Bopæle gennem livet

Startet af Ingelise Poulsen, 07 Maj 2011 - 08:08

Forrige emne - Næste emne

Ingelise Poulsen

Er der mon en der kan oplyse mig om hvor jeg skal henvende mig for at få oplysninger om hvor en person, f. eks. min far,  har boet gennem livet? Jeg har glemt hvad en sådan liste hedder. ???
Venlig hilsen Ingelise Poulsen
Venlig hilsen Ingelise Poulsen

Hans Poulsen



Hej Ingelise

Lad mig lægge for, men jeg véd dårligt nok med hvad? Dit kønne efternavn?

Min far døde i 1947, og jeg tvivler på, at der er et kontor (register, folkeregister), der i 2011 har et overblik over de steder, hvor han boede fra fødsel til død, 1882-1947.

Muligvis var din far meget ung, da du blev født - lad os sige, at han blev født 1960 og fik et CPR-nummer i 1968.

Da fornemmer jeg, at du for 52 kr. kan få en oversigt printet ud på nærmeste folkeregister med samtlige de steder, han har boet i hele sit liv
- inklusive lejede værelser under uddannelsen etc.

Forhåbentlig kommer der en slægtsforsker forbi her, der enten kan rette mig, supplere, fortælle *sandheden* eller lignende.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Ingelise Poulsen

Hej Hans - med det kønne efternavn :D
Tak for dit hurtige svar, som lyder helt fornuftigt.  Min far er født helt tilbage i 1913 og døde 1988.
Den idé med folkeregistret har strejfet mig, så det er nok det jeg skal forsøge når kontoret åbner. Jeg var i tvivl om det er det rigtigste at henvende sig lokalt, og det er det nok i dag med de digitale registre der findes i vore dage.

Foreløbig tak fra Ingelise
Venlig hilsen Ingelise Poulsen

Leif Sommerdal

Citat fra: Hans Poulsen Dato 07 Maj 2011 - 08:33

Da fornemmer jeg, at du for 52 kr. kan få en oversigt printet ud på nærmeste folkeregister med samtlige de steder, han har boet i hele sit liv
- inklusive lejede værelser under uddannelsen etc.


Venlig hilsen
Hans

Man mærker nok at det er forår - med alle de fornemmelser :)

Jeg er nu ikke helt sikker på ovenstående - selvom jeg kun er en almindelig amatør-slægtsforsker.

Jeg fandt dette på borger.dk om Det Centrale Personregister (CPR):

"Oplysninger fra cpr om andre

Du kan henvende dig til din kommunes folkeregister, hvis du ønsker oplysninger om andre personer. De oplysninger, du umiddelbart kan få, er aktuelle navne- og adresseoplysninger - med mindre personen har navne- og adressebeskyttelse. Du kan også få at vide, om personen er død, rejst til udlandet eller er umyndig.

For at få udleveret oplysninger skal du dog kunne identificere den person, du ønsker oplysninger om ved navn samt enten fødselsdato eller adresse.

Hver henvendelse koster op til 52 kr. (2011)"

Så konklusionen er vel, at man kun kan få aktuelle navne- og adresseoplysninger.

I øvrigt har jeg ved at søge mine egne oplysninger via denne side: Registerindsigt konstateret at oplysninger før 1968 er behæftet med stor usikkerhed.

God weekend
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Ingelise Poulsen

Tak Leif.
Jeg må nok bare se at komme ned på det lokale kontor, enten byarkiv eller folkeregister, der får jeg nok at vide hvad jeg kan "få fingre i". Tak for hjælpen, Linket vil jeg kigge på i morgen.
Også god week-end til dig.
Hej fra Ingelise
Venlig hilsen Ingelise Poulsen

Keld Sørensen

Hej,
Fornylig skulle jeg finde nogle personer og de adresser, de igennem livet havde boet på.
Det drejede sig om fire personer, der har boet i København. Jeg fik et »tilbud« på 1,5 times arbejde = 780 kr. Og jeg fik bl.a. følgende tilbagemelding:
»Det du kan få er Københavner-adresser tilbage i tiden, evt. dødsdato og sidste adresse, evt. oplysning om fraflytning til anden kommune eller udrejse. Endvidere kan du få oplyst evt. vielsesdato(er) og skilsmissedato(er) - ikke oplysninger om ægtefællen navn m.m.
Oplysningerne vi kan give skal være 30 år gamle og må ikke stå i CPR.«
I mellemtiden havde jeg fundet den ene persons adresser via andre kilder. Så jeg meldte tilbage, at jeg kun skulle bruge oplysninger på tre personer. Så prisen var nu ca. 580 kr. 1 times arbejde.
Jeg fik de oplysninger jeg havde brug for. Men kun på adresser - som nævnt ovenstående - hvor personerne havde boet i Københavns Kommune.
Så det er nok en god idé lige at undersøge i forvejen, hvad muligheder der er i den kommune, hvorfra der ønskes oplysninger. 
Mvh.
Keld Sørensen.

