Amagerbrogade 360 findes ikke eller ?

Startet af Allan G. Jensen, 04 Maj 2011 - 10:50

Forrige emne - Næste emne

Allan G. Jensen

Jeg har fundet en person i Politiets Registerblade som den
1/5-1923 boede Amagerbrogade 360.

Så vidt jeg kan se så findes Amagerbrogade 360 ikke i f. eks. Folketællingen 1925.
Hvor Amagerbrogade slutter begynder Amager Landevej, så Amagerbrogade 360
kunne måske være det der så nu hedder Amager Landevej ?

mvh
Allan Jensen

Anne Mortensen

Vis linket eller oplys personens navn og fødselsdato så vi kan finde Pol.reg.

Amager landevej er ikke i Københavns kommune.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Jens Peter Lieberkind

Nummereringen af Amagerbrogade er ændret flere gange, bl.a. i 1924, se http://www.grandts.dk/Amager/Amagerbrogade.htm
Jeg ved desværre ikke hvor man finder mere præcis information.

Mvh.
Jens Peter

Allan G. Jensen

Til Anne Mortensen

Personens navn er T(h)rein Andrea Lindgreen - her nævnt som Olsen Trein Andrea Steen - hvilket giver mig anledning til at tro at hun er gift med en Steen Olsen. Hun har været gift en gang før men er skilt og har taget pigenavnet Lindgreen tilbage.
Jeg er i besiddelse af en sølvske der bærer initialerne T O S O, som måske kan betyde Threin Olsen Steen Olsen. Det er kun et gæt.

Her er linket:

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=76666

Til Jens Peter
Tak for information.

mvh
Allan Jensen

Jens Peter Lieberkind

Hej igen.

Jeg tog dit spørgsmål som anledning til at begynde at lave en oversigt over nummerændringerne, da jeg også selv interesserer mig for Amagerbrogade. Samtidig kunne jeg så ikke lade være med at kigge efter Trein Andrea.

Hun er ikke nævnt på adressen hverken i 1921 eller 1925, men det er hendes (sted?)fars villa på matrikel 8a/695, grunden mellem Sundbyvester Plads og Sofienhøjvej.

I FT1921 hedder den yderste ende af det der nu er Amagerbrogade stadig Amagervej. Nr. 360 er opslag 2-3.

I FT1925 har huset skiftet til den nuværende adresse, Amagerbrogade 238 = opslag 1405-1408.

I øvrigt:
I FT1916 (Amagervej, opslag 2) nævnes hun med midlertidigt ophold. Hjemsted = Jernbanegade 3. (Her står fru Lindgreen og fru Arboe som bortrejst fra lejligheden 4.tv.)

I FT1911 (Amagerbrogade! opslag 249) og FT1901 og 1906 (Amagervej, opslag 3) nævnes hun som barn.

Hendes to andre registerkort er her og her.

Villaen er stadig med på stadskonduktørens matrikelkort fra 1954, den nuværende ejendom er opført 1956.

Ifølge DDD tilhørte gården Sophiehøj familien Lindgreen tilbage i 1860.

Jens Peter

Anne Mortensen

Ifølge kirkebogen  født

Threin Andrea Lindgreen
Sundby 1885-1889
Opslag 342
Faderen: Hans Michael Lindgreen
Moderen: Neel Jansen
Og ikke Hans Cornelius Lindgreen som på Pol.reg.
---------------------

Sophienhøj

http://www.dragoer.dk/page1294.aspx

2. På Amager Landevej, nær Sundbyvester Plads lå gården Sophienhøj, der var forsynet med to snoede skorstene. Skorstenene blev opført i 1880'erne. Gården blev nedrevet ca. 1950. Ejeren var gårdejer Morten Lindgreen, bror til smedemester Lindgreen.
3. På Aflandshagegård, Fælledvej 311, som blev bygget af smeden fra Englandsvej, den tidligere omtalte Lindgreen. I brandforsikringsprotokollen står der, at ejeren af gården var broderen Morten Lindgreen fra Sofienhøj. Gården blev opført ca. 1888 og blev samtidig forsynet med 2 snoede skorstene, en venstredrejet og en højredrejet. Murermesteren var R. B. Guldborg fra Dragør. Den østlige skorsten blev fjernet for år tilbage. Bygningerne blev nedrevet i foråret 1999 og er under genopbygning.
--------------------------------

