Geheimraad Ahlefeldt i Holsten 1812 - men Hvor ???

Startet af Karen Riis Jensen, 17 Feb 2018 - 14:32

Forrige emne - Næste emne

Karen Riis Jensen

Hvor boede "Geheimeraad Ahlefeldt i Holsten" i 1812 ?   Håber nogen kan hjælpe os !

På forhånd tak !

Mvh
Karen

Alexander harholt


Karen Riis Jensen

Desværre ikke - har søgt efter en fortegnelse over "Geheimraader" - men uden held !

Mvh
Karen

Finn Holbek

#3
hvilken sammenhæng indgår oplysningen om hans navn og stilling i?
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Karen Riis Jensen

Ifølge en nedskrevet beretning i 1820 fremgår det, at en af vores aner var "skytte / jagtbejent hos Geheimeraad Ahlefeldt i Holsten  1812."


Inger Buchard

I Johan Hvidtfeldt: Kampen om ophævelsen af livegenskabet i Slesvig og Holsten (1963) nævnes i navneregisteret flg. Ahlefeldt'er fra Holsten:
Ahlefelde, Benedict Wilhelm: Caden
Ahlefeldt, Cai Wilhelm, provst i Preetz: Klein Nordsee
Ahlefeldt, v., Conrad, fra 1790 auskultant ved regeringen i Glückstadt, landråd fra 1797
Ahlefeldt, Jürgen, Amtmand: Damp og Olpenitz
Ahlefeldt, Otto: Königsförde
Ahlefeldt, Otto Christoph: Lindau

Inger

Redaktør på DIS-Wiki

Karen Riis Jensen

Så er internettet atter stabilt - STOR tak til Finn Holbek og Inger Buchard for input om Ahlefeldt slægten;   

Fra Finn Holbek: Frederik Ludvig von Ahlefeldt-Dehn (den fjerde mulighed), anser jeg for et godt bud:

Citatstuderede forstvidenskab, 1803 forstmester, 1814 overførster i Pinneberg, 1815 over Trittau amt, s. å. hofjægermester.

Pinneberg ligger i nærheden af Hamborg,  er i dag så vidt jeg kan se både en keds og en by;  så nu gælder det om at finde den relevante by, som godset i Pinneberg hørte under; formoder Fr. L. von Ahlefeldt-Dehn var overførster på et Ahlefeldt gods), men det er jo noget usikker på.

Vi modtager gerne bud på herred og sogn i Pinneberg.  Gad vide om man an finde noget i kirkebøger eller lignende arkivalier.

Mvh
Karen

Karen Riis Jensen

Nu mener jeg, at den omtalte Ahlefeldt er fundet;  der er formodentlig tale om følgende:

Frederik greve Ahlefeldt-Laurvigen,   f. 17 nov. 1760, Bjørnemose Gods, Svendborg (Sunds H., Svendborg)  ,   d. 8 mar. 1832, Tranekær (Langelands Nørre H., Svendborg)    (Age 71 år)

Det har vist sig, at vores ane også var jagtbetjent på Langeland; inden da var han hos Greve Trampe på Løgismose Gods, og Greve Trampe fra Løgismose og Greve Frederik Ahlefeldt-Laurvig kendte hinanden.

Nu prøver jeg at finde et gods i Holsten, som slægten Ahlefeldt-Laurvig ejede;  jeg har via FT i Holsten 1803 fundet en Ahlefeldt-Laurvig på følgende gods:

Carl Graf v. Ahlefeld Laurwig   Køn:   M
Alder:   71   Civilstand:   Unverheir.
Stilling i husstanden:   Verwandter
Kildehenvisning:   LAS Abt.412 Nr. 381
Kilde:   Vz-1803   Husstands-/familienr:   01F01
Matrnr/adresse:   Haupt Hof
Sogn:   Deutsch-Nienhof, Gut   Herred:   Kirchspiel Westensee
Amt:   Kieler Güterdistrikt   Stednavn:   Gut Deutsch Nienhoff, Ksp. Westensee

Indtastningsnr:   C7400   Løbenr.:   5


Kunne du, Finn Holbek, komme i tanke om andre gods i Holsten, der kunne være aktuelle ?