Ingelise Poulsen

Hej Keld.
Tak fordi du deler dine erfaringer med mig. Det lyder jo ikke særlig seriøst, det du har været ude for. Det undrer mig meget, da jeg har en svensk ane, som med største lethed - dog også mod betaling - rekvirerer lange lister med bopæle.
Nå, men nu vil jeg se, hvad mit lokale byarkiv kan bidrage med, og hvis det ikke er noget, så bor jeg ikke så langt fra Landsarkivet i Kbh. Med hensyn til årsbegrænsningen er jeg jo på den sikre side, alt det jeg mangler foregik før 1950, hvor jeg blev født.
Fortsat god week-end
Hilsner fra Ingelise
Venlig hilsen Ingelise Poulsen

Hans Poulsen



Hej Ingelise

Med stor interesse har jeg læst, hvad Keld har skrevet.

Det er godt med en sådan forvarsel, og det er ingen spøg at skulle betale, hvad Keld beretter om.

Det er ikke megen erfaring, jeg har med folkeregistre, og den, jeg har, refererer til jyske kontorer.

Måske er det lidt lettere at få *smidige svar* i provinsen, men prøv at indynde dig ved skranken - de allerfleste mennesker er nemme at komme om ved.

Venlig hilsen og god søndag.
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Ole Hingebjerg

Hej

I 2010 bestilte jeg en folkeregister undsøgelse ved LAV på min far og hans søskende + min farfar og farmor.
Det jeg fik tilbage, var en komplet kopi af deres folkeregisterkort (1924-1968) fra deres respektive  opholdskommuner hvor de har haft fast bopæl, til deres evt. død.
På den måde fik jeg et overblik over hvor de har boet gennem livet, og for den mandlig del hvornår og hvor de har aftjent deres værnepligt.
Hvis der var nogle oplysninger der faldt ind under 75 års tilgængeligheds reglen, blev de streget ud. Var  man interreseret, for at få de oplysninger kunne man søge om det.
Prisen for dette stykke arbejde var dyrt, men det var alle pengene værd.

Med venlig hilsen
Ole Hingebjerg
Med venlig hilsen
Ole Hingebjerg
8700 Horsens

Keld Sørensen

Hej igen,
I forlængelse af min tidligere mail skal jeg nævne, at de oplysninger jeg modtog var på to tætskrevne sider med mange datoer, der gjorde det muligt at finde et ægtepar med mange børn, hvor de var født, døbt og konfirmeret, samt åbnede muligheden for at følge en person helt op til i dag. Det dækkede perioden fra 1. februar 1923 til 1966.
Oplysningerne om en tredie person, gjorde det muligt, med en bemærkning om »fraflyttet Københavns kommune til Frederiksberg« at henvende mig på Stadsarkivet på Frederiksberg Rådhus. Her fik jeg de nødvendige oplysninger, så jeg kunne komme videre.
I øvrigt var de »lynhurtige« på Københavns Borgerservice. Få dage efter min indbetaling var konstateret modtaget, fik jeg svar med de ønskede informationer.
Så alt-i-alt var det pengene værd.
Mvh.
Keld.

Thestrup-Bjørn

Mine erfaringer med cpr-registeroplysningerne er efterhånden mange, og for 52 kr. pr. personopslag kan man være heldig at få utrolig mange oplysninger (alt efter ekspedientens vejvilje og it-evner!).

Men man kan ikke altid regne med, at alle folks adresser er anført
- for den sags skyld heller ikke alle en persons børn!


For sjov fik jeg også slået mig selv op.
Også her var der store mangler
- der sås kun en brøkdel af alle de adresser, jeg har haft i København og i provinsen gennem de sidste ca. 45 år (efter jeg flyttede hjemmefra).

v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998