Hvorfor hun kalder sig Olsen og er på Hans Cornelius  Olsens kort som barn ?
Morten Lindgreen død i 1891.
Enken Neel Jansen gifter sig måske med Hans Cornelius Olsen ?
FT 1911 viser at de andre børn nævnt på Pol.reg.  er nævnt som slægtninge og ikke børn.
--------------------------------

Morten Michael Lindgreen er søn en af mine aner.
Har stående, at han blev separeret fra Bodil Lindgreen født Andersen.
Han må da blive gift med Neel Jansen (Threin's mor) som efter hans død gifter sig med Hans Cornelius Olsen  -  dette er ikke undersøgt, men kan hænge sammen på den måde.
---------------------------------

Billede i Jens Peter Lieberkind link "nuværende ejendom" viser ikke den nuværende ejendom.
Billedet viser ejendommen på hjørnet af Sundbyvester Plads.
Efter denne ejendom - skimtes svagt på billedet - se den nuværende ejendom på hjørnet af Amagerbrogade og Sophienhøjvej.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

Du skriver:
Personens navn er T(h)rein Andrea Lindgreen - her nævnt som Olsen Trein Andrea Steen - hvilket giver mig anledning til at tro at hun er gift med en Steen Olsen. Hun har været gift en gang før men er skilt og har taget pigenavnet Lindgreen tilbage.

Om Threin evt. en 2. gang bliver gift med en Olsen ?

1. gang bliver hun gift med en August Larsen

København
Sundby 1906-1914
opslag 260
15.11.1913
hendes forældre er nævnt.
Tilføjet under forældre:
Moderen var i 2. ægtdskab gift med
Gaardejer Hans Ohlsen, som er Kurator
----------------------------

August Larsen

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=35272&limitstart=0
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Allan G. Jensen

Til Jens Peter Lieberkind:

Tak for dit svar.

Jeg har helt overset at der i FT-1921 står Amagervej nr. 360, så mit spørgsmål om Amagerbrogade 360 var vel helt overflødigt men alligevel tak.
Jeg har set de øvrige blade på Threin Lindgreen.

Til Anne Mortensen:

Det er netop Threins 2. mand Hans Cornelius Ohlsens familie som jeg har alle aner og efterkommere af. Jeg var ikke klar over at Hans Michael Morten Lindgreen havde været gift før end med Neel Jansen da der ved deres vielse den 10. december 1884 står at han er ungkarl.

Jeg har Threins første ægteskab med August Larsen den 15. januar 1913 noteret, men jeg har også et sted et notat om at hun har været gift 2 gange. Hun dør som ca. 50 årig omkring 1939 men jeg ved desværre ikke hvor, det kunne jo ellers kaste lidt lys over sagen.

mvh
Allan Jensen

Anne Mortensen

Hej

Prøver at dykke lidt i den familie senere - at jeg ikke blander navnene sammen.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Jens Peter Lieberkind

Citat fra: Anne Mortensen  Dato 06 Maj 2011 - 07:42
Og ikke Hans Cornelius Lindgreen som på Pol.reg.

Her mener du Ohlsen, ikke? (Der er en Hans Cornelius Lindgreen i dødebladene hos Fogsgaard. Det var med til at forvirre mig, men det må være en anden.)

Citat fra: Anne Mortensen  Dato 06 Maj 2011 - 07:42
Billede i Jens Peter Lieberkind link "nuværende ejendom" viser ikke den nuværende ejendom.

Selvom jeg tidligere er kommet meget i området, er hvad jeg skriver her udelukkende baseret på tællinger og matrikelkort og jeg er ikke sikker på noget, men... Der blev spurgt om nr. 360. Det var ikke gården Sofiehøj, men H.C. Ohlsens villa på matrikel 695, grunden på hjørnet til Sundbyvester Plads, velsagtens udstykket fra Sofiehøj på matrikel 8a, hvor familien bor i tidligere tællinger, men som nævnes som ubeboet i FT1925. Eller hva'? :)

Bedste hilsner
Jens Peter

Anne Mortensen

Navnene i Tårnby sogn og i denne familie kan man løbe forkert af.
Derfor vil jeg se nærmere på hvad jeg har om familien senere.
----------------------------
Plads, velsagtens udstykket fra Sofiehøj på matrikel 8a, hvor familien bor i tidligere tællinger, men som nævnes som ubeboet i FT1925. Eller hva'

Det har du  sikkert ret i - havde i tankerne at Sopienhøj havde ligget til ve. for Sophienhøjvej, men at de vel har ejer jord på begge sider af vejen der er opkaldt efter Sophienhøj.
-----------------------