Vores ane er tilsyneladende ikke med i lægdsrullerne, måske fordi han ikke tilhørte alm. bondeslægt ? (Hans far var skytte).

Men andre af hans brødre er med i rullen.

Mvh
Karen


Arne Lago von Kappelgaard

Hej Karen Riis Jensen!
Ifølge stamtavle over slægten Ahlefeldt (-Laurvigen) i Danmark Adels Årbog  1982-1984 s.686 står han som ejer (1806-1810) af Ludwigsburg ved Eckernförde, foruden de danske besiddelser grevskaberne Langeland og Laurvig samt stamhuset Ahlefeldt.

Desuden havde han betydeligemilitære poster.

Med genealogisk hilsen

Arne Lago von Kappelgaard

Finn Holbek

#10
Hej Karen

Jeg havde af en eller anden grund ikke fået adelsårbogens biografi med på hjemmesiden, men han nævnes ganske rigtigt 1806-10 som ejer af Ludwigsburg ved Eckernförde.

"Generalen", som han blev kaldt, var en fest-abe som formøblede slægtens gods på rekordtid (bl.a. med teater og privat symfoniorkester), og det krævede hårdt arbejde af arvingen (nevøen Christian Johan Frederik "knudegreven"), før Tranekær atter var på slægtens hænder.
Han nævnes ikke som gehejmeråd. Det kan dog ikke udelukkes at alligevel har haft titlen, men det har i givet fald så nok mere været af navn end af gavn.
https://finnholbek.dk/getperson.php?personID=I10488&tree=2

Adam Frederik greve Trampe til Løgismose var 1798-1801 leder af Odense teater og levede også det søde liv, hvilket også endte med at gå fallit med et brag, endda helt bogstaveligt, for han valgte at skyde sig "pga. næringssorger". - (han var i øvrigt min tip-4)
https://finnholbek.dk/getperson.php?personID=I14248&tree=2
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Karen Riis Jensen

Mange, mange tak Arne LvK;  det er så formodentlig her vores ane har opholdt sig, når han var i Holsten.

"Das Gut Ludwigsburg befindet sich auf der Halbinsel Schwansen zwischen Eckernförde und Waabs an der L 26."  Altså halvøen Svans mellem Egernførde og Vabs;  formodentlig kreds Rendsborg-Egernførde i Slesvig-Holsten, men hvad hedder sognet ?

Er der nogen der har et bud på en kreds og et sogn, hvis man (på en eller anden måde) vil kigge i kirkebøger i Holsten eller finde nogen, der kan hjælpe en med det ?

Også stor tak til dig Finn - det må være spændende familie at være "rundet af";  jeg husker også at have læst, at greve Ahlefeldt-Laurvig skulle - efter sigende - have usædvanlig mange efterkommere på Langeland.

Ja - det var en trist afslutning, som greve Trampe fik, og greve Ahlefeldts efterkommer fik også nok at se til.

Mvh
Karen

Arne Lago von Kappelgaard

Hej Karen Riis Jensen!
I værket "Slotte og Herregårde-Syd for Grænsen" (1968, Hassings Forlag) bd.20, s.239-252 omtales og afbilledes slottet. Slottet ligger i Waabs sogn/Eckernförde kreds.

Under adelens tilnavne: ("de vilde Ahlefeldt ér"), "En Ahlefeldt flyer ej."

