Anders (Ottessøn) Ørbech - føed i Norge ca. 1690 - Vicelandsdommer i Danmark?

Startet af Lars Øyane, 25 Feb 2018 - 14:05

Forrige emne - Næste emne

Lars Øyane

Anders Ottessøn Ørbech, Søn af Sogneprest Otto Hanssøn Ørbech til Ringebu i Norge, var føed ca. 1690.

Ved et Skifte afholdet i Norge i 1738, bliver det sagt at:

«Anders Ørbech skal være Vicelandsdommer i Danmark, men hans Bosted er ukændt»

Jeg har søgt FamilySearch og andre Kilder, men det eneste jeg har fundet som KAN have noget med denne Anders at gøre, er denne Daaben fra Nikolaj kirke i København:

* Henrich, døbt 15.7.1719 af Forældre Andreas Ørbech Skriver og Marie Jensdatter

Kan dette være «vaar» Anders Ørbech?

Jeg ville sette stor Pris paa alle Oplysninger som kan findes om Vicelandsdommer Anders Ørbech og hans Skæbne i Danmark!

Med vænlig Hilsen,

Lars E. Øyane


Lars Øyane

Hjærtelig Tak til Gitte for en spennende Besked!

Du har uden Tvivl fundet et Bevis for at Andreas Ørbech Skriver er Manden jeg søger, men saa er Spørsmaalet hvorledes man kan finde mer om denne Personen og hans Hustrue Marie Jensdatter - eller maaske var de ikke gifte...?

Jeg takker paa ny for kæmpefin Assistance!

Ærbødigst,

Lars E. Øyane


Gitte Johansen

#4
Efterkommer??

https://sedler.dis-danmark.dk/wad/vis_sedler.php?page_id=15&id_nr=87629&sort=e&vis=2&navn=Ørbech+Christian

https://sedler.dis-danmark.dk/wad/vis_sedler.php?page_id=15&id_nr=87630&sort=e&vis=2&navn=Ørbech+Christen


Odense, Aasum, Fraugde, Fraugde Bye, , 36, FT-1787, C0434

Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Christian Ørbech     49     Gift     manden     degn      
Karen Fraun     50     Gift     konen           
Kirsten Rasmusdatter     24     Ugift     tienestepige           
   
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Hanne Elise Yndgaard

Også nævnt her :

https://archive.org/stream/historiskesamlin03rr/historiskesamlin03rr_djvu.txt

1729, 7. Januar. Kgl. Befaling til Justitsraad A. Hojer
og Vicelandsdommer Andreas Ottesen Ørbeck, om som
Commissarier paa Isak Lazarus's Vegne at afhandle en
Tvistighed mellem ham og Cancelliraad Christian v. d.
Maase.



Til Andreas Hojers Levned. 155



1729, 14. Febr. Kgl. Befaling til Justitsraad A. Hojer
og Vicelandsdommer Andreas Ottesen Ørbech, at de som
Commissarier skulde forrette Opbud over Jøderne Isak
Lazarus's og Moses Fiirst's Effecter.

Samt her:

https://dis-danmark.dk/bibliotek/900037.pdf

d. Det dansk-norske Kammerkancelli 1720(21)—71.
Ved Resol. 27. Novbr. 1719 bestemtes det at Sekretariatsforretningerne i Rentekammeret skulde besørges af 3 Kancellister, en dansk, en norsk og en tysk, og at den danske tillige skulde overtage Kammerrettens Sager. Men allerede 26. Febr. 1720 udnævntes en særlig Justitssekretær, der ogsaa omtales i Instruxen for Kancellisterne af 14. April 1721. Da den danske Kancellist 14. Juli 1721 udnævntes til Kammersekretær, overtog han ogsaa de norske Sager. Sekretariatsforretningerne for Assigna- tions- og Rytterdistriktssagerne vedkom dog ikke Kammerkancellierne, idet disse Sager refereredes af de paagjældende Kontorchefer (Renteskrivere) selv.
1720—25. Mikael Basballe (dansk Kancellist 4. Jan. 1720), Sekretær 14. Juli 1721 — 17. April 1725 (Kommitteret i Rentekammeret fra 16. Jan. 1722). 1720—21. Andreas Ottesen Orbeck, norsk Kancellist 4. Jan. 1720 — 14. Juli 1721.
Venligst
Hanne Yndgaard.

Lars Øyane

Hjærtelig Tak til Gitte og Hanne for nye interessante Beskeder!

Jeg forstaar ikke rigtig betydningen af Himmelstrups seddel, men i 1735 er iallfald Andreas Ørbech benevnt som «Vicelagsdommer».  Himmelstrup er et geografisk Navn fra Fyn, men betyder det at Andreas Ørbech var bosatt der?

Maaske kan Christian Ørbech i Fraugde spores tilbage til hans Fødsel ca. 1738?

Elles ser det ud som om han til 1721 fremdeles var Cansellist i København...

Men hvor bodde Andreas Ørbech som Vicelagsdommer i 1729?  Jeg kan ikke se at det gaar frem af Teksten...

Jeg takker paa ny for fantastiske Oplysninger og haaber at der maaske findes mer «der ude»...

Med vænlig Hilsen,

Lars E. Øyane