Agnes Solveig Petersen/Scheller født d. 24.5.1921 På Rigshospitalet

Startet af Susanne Lau Jacobsen, 22 Mar 2018 - 12:29

Forrige emne - Næste emne

Susanne Lau Jacobsen

Jeg søger faderen til min svigermor Agnes Solveig Petersen. Hun er født på Rigshospitalets (præsteembede).
På AO online kirkebøger finder jeg hende under fødte 1921 opslag 348 side 345. Her står faderen angivet som Kusk Walther Julius Scheller, men jeg er meget i tvivl om han er den biologiske far. Walther og Kristine bliver først gift d. 29.5.1926, altså fem år efter at Agnes bliver født.
I teksten under moderen og faderes navn står der i henhold til lov nr.130 af 27/5 08. Hvad betyder det og hvad er det for en skriftlig erklæring der henvises til som underskrevet 9.3 1928? 


Jeg har fundet barn og moder på fødselstiftlesen -Rigshospitalet, Fødeafdelingerne A og B med Plejeafdeling og afdelinger for Gynækologi og Svangre: fra 1920 11 24 - 1923 12 31 opslag 48. Moderen står også her opført som Kirstine Marie Petersen. Her finder jeg ingen oplysninger om faderen. Jeg har også kigget efter partanitets erklæringer på fødseætstiftelsen men har ikke fundet noget. 

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig lidt videre.
Jeg har også kigget lidt i FT efter de adresser der står nævt i kirkebogen og fødselstiftelsen men uden at finde noget.
Kan Agnes cpr. nr. bruges til noget i denne sammenhæng?

Med venlig hilsen
Susanne Lau 
   

Gitte Johansen

Lov 130 af 27/5 1908   § 11.
Har en Kvinde, der er Moder udenfor Ægteskab indgaaet Ægteskab med en anden end Barnets Fader, kan Stedfaderen med Moderens Samtykke, for saa vidt hun har Forældremagten, tillægge dette sit Famulienavn ved Anmeldelse til vedkommende Ministerialbog under Forevisning af Barnets Fødsels(Daabs-)attest, sin egen FødselsDaabs-)attest eller Bevis for opnaaet Navneforandring og sin og Moderens Vielsesattest. Barnets øvrige Retsstilling berøres ikke af denne Navneforandring.
I Tilfælde, hvor det er oplyst, hvem der er Barnets Fader, og dette tillige har har faaet Faderens Navn, eller denne er villig til at give Barnet dette, kan Stedfaderen dog ikke uden Faderens Samtykke give Barnet sit Navn.
Ej heller kan saadant Barn bortadopteres eller Forældremagten af Moderen overdrages andre uden Faderens Samtykke.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Susanne Lau Jacobsen

Hej Gitte
Tak for dit svar. Sådan som jeg læser og forstår dit svar, så er Walther Scheller ikke far til Agnete, men giver hende lov til at tage efternavnet Scheller. Hvis det er korrekt forstået så ved jeg stadig ikke med sikkerhed hvem Agnes far er?  :'(

Mvh Susanne

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Bente Wanning

Walther som kusk

http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2283921&searchname=polit_simple

Walther som farveriarbejder

http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2474255&searchname=polit_simple

Walter som arbejdsmand

http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1910781&searchname=polit_simple

Borgergade 6, København i 1930

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CSLM-W3PK-S?i=359&cc=2800932

   
Walther Julius Scheller
Denmark Census, 1930
Name   Walther Julius Scheller
Event Type   Census
Event Date   1930
Event Place   København, Danmark
Event Place (Original)   København, Denmark
Residence Note   Borgergade
Gender   Male
Marital Status   Married
Household
Role
Sex
Age
Birthplace
Walther Julius Scheller   Head   M      
Kristine Marie Scheller   Wife   F      
Agneta Solveig Scheller      F
Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

Susanne Lau Jacobsen

Hej Bente

Tak for info, men det giver mig desværre ikke garanti for at det er Walther der er Agnetes biologiske far.
Det er ikke lykkedes mig at finde Moderen Kirstine og Walter sammen før 1926 hvor de bliver gift, hvilket er 5 år efter at Agnete bliver født.

Jeg er derfor gået lidt i stå og ved ikke om det overhovedet er muligt at finde den biologiske far med de informationer jeg har.

Mvh
Susanne

Gitte Johansen

Har prøvet at finde hende her, men det lykkedes ikke. Kan have overset hende.

Det er helt sikkert, at Scheller ikke er faderen.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=14813725#40877,6221051
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Susanne Lau Jacobsen

Hej Gitte
Har du kigget hele 1921 igennem efter en fadderskabs sag på Walther Scheller :) ? Jeg har også forsøgt at kigge, men var ikke sikker på at det var det korrekte sted at søge.
Var der pligt til at oplyse hvem faderen var i 1921. Jeg tænker hvis der ikke har været en fadderskabs sag, kan det vel  være fordi moderen ikke har vidst hvem faderen var :(, eller også har hun af andre årsager ønsket at skjule det.

Ved du om man kan få oplysninger via cpr. registret?

Mvh
Susanne

Gitte Johansen

Jeg har kigget i 1920, 1921, 1922 på Kirstine Marie Petersen. Scheller har jo ikke noget at gøre vedr. faderskab.

Faderskabssagen kan jo ligge andre steder, f. eks. i Kolding, hvis hun kommer derfra.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Susanne Lau Jacobsen

Ja hun er født i Kolding og havde sine forældre der, så det  kunne være en mulighed. Moderen er flyttet rigtig meget rundt og har ikke boet længe samme sted, men hun har fortrinsvis boet i København.

Jeg må lede videre. :), men tak for hjælpen indtil videre.