Mørch og Vistisen-slægten nu med Iversen og Pedersdatter (1600 - 1700.t)

Startet af Annette Damgaard Hansen, 12 Mar 2018 - 04:15

Forrige emne - Næste emne

Annette Damgaard Hansen

Hej alle.

Jeg håber, der er nogen i forum, der interesserer sig for Mørch og Vistisen-slægten, som før har været oppe at vende.

Mine tip4 oldefar Christen Christensen Mørch var af den, for nogen, velkendte Mørch-slægt fra Fårbækgård i Haderup sogn – altså Jeppe Aakjærs slægt.

Christen Christensen Mørch var først gift med Maren Pedersdatter og dernæst med Johanne Olesdatter, en datter af Oluf Vistisen fra Søndergaard i Vroue Sogn, Fjends Herred. Visti-slægten er gransket på kryds og tværs, men hvem var Maren Pedersdatter?

Maren Pedersdatter var tidligere gift med en Jens Iversen, hvilket fremgår af Kopskatten 1705 for Sevel Sogn:
Trandum Kirchgaard. Jens Ifversens Enche, 1 liden Søn, 2 Døttre, ingen Folch, samme Enche er trolovet med en Karl fra Holstbroe, Christen Christensen (Mørch).

Der er dog fejl i optegnelsen da jens Iversen og Maren Pedersdatter havde tre sønner: Christen, Iver og Peder.

En ung mand, Christen Christensen Mørch, fra Fårbækgård i Haderup, der er karl i Holstebro, kommer ikke tilfældigt til Trandum Kirkegård i Sevel, og gifter sig med en enke med tre børn. Ægteskabet er øjensynlig arrangeret og med henblik på at Christen Christensen Mørch var den rette til at overtage Trandum Kierkegård efter afdøde Jens Iversen.  Det mest sandsynlige er, at familien Mørch i Fårbæk har haft et godt kendskab til enten Maren Pedersdatter eller dennes første mand Jens Iversen.

Jeg har gennemgået Sevel kirkebog og er nået frem til følgende:

Jens Iversen fra Trandum Kirkegaard havde følgende brødre:
•   Laurids/Lars Iversen i Bjørnkjær, Sevel gift med Karen Christensdatter datter af Christen Jensen i Over Simmelkær (ca. 1615 – 1678)
•   Peder Iversen ukendt hustru, men opholder sig i Trandum Kiekegaard og har børnene Maren, Mette, Christen og Iver Pedersen.
•   Jørgen Iversen opholder sig på Bjørnkjær og er gift med Maren Christensen Dueholm, datter af Christen Pedersen Dueholm Født:
  1630 i Feldborggård Haderup sogn d. 1720 i Dueholm Sevel sogn
•   Og måske Niels Iversen

Maren Pedersdatter fra Trandum Kirkegaard havde følgende søskende:
•   Jens Pedersen
•   Morten Pedersen
•   Christen Pedersen opholdt sig i Trandum Kirkegaard til han blev gift med Anne Nielsdatter Raae
•   Og måske en Anne Pedersdatter

Ind imellem er det tydeligt, at der er forbindelse til pengestærke kredse. Her et par eksempler:

Ved Morten Pedersens datter Marens dåb kommer Visti-slægten ind over, blandt fadderne er Visti Olesen, Ole Vistisens datter Maren og søsteren Maren Pedersdatter i Trandum Kirkegaard.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17126160#168656,28319227

Ved Maren Pedersdatters og Jens Iversens søn Ivers dåb i 1696 bæres han til dåben af præsten Villads Johansen Borchsenius hustru Maren Dideriksdtr og blandt andet stod Christen Pedersen Dueholm, Jørgen Iversens svigerfar fadder.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17126160#168656,28319263

Ved Laurids Iversens datters Anne Margrethes dåb bæres hun af Helle Lauridsd. Roer fra Stubbergaard og her nævnes også Sr. Jens Jaconsen Juels, en Mademoiselle Malene Christensdatter i Haderup og Jens Iversens hustru i Trandum Kierkegaard – altså Maren Pedersdatter.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17126160#168656,28319327

Jens Iversen dør i 1704 - 58 år gammel - og må være født i 1646. Efter hans død gifter Maren Pedersdatter sig med Christen Christensen Mørch. De får datteren Anne Margrethe, der bliver gift med min ane Frands Christensen på Damgaard i Sevel.

Mon nogen ud fra Marens søskendes navne kan genkende noget? Kan hun eventuelt være datter af Peder Vistisen fra selvejergården Egebjerg i Vridsted, Fjends Herred, som senere fik part i Fårbækgård i Haderup, hvor også Christen Christen Mørch kom fra – eller er der andre klokker, der ringer.  Peder Vistisen var involveret i familien Mørch-familien på Fårbækgård omkring 1700. Hans oldefar Visti Christensen nævnes i 1546 sammen med en Jens Iversen som ejere af hver en halvdel af Egebjerggård, Vridsted sogn, Fjends Herred. Kun han være forfar til Marens Jens Iversen?

