustru i Utterslev (jeg mener, at der står Utterslev, ikke Ullerslev). Måske noget familie til Jacob Skotte og hans hustru

Mvh   Kim

Niels Bach-Lauritsen

Til alle i tråden.
Jeg skal angiveligt være efterkommer af en af disse Skotte fra Halsted-området og har jo også tænkt over det.
Jeg har nu opdaget, at jeg har et DNA-match hos FamilyTreeDNA med en nulevende person fra Dumfries, hvis slægtstræ går længe tilbage og tæller næsten udelukkende skotter. Matchet er rimeligt godt, kunne indikere en fælles ane i 1600-1700tallet. Så tænkte jeg "genialt", at andre herhjemme, som også er beslægtede med Halsted-skotterne måske ville få samme DNA-match som jeg, og at det ville sandsynliggøre den skotske baggrund.
Det kan være umagen værd at prøve. Testen hos FamilyTreeDNA hedder FamilyFinder og koster ikke ret meget. Det hele fungerer, selv om der er Corona!

Peter Frederik

Hej alle,

Beklager at jeg først nu ser at denne tråd er stedt til live igen. Jeg har en del nye informationer om Jacob Skotte, som jeg selvfølgelig gerne deler her. Største problem er tiden - jeg har et håb om snart at sammenfatte en lille biografi med hvad vi ved om Jacob Skotte. I mellemtiden kan jeg dog dele et udtræk fra mit slægtsforskningsprogram (som ikke er særligt pænt formateret) med lidt nye oplysninger:

Link til rapport om Jacob Skotte: https://www.dropbox.com/s/5tjmvyi1kcug14d/Jakob%20Skotte_book.pdf?dl=0

I overskrifter, her er nogle af de vigtigste nye oplysninger og rettelser siden mit indlæg i 2018:

1. Den Kirsten "Skottens", der i 1684 gifter sig med Jens Pedersen (senere Jens Skotte) er enken efter Jacob Skotte - ikke en datter! Det endelige bevis findes i Halsted Kloster Amts regnskaber, hvor Jens Pedersen betaler stedsmål for at overtage Jacob Skottes gård (ja, og enken). På dette tidspunkt er Kirsten Rasmusdatter (som hun hed) godt 72 år gammel og, tragisk som det er, så er alle de 5 børn vi kender til døde. I 1693, efter Kirsten Rasmusdatters død, gifter Jens Pedersen sig med en anden Kirsten, nemlig Kirsten Hansdatter. Det har skabt en del forvirring, men det er altså sammenhængen.

2. Den søn af Jacob Skotte der begraves i 1682 heder ikke "Christen", som beskrevet andre steder på Internettet. Det er Jacob, født i 1667, og i kirkebogen står der "Chirstene Sl: Jacob Skottes eeniste Søn". Altså, Kirsten Rasmusdatter og Jacob Skottes eneste søn - Jacob.

3. Og så den kontroversielle: Jacob Skotte var formentlig i Meltofte allerede i 1645. Ved hovedskatten udskrevet i 1645 (hvor det ikke kun var bønder der betalte skat), nævnes en "Jacob Skiøtte". Han er ikke nævnt i nogen andre skattemandtaller, da han formentlig endnu ikke er bonde (eller husmand med jord). Måske er han tjenestekarl, håndværker eller "skytte"? Eller noget fjerde. Jeg har flere gange i kilderne set Skotte navnet blive til Skiotte og Skiøtte, men dette er stadig kun en teori.

Det var den korte opsummering. Jeg har ligeledes mange oplysninger om Peder Jørgensen Skotte i Nordlunde, men lad os holde denne tråd til Jacob Skotte. Når jeg har tid til at samle oplysningerne om Peder Jørgensen Skotte, og sønnerne Hans og Peder, så deler jeg selvfølgelig også dem.

Sig endelig til hvis I har rettelser eller tilføjelser!

Mvh Peter

Niels Bach-Lauritsen

Til Ulla Maria Olsen og andre interesserede.
Jeg er på papiret efterkommer af Erich Skotte gennem hans datter Gertrud iflg. https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17115609#148176,24475540 .
En skotsk forbindelse vil vi måske ved fælles hjælp kunne sandsynliggøre på den her måde: Jeg har et rimeligt match i DNA med en skotte, som har et temmelig langt anetræ fyldt med skotter. Jeg undrede mig, indtil jeg kom i tanker om Erich Skotte fra Halsted. Det kan næsten kun være hér, forbindelsen er. Hvis du (eller I) med samme aner også får match, har vi så godt som etableret, at "Skotterne" på Vestlolland er skotter.
FamilyTreeDNA, hvor matchet er, har vist lige nu BlackFriday tilbud på deres FamilyFinder test til 49$. Når man sender testen tilbage i svarkuverten, skal man kun frankere som brev og ikke som pakke. Det gør alle, og det fungerer fint. Jeg er så interesseret, at jeg gerne vil sponsorere, om nødvendigt.
Med venlig hilsen Niels.

Peter Frederik

Hej Niels Bach-Lauritsen,

Jeg må nok desværre skuffe dig her. Ganske kort: Erich (Christensen) Skotte tager højest sandsynligt Skottenavnet fra sin svigerfar Hans Pedersen Skotte, søn af Peder Jørgensen Skotte fra Nordlunde. Det sker i øvrigt gentagende gange af svigersønner tager Skottenavnet efter svigerfædrene. For det første var Peder Jørgensen Skotte formentlig ikke skotte, da han først tager navnet i brug ret sent i livet. For det andet er din ane Gertrud barn af Erich Skottes anden hustru Johanne Madsdatter (vidstnok datter af Mads Fynbo), og ikke Gertrud Hansdatter (datter af Hans Skotte, barnebarn af Peder Skotte). Der har været mange skotter i Danmark i løbet af Danmarkshistorien, så der er mange muligheder!

Lad os forsøge at holde denne tråd til Jacob Skotte og evt. starte en ny tråd om Erich Christensen Skotte, hvis det er.

Mvh Peter

Poul Dedenroth-Schou

Har tilfældigvis læst dit spørgsmål og nogle svar.
Om Jacob Skotte - eller rettere Jacob Cunningham - kan du læse i min artikel i Siden Saxo. Udgivet af Rigsarkivet nr. 2/2019: "That noble man, John Cunningham, descended from Scotland" En skotsk migrant i Christian 4.s Danmark-Norge.
Mvh. Poul

Peter Frederik

Hej Poul,

Jeg vil meget gerne læse din artikel — den lyder spændende. Her er du dog kommet i den forkerte tråd, da vi her taler om fæstebonden Jakob Skotte, som døde i Ullerslev, Avnede sogn i 1680, og altså ikke Horslundepræsten Jakob Cunningham (der på uheldigvis skød sin kusk).

Mvh Peter