Hvor finder jeg de gamle arkivsignaturer?

Startet af Towle, 12 Mar 2018 - 17:31

Forrige emne - Næste emne

Towle

For mange år siden var jeg fast gæst på landsarkivet i Viborg. Protokollerne havde numre og alle mine gamle notater er baseret på disse.

Eksempel:
Alsted sogn, Morsø Nørre Herred, Thisted Amt
Kirkebog 1814-1852 = C 130-6

Finders der en oversigt på nettet over disse arkivsignaturer? Og jo, jeg har mikrokortkataloget, men det stopper jo ved 1891/92. Hvor finder jeg resten?

Egon Hansen

Prøv "DIS_Arkivalielistrer"
Mvh Egon

Towle



Towle

Hej Lis,

Tak for tippet. Disse bøger står faktisk i reolen, men en hurtig gennemgang af indholdsfortegnelsen giver mig ikke umiddelbart en oversigt over de gamle arkivsignaturer.

John Nielsen

Hej Kurt

Sjælland mm: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/other/index-creator/29/17131872/17288332
findes også som pdf, vist nok kgl bibliotek el DIS bibl.

Fyn har noget tilsvarende.

Jylland nåede aldrig så langt, skufferne og Daisy.

Hilsen John Nielsen

Inger Buchard

Led efter sognet på www.sa.dk/daisy
find kirkebøger
find rigtig serie (HM eller KM) - det fremgår af yderdateringen
klik på 'vis indhold'

Øverst under referencer står sognenummeret
tv for hver KB står løbenummeret; heraf fremgår det, om der er flere hændelsestyper i samme KB

og det er de oplysninger, du har noteret.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Towle

Citat fra: Inger Buchard [192] Dato 13 Mar 2018 - 12:05
Led efter sognet på www.sa.dk/daisy
find kirkebøger
find rigtig serie (HM eller KM) - det fremgår af yderdateringen
klik på 'vis indhold'

Øverst under referencer står sognenummeret
tv for hver KB står løbenummeret; heraf fremgår det, om der er flere hændelsestyper i samme KB

og det er de oplysninger, du har noteret.

Tak, Inger, men så enkelt er det desværre ikke. Hvis jeg slår Alsted sogn op (https://www.sa.dk/daisy/fysiske_enheder_liste?a=alsted+sogn&b=&c=&d=1&e=2018&f=&g=&h=&ngid=532821&ngnid=532823&heid=10791359&henid=17038946&epid=10791359&faid=11&meid=&m2rid=&side=1&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=, så står der i bekrivelsen af arkivseriens indhold:

Registratur, læsesalen, C-0130A Registratur, læsesalen, C-0130B Registratur, læsesalen, C-0130C

Hvordan jeg jeg vide hvilken af dem pakke nr- 7-9 hører til og hvorfor er der ingen specifikation af pakke 7, 8 og 9? jeg kan jo ikke se hvad de hver især dækker.

Inger Buchard

Dit link åbner listen over alle kirkebøger i serien; løbenumrene  står tv for titlen
6 indeholder
6   Døde Kvinder 1814   Døde Kvinder 1852   Start bestilling
6   Døde Mænd 1814   Døde Mænd 1852   Start bestilling
6   Fødte Kvinder 1814   Fødte Kvinder 1852   Start bestilling
6   Fødte Mænd 1814   Fødte Mænd 1852   Start bestilling
6   Konfirmerede kvinder 1814   Konfirmerede kvinder 1849   Start bestilling
6   Konfirmerede mænd 1814   Konfirmerede mænd 1848   Start bestilling
6   Til- og afgangslister 1814   Til- og afgangslister 1852   Start bestilling
6   Viede 1814   Viede 1842

osv.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Towle

Ja, Inger, men har kirkebogen arkivsignaturen C-0130A, C-0130B eller C-0130C?

Det fremgår ikke om pakke nr. 7-9 er tre separate protokoller, eller om protokollen hedder f.eks. C-0130C-7-9.

Inger Buchard

Hvor får du A, B og C fra? du nævner i første indlæg:
Eksempel:
Alsted sogn, Morsø Nørre Herred, Thisted Amt
Kirkebog 1814-1852 = C 130-6

Her er ikke yderligere kendemærker noteret

Min erfaring er, at det citerede løbenummer 6 er lig een fysisk protokol

Inger
Redaktør på DIS-Wiki


John Nielsen

Hej Kurt

Oprindeligt så var der registratur på den enkelte KB i Daisy, men det har man forladt.
Sikkert for at gøre det mere brugervenligt.

Hilsen John Nielsen

Towle

Tak for svaret, John. Jeg ved ikke lige hvor brugervenligt det er ;)

John Nielsen

#14
Hej Kurt

Vi jyder bruger sarkasme en del.

Det nærmeste tilgængelige er en utilis registratur fra dengang man indekserede kirkebøger.
Det var forventet at SA ville bruge disse indekseringer i forbindelse med deres nye viewer.

http://utilis.dk/main/Download.aspx

se 5 linie, PDF'en er vist defekt, men jeg har evt. en der virker. Den er ikke helt up to date.
Det er dog begrænset hvad der er udlagt af KB de seneste 3-4 år bortset fra genscanninger.

Hilsen John Nielsen

Peter Kristiansen

CitatHvor får du A, B og C fra? du nævner i første indlæg:

Jeg kan ikke huske hvorfor, men enkelte af de nørrejyske sogne var opdelt i flere litra:
f.eks. Tilst sg., Hasle hrd.: C366A
Vor Frelsers sg., Horsens købst: C414A
Jetsmark sg., Hvetbo hrd.: C88A
Saltum sg., Hvetbo hrd.: C87A
Haverslev sg., Ør. Han hrd: C93A

Og oplysninger har jeg fra min egen forskning - mine nedskrevne afskrifter af kirkebøger, så det er ret tilfældigt.
M.v.h. Peter Kristiansen

John Nielsen

Hej Peter

Det er fordi LAV registrerede pastorater i modsætning til LAK der mere fornuftigt registrerede sogne.
Det betød at registraturen ændrede sig hver gang pastorats forholdene ændrede sig.
For AO betød det også at de måtte tilføje endnu et bogstav i deres links fordi de havde f. eks. 3 sogne i pastorat med samme registratur.

Hilsen John Nielsen

Egon Hansen

desvørre er det gået med microkortene som med de gamle M-film og zerox kopier. Der var jo ikke mere nogen som brugte dem derfor er de "smidt ud/gemt væk" - undtagen hos visse lokalarkiver/slægtsforskere.
Når jeg foreslog "arkivalielister" vr det ud fra den antagelse att du ville erstatte dine gamle arkivsignaturer med besignumre, så kunne du umidelbart finde/erstatte med sognenummer og bindnummner nyere end de soomm finbdes i micrikortnumrene.
Undskyld hvis jeg har misforstået dit spørgsmål.
Mnh Egon