Nogen, der har et bud?

Mvh Annette Damgaard

Annette Damgaard Hansen

Jeg har fundet endnu en forbindelse mellem Iversen og Visti-slægten.

Som nævnt blev Christen Christensen Mørch gift med Johanne Olufdatter efter Maren Pedersdatters død. Ved deres søn Vistis dåb i 1727, bliver barnet båret af Laurits Iversens (Jens Iversens bror) hustru, Anne Olesdatter fra Faarbæk, Haderup sogn - altså en søster til Johanne Olufsdatter.

Laurits Iversen må altså have været gift to gange:
Karen Christensdatter,  datter af Christen Jensen i Over Simmelkær
Anne Olufsdatter, datter af Oluf Vistisen i Søndergaard,Vroue S., Fjends H

Der er altså en tæt forbindelse mellem Mørch, Visti og Iversen slægterne, men igen - hvem var Maren Pedersdatter?

Det kunne være spændende, om man kunne finde et skifte efter Peder Vistisen og se, om han havde børn, der hed Maren, Jens, Morten, Christen og Anne.

hilsen Annette

Annette Damgaard Hansen


Jeg har prøvet at surfe lidt rundt i arkivalier online efter Peder Vistisens skifte, men er i tvivl om, hvor man skal lede.

Hans data skal være følgende.
Peder Vistisen, * 19-08-1653 i Vridsted, † 28-10-1736 i Haderup, Ginding Herred

Er der nogen, der har en idé om, hvor jeg skal søge? Jeg syntes kun jeg fandt Gejstlige Skifteprotokoller fra den tid.

VH Annette

Annette Damgaard Hansen

#3
Hej igen

Jeg prøver lige igen i håb om, at der er dukker folk med kendskab til de gamle Visti og Mørch slægter - eller til en Peder Christensen i Høstrup.

Der findes dette skøde indført i Fjends-Nørlyng Herreders Skøde- og Panteprotokol,1740-1793. Fol. 11, hvor en Peder Christensen i Høstrup, Haderup sogn offentliggør, at han med sin hustrus tilladelse, sælger hendes arvpart fra hendes far Peder Vistisen til Visti Olesen i Voure. Og desuden tilstår han overfor Christen Christensen Mørch i Trandum Kirkegård, at han sælger en anpart af sin arv fra sin far til Visti Olesen.

Er der mon nogen der ved, hvem denne Peder Christensen i Høstrup, Haderup sogn er?
Hvis jeg kan finde ham, kan jeg muligvis også flette nogen af de løse ender sammen.

Citat
Kiendes ieg Peder Christensen i Høestrup i Haderup Sogn i Ginding Herret med min hustrues Villie haver Soldt til Wisti Olesen i Wroue i Fiends herret den arvepart, som min hustrue arfvelig er tilfalden eftter hendes Farfader Peder Wistisen, som Boede og døde i Faarbech fornefnte Arv er beliggende i Fiends Herret udi Jegeberg gaard, hvilken Arvepart nu her eftter at tilhøre Wisti Olesen og hans Arvinger.
2. Ligesaa tilstaar ieg Jens Christensen i Bregendahl i Fiends herret at ieg med min hustrues villie haver Solt til Wisti Olesen i Wroue den anpart i Faarbech gaard i Ginding herret udi dette stæd som Jørgen Knudsen beboer, hvilke Gaardepart svarer aarlig 8te Skiepper Rug eftter gammel maal Ligesaa tilstaar ieg Christen Christensen i Ginding herret i Tranum Kirkegaard, at ieg haver solt til Wisti Olesen i Wroue den Arvepart som ieg er tilfalden eftter mine forældre som Boede og døde i fornefnte Faarbech udi xxxstæd som Christen Pedersen nu beboer og svarer samme gaardepart aarlig 4re Skiepper Rug eftter gammel Maal, og kiendes vi og vore Arvinger ingen Ret og Rettighed til fornefnte Gaardeparter, men dette hereftter at tilhøre Wisti Olesen og hans Arvinger med all sin Ret og Rettighed udi Bygning ager og Eng Inden og uden Marck Skiel, og der som skeede hvilket icke formoedes skee skal, at fornefnte Gaardeparter bliver Wisti Olesen fravunden i nogen Rettergang da lover Vi og vore arvinger at erlegge Wisti Olesen eller hans Arvinger med lige saa got Jordegods igien, ombedes Wil Jensen i Kolkuur og Peder Nielsen i Bregendahl med os til Vitterlighed at underskrive. Wrou den

20. Decbr 1743.

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=212141&side=13

mvh Annette

Grethe Leerbech

Der findes en Peder Christensen af Høstrup som dør i 1761 og er 48 år gammel i Haderup kirkebog .
opslag 72 i transkriberede kirkebog. Haderup 1747-1815

mvh
Grethe .

jeg har ikke kikket dåbs eller vielseshandlingerne igennem- men prøv selv.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=163194#163194,27411902
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Arne Lago von Kappelgaard

Hej Annette, kender du nedenstående fra https://arkiv/vis/2697059

Blandet aflevering fra Vroue, Vester Børsting sogn. - Damgaard-slægten, Vittrupgård.
Vroue

Nummer   A174
Type   Arkivalier
Beskrivelse   Blandet aflevering fra Vroue, Vester
Børsting sogn.
- Damgaard-slægten, Vittrupgård.
Bemærkning   skal revideres
Periode   1430 - 1704
Dateringsnote   1430-1976
Arkiv   Æ Fjandbo Arkiv


Annette Damgaard Hansen

Hej Grethe og Arne

Tusind tak for indput - to rigtig gode informationer, som jeg kan gå videre med.

