Hvor findes Johannes Høgs død i kirkebogen? (ca. 1748, Dråby Sogn, Frb. Amt)

Startet af Karsten Jacobsen, 27 Mar 2018 - 03:24

Forrige emne - Næste emne

Karsten Jacobsen

Ifølge sider på nettet skulle Johannes være død i 1748 og være begravet 16 april samme år i Dråby Sogn. Jeg kan imidlertid ikke finde ham, selv om jeg har støvsuget siderne omkring opslag 112 i kirkebogen (https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17114481#149013,24632254).

Kan du se ham?

MVH
Karsten


Karsten Jacobsen

#2
Ikke et klap, Ole! Stort set...

Jeg har en vielse, men den vakler også lidt, da der er forskel på oplysningen på et par hjemmesider på nettet og fakta i kirkebogen, bl.a. med et divergerende mellemnavn, og bruden ikke omtales ved navn, men som Niels Tømmermands enke....!

Men begravelsen er vigtig! Så snart den er bekræftet, er skiftet efter Johannes næste station. Hvem er hans arvinger? Har han en søn ved navn Niels Johansen Høg?

Niels holder til i Dråby. Alt tyder på, at Johannes også gør. Navnet Høg er sjældent. Det kunne være far og søn. Niels' Johansen kunne indikere, at det forholder sig således, og hans fødsel så godt som beviser det:

1741
højre side, venstre spalte:
D. 15. Martii
Johannes Høgs Søns v(ed) Daab kaldet Nels baaren af Peder Færgemands K(one): Fadd. Peder Folemester1, Barberer Aagaard Peder Færgemand, Lucie i Færgen, Boel MortensD.
Kilde: Frederiksborg Amt, Draaby Sogn, Enesteministerialbog 1719-1795, opslag 32    


Der kunne evt. være to Johannes Høgh i sognet (selv om det er lidet sandsynligt). Et skifte vil 100 procent sikkert fastslå, om der var tale om den rigtige far.

Jeg er fuldkommen sikker på slægten til og med Niels Johansen Høg, men vil gerne endnu et skridt bagud.

MVH
Karsten


Mike Lyng

Skifte Johannes Pedersen, snedker, og hustru Anne Jeppesdatter

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=133371#133371,33427472



Rettet pga. slåfejl.
Slægtsnavne: Meulengracht, Spliid, Skotte (Gørløse), Veggerslev (Århus), Göring (Rendsburg), Maar (Strøby/Ørsted/Roskilde), Liungh (Præst i Ørsted), Reusler (Tyskland/Frederiksværk)

Karsten Jacobsen

He-he! Jeg er glad for, at du blev længe op i nat, Mike! Tusind tak!

Next problem: skriften! Men det må vente. Klokken er (frygtelig) mange.

MVH
Karsten