Ahlefeldt (1220) = Alefeldh/Alefeldt/Anfeld/Anefeldt/Alevelde/Alevelde /Aleuelde


Med genealogisk hilsen

Arne Lago von Kappelgaard

Inger Buchard

Du kan finde sognet via
http://gov.genealogy.net/search/extended
Det må være Sörup
Kirkebøgerne frem til 1875 ca kan du se på nærmeste afdeling af Rigsarkivet - på mikrokort

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Finn Holbek

Wikipedia har en udmærket oversigt over Svans: https://da.wikipedia.org/wiki/Svans_(Slesvig)

Man kan søge i Schleswig-Holstein på https://www.danishfamilysearch.dk/search/

De tyske kirkebøger er delvis tilgængelig på Ancestry.com (dog tilsyneladende ikke Eckernförde).
Ancestry-abonnement er lidt smådyrt, men kan være guld værd hvis man har tyske aner.

Arkivet for Ostholstein kan kontaktes her:
https://www.kirchenkreis-ostholstein.de/ueber-uns/verwaltung/archive-des-kirchenkreises.html

"Generalen" skulle vist have uægte efterkommere, men de nøjagtige relationer er ukendte.
Det påstås at han bl.a. skulle være far til H. C. Andersen, en skrøne som for længst er manet i jorden.

Ovennævnte "knudegreve" har en stor 'uægte' efterslægt, som han vedgik sig, hvilket kan ses i Tranekær kirkebog.
(Han var i øvrigt fætter til min tip-2 Charlotte Adelaide A.-L., og ja der følger en interessant anetavle med disse familier).    
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Arne Lago von Kappelgaard

Hej igen, glemte følgende:

Det er en kendt sag, at greve Christian Johan Frederik Ahlefeldt-Laurvig ("Knude-greven" kaldet), f.7.1.1789 efter eget udsagn skulle have haft 90 børn, selvom hans 2 x tipoldebarn Preben Greve Ahlefeldt-Laurvig udtaler, at kirkebøgerne "kun" har bevis på 35 børn (www.fyens.dk/bagsiden/Dameglade-grever/artikel/516884). Mange af hans efterkommere bærer en afledning af hans navn, "Lefelt" og "Felt", og nogle "Christiani."

Med genealogisk hilsen

Arne Lago von Kappelgaard

Anna Grethe Amkær

God eftermiddag Arne.

Så lige at du søgte omkring slægten Ahlefeldt, og jeg kan ikke undlade at gøre opmærksom på en fantastisk bog "Træk af slægten Ahlefeldts historie" skrevet af greve Preben Ahlefeldt-Laurvig, Tranekær.

Fortsat god forskning!
Venlig hilsen
Anna Grethe

Karen Riis Jensen

Mange, mange tak til Inger, Arne og Finn for detaljerede oplysninger om slægtsforskning i Slesvig-Holsten;  det er godt at vide, hvor jeg skal henvende mig for evt at finde nogle relevante data om anen.

Ja - det er nogle fornøjelige (set med nutidens øjne) beretninger om grevens mange børn;  jeg har også selv aner fra Langeland, men indtil videre er der ikke dukket noget specielt "greveligt" op, men det kommer måske, når jeg kommer længere tilbage.

Mange, mange tak for jeres kvalificerede hjælp - den er jeg meget glad for !

Mvh
Karen

Karen Riis Jensen

Også mange tak til dig Anna Grethe for at gøre opmærksom på bogen af Preben Ahlefeldt-Laurvig !

Mvh
Karen

Karen Riis Jensen

Men hvad gør man så, når man gerne vil se vielserne samt døbte igennem for Tranekær sogn fra 1793 og frem til 1812  ?

Kirkebøgerne brændte i 1875 - på nær nogle konfirmandlister fra 1796 - 1808.

Dette bringer mig frem til kirkebøgerne, der omfatter godset i nærheden af Eckernförde, Holsten - jf. den gamle familieberetning, nedskrevet i 1820:

"Har lært jagten og var i året 1794 jæger hos greve Trampe på Løjmose (Løgismose?) i Fyn og i samme tid jagtbetjent hos geheimeråd Ahlefeldt på Langeland og derfra forflyttet til bemeldte geheimeråds gods i Holsten, hvor han 1812 var forst- og jagtbetjent."