VH Annette


Ruth Neumeister

#7
Hej Annette.
Du kommer langt omkring med en masse personer, men jeg prøver at finde et overblik over mine egne indførsler, og så må vi tage en ting ad gangen.

Du har ret i, at Jens Iversen havde de 3 sønner: Christen (1692), Iver (1696) og Peder (1699). Desuden var der en datter Dorthe (1689)

Jeg tror, at Jens Iversens hustru, Maren Pedersdatter, kommer fra Haderup sogn, hvis man ser på fadderne til deres børn:
1689 er alle faddere fra fars familie bortset fra Christen Pedersen i Høstrup i Haderup sogn. Han er måske morbror.
1692 er fadderne de fleste af fars familie, men 1. fadder er Peder (ingenting indskrevet), hvilket fint passer med, at præsten er uvidende om personen, der nok kommer udensogns fra. Måske er det morfar.)
1696 er 1. fadder Jens Pedersen i Kirkegaard og hans broder (præsten har lavet plads, men igen intet noteret) fra Høstrup


For at starte med Jens Iversens familie. Han var søn af Iver Madsen (før 1588 – eft. 1642).
Børn:
Mads?   Før 1639   (opkaldt efter farfar, rent gætteværk)
Laurids    1639-1707
Peder     ca. 1640-1707 – Ingen alder indskrevet ved død
Kirsten   før 1645- e. 1700 (gift ca. 1687 m. Christen Jensen Herup. Børn i perioden 1689-1699)
Jens     1646-1704
Jørgen   ca. 1650-1689 (ingen alder indskrevet ved død)   

Vedrørende Laurids Iversen i Bjørnkjær (Jens Iversens bror), så var han gift 2 gange:
1.   med Anne (død 1686 i barselsseng, opslag 3). Hun var sikkert en Knudsdatter Da Laurids Iversen i 1706 får datteren Anne Margrethe døbt, er sønnen Knud Lauridsen og hustru faddere, og ikke nok med det, men ved de første 2 børns dåb i 2. ægteskab er Knud Groe og Vroue 1. fadder, ellers er alle andre faddere Laurids Iversens familie.
2.   Karen Christensdatter af Over Simmelkær i Ørre (Karen Bjørnkjær)

Du nævner også Helle Lauridsdatter Roer. Hvem er hun helt nøjagtigt? Kunne hun evt. være datter af Laurids Iversens 1. ægteskab, da hun står fadder 2 gange ved Laurids Iversens børn, både 1695 og 1705+

Hilsen Ruth

Ruth Neumeister

Annette du skrev:
Som nævnt blev Christen Christensen Mørch gift med Johanne Olufdatter efter Maren Pedersdatters død. Ved deres søn Vistis dåb i 1727, bliver barnet båret af Laurits Iversens (Jens Iversens bror) hustru, Anne Olesdatter fra Faarbæk, Haderup sogn - altså en søster til Johanne Olufsdatter.

Laurits Iversen må altså have været gift to gange:
Karen Christensdatter,  datter af Christen Jensen i Over Simmelkær
Anne Olufsdatter, datter af Oluf Vistisen i Søndergaard,Vroue S., Fjends H


Laurids Iversen fra Faarbæk i Haderup sogn kan ikke være Jens Iversens bror.
Den Laurids Iversen, der er gift med Anne Christensdatterfra Over Simmelkær, levede fra ca. 1639 - 1707 i Bjørnkjær.

Hilsen Ruth

Bodil Pedersen

Hej.
I min slægt er der en Johanne Jensdatter Mørch.

Hun var datter af Jens christensen Mørch den yngre ( tipoldefar til Jeppe Aakjær) født i Sevel og Kirsten Pedersdatter født i Asmild (oplysninger fra GENI)

Hun var Gift med Wisti Christensen født 29/4 1752 i Daugbjerg.
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=160866&side=33

Wisti Christensen var søn af  Maren Wistidatter født august 1728 ii Daugbjerg og muligvis Christen jensen muligvis født i 1702  i ?
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=160865&side=21

Maren Wistidatter var datter af Wisti Madsen født ca 1696 formodentlig i Daugbjerg, død 1773 i Daugbjerg
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=160866&side=90


Jeg kan forestille mig at der kan være flere forbindelser mellem Mørch og Wistisen. Der er flere grene med navnet Wisti eller Wistisen i Daugbjerg i min slægt.

mvh
Bodil Pedersen