Hjælp til metode vedr. hærens arkiver

Startet af Kent Madsen, 08 Maj 2011 - 01:15

Forrige emne - Næste emne

Kent Madsen

Hej,

Jeg søger en person som gjorde tjeneste ved Kongens Jyske Fodregiment (7. Regiment), 2. Bataljon 3. Kompagni indtil opløsningen i 1943. Jeg har navn, soldater nr.

Jeg har behov for hjælp til at finde det rigtige arkiv og arkivalie.....Er det LAO eller Rigsarkivet?
Hvad skal jeg evt. kigge efter i DAISY?

Alt hjælp værdsættes.

Mvh
Kent


Bjarne Due Pedersen

Forsvarets Arkiver er en del af Rigsarkivet, så det er der det skal findes.

I DAISY søger du på "Fodregiment" så kommer regimentet  ;)
Med venlig hilsen
Bjarne Due Pedersen
Med Lolland som midtpunkt for slægten
Bosat 3310, http://bjarne-due.dk

Jørgen Sørensen

Venligst Jørgen - 2300

Jørgen Green

Hej Kent

Du skal starte med at søge Rigsarkivet om dispensation for at kunne i regimentets arkiver.

Herudover vil jeg tro, at hans stamblad er overflyttet til Krigsministeriet og ikke længere befinder sig i regimentets arkiv.

Du kan søge på www.daisy.sa.dk

Arkivskaber: Krigsministeriet:
Arkivserie: Stamblade.

Stamblade (menige, stampersonel og underofficerer samt civile); Hæren, Søværnet, Flyvevåbnet  1823-1999.

Stambladene ligger på fødselsdato og år. Herudover skal du oplyse hans navn, for at de kan finde stambladet. Du kan ikke bestille kassen med stamblade, før du har fået dispensation. Og muligvis får du ikke hele kassen, men kun det stamblad, som vedrører din slægtning.

Med venlig hilsen
Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil sende et privat mail. Send det til min e-mailadresse: green@grifo.dk