Vores ane blev født i 1773 og ses ikke gift i Haarby kirkebog, Baag Herred, Odense amt, hvor Løgismose gods hører under.
Han er heller ikke at finde i FT 1801 og heller i FT 1803 for Holsten.

Mvh
Karen

Karen Riis Jensen

Jeg har et tillægsspørgsmål:  I marts 2015 var der en artikel om slægtsforskning i Holsten;  heraf fremgik følgende:

"På Dansk Demografisk Database (DDD) findes en del oplysninger fra de holstenske folketællinger, men meget mangler stadig at blive indtastet, f.eks. er kun 48,90 % af 1803-tællingen indtastet"[/b]

Er der nogen der kan svare mig på følgende:

Hvor stor en del af 1803-tællingen i Holsten, er indtastet nu her i starten af 2018 ???

Mvh
Karen

Anders M. Petersen

Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Karen Riis Jensen

Mange tak for dit svar Anders;  jeg kender godt til den side henviser til, men den siger - så vidt jeg kan se - ikke noget om procentdelen.

Mvh
Karen

Inger Buchard

Redaktør på DIS-Wiki

Karen Riis Jensen

Mange tak Inger - den side har jeg overset, da jeg efter en øjenoperation desværre ikke har et særligt godt computersyn.

Jeg havde fundet en side, der viste hvilke områder, der var indtastet, og der kunne jeg ikke finde Eckernförde området.

Vores ane er jo så muligvis at finde i det uindtastede materiale for Holsten, og det kan jo vare en del år endnu, før disse data foreligger.

https://www.danishfamilysearch.dk/search/  skulle man også kunne søge på Slesvig-Holsten som amt, Rendsborg-Egernførde som herred, men så er jeg lidt i tvivl om sognet er Waabs eller hvad ?

Mange tak for din hjælp !

Mvh
Karen


Ewald Rettig

Moin Karen,

hos AKVZ.sh er der 233 gange Ahlefeldt i
FT fra 1881 til 1860  for Hertugdömmet Slesvig og Holstein.

Venlig hilsen

Ewald Rettig
www.ahnenforscher-stammtisch-Flensburg.de

Karen Riis Jensen

God eftermiddag Ewald - hyggeligt med en "moin-hilsen" - og tak for din interesse !

Min ane Peder / Peter Poulsen eller Peder Richardt har formodentligt opholdt sig på godset Ludwigsburg (Kohøved) i Slesvig  fra 1805/06 - sognet hedder Waabs i Rendsborg-Eckernförde og er muligvis blevet der efter at Ahlelfeldt (Generalen) solgte det i 1810 til en anden gren af Ahlefeldt-slægten;  kender du noget til kirkebøger fra dette område ?

Jeg hører meget gerne fra dig !

Mvh
Karen

Ewald Rettig

Moin Karen,

se paa Heimatgemeinschaft Eckenförde
Eckenförde,Schwansen,Hütten og Dänisch Wohld
og kontakt dem.
<mail@heimatgemeinschaft-eck.de>

De har lavet en "Verkartung der Kirchenbücher"
det vil sige at de har afskrevet Kirkeböger.

Venlig hilsen

Ewald




Karen Riis Jensen

Mojn - mojn Ewald, og mange tak for dine oplysninger;  jeg vil kontakte dem i løbet af denne weekend med håb om, at jeg kan komme videre. 

For 6 år siden kørte vi til Gdansk i Polen og blev på hele vores tur gennem Slesvig, Holsten og Mecklenburg-Vorpommern til den tysk/polske grænse mødt af et "Mojn -Moin", så det huskes !  Men jeg stødte dog allerede på udtrykket for mange år siden, når jeg var på ferie i Sønderjylland.

Du skal have mange tak for din hjælp !

Mvh
Karen