Her på dette link skullle der gerne være et billede af Sophienhøj

http://www.google.dk/search?hl=da&biw=1258&bih=787&gbv=2&tbm=isch&sa=1&q=sophienh%C3%B8j%2Bamager&aq=f&aqi=&aql=&oq=
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Allan G. Jensen

Til Anne Mortensen

Jo det er et billede af gården Sophienhøj. Hans Cornelius Ohlsen byggede i 1914 ved sit 3. ægteskab en villa som han også kaldte "Sophienhøj" (Villa Sophienhøj). Villaen lå på den anden side af Sophienhøjvej lige bagved hjørnebygningen "Sundbyvester Plads" Sundbyvestervej/Amagerbrogade. Det er nu revet ned, men i de sidste år af dens levetid blev den benyttet til børnehave.

mvh
Allan Jensen

Anne Mortensen

Hans Michael Morten Lindgreen havde været gift før end med Neel Jansen da der ved deres vielse den 10. december 1884 står at han er ungkarl.

Hvor kan denne vielse ses ?
----------------------------------

Morten Michelsen Lindgreen
f. 20.4.1823 Tårnby
død 24.6.1890 i St. Magleby (separeret gaardejer på St. Magleby Fælled).
Viet 13.8.1853 Tårnby med Enken Bodil Andersen
------------------------------------

kbhv, København (Staden), Amagervej (Ulige numre), Matrikel no. 8 a, , 9, FT-1885, C1541
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Bodil f. Andersen   74    Gift   Husmoder   Gaardeier   Sundby
H. M. M. Lindgren   30    Gift   Søn   Entrepanør (Natrenovation)   Sundby
Per Gustav Sandstrøm   29    Ugift   Tjenestekarl      Sverrig
Niels Bengtson   24    Ugift   Tjenestekarl      Sverrig
Martin Jønson   19    Ugift   Tjenestekarl      Sverrig
Helene Bengtsdatter   42    Ugift   Tjenestepige      Sverrig
------------------------------------

Jeg har stående, at
Hans Michael Morten Lindgreen
er død
Tårnby
16.10. 1891
faderern Morten Lindgreen
37½ Aar.
----------------------------
Hvem gifter H.M.M. Lindgreens enke Neel Jansen sig med ?
----------------------------

Der er altså en
Morten Michael Lindgren
og sønnen
Hans Michael Morten Lindgreen
---------------------------

kbhv, Sokkelund, Store Magleby, Storemagleby [ Fælled ], , 642, FT-1890, B2105
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:

Morten Mikkelsen Lindgren   66    Separeret   Husfader   Gaardejer   Taarnby Sogn Kjøbenhavns Amt
Peter Jørgensen   24    Ugift   Forvalter   -   Lyngby Sogn, Kjøbenhavns Amt
Ane Marie Jensen   40    Ugift   Husjomfru   -   Karrebæk Sogn Præstø Amt
Frederik Martin Madsen   23    Ugift   Tjenestetyende   -   Søllerød Sogn Kjøbenhavns Amt
Per Christensen   29    Ugift   Tjenestetyende   -   St Paulli Sogn Sverrig
Hans Jønsson   48    Ugift   Tjenestetyende   -   Engelstorp Sverrig
Kirsti Nielsen   30    Ugift   Tjenestetyende   -   Vilje Sogn Sverrig
-------------------------

Skelner du mellem gården Sophienhøj og villa Sophienhøj  ?
Kopieret fra et af mine tidlige indlæg:

På Amager Landevej, nær Sundbyvester Plads lå gården Sophienhøj, der var forsynet med to snoede skorstene. Skorstenene blev opført i 1880'erne. Gården blev nedrevet ca. 1950. Ejeren var gårdejer Morten Lindgreen, bror til smedemester Lindgreen.
-----------------------------
Indrømmer den familie kan man løbe helt galt i - måske har jeg gjort det ?
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

Hans Michael Morten Lindgreen havde været gift før end med Neel Jansen da der ved deres vielse den 10. december 1884 står at han er ungkarl.

Hvor kan denne vielse ses ?


Har fundet den

St. Magleby 1877-1891
opslag 212
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

Har du denne vielse:

Sundby 1892-1898
opslag 52
Hans Cornelius Ohlen enkemand
Neel Lindgreen f. Jansen  enke - Sofienhøj Sundbyvester

Oplysning om begges forældre.
-------------------------------------

Er du klar over der et stort gravsted (højt hvidt monument) over Hans Cornelius Ohlsen på Tårnby kirkegård - til ve. for kirken fra Englandsvej tæt på stien fra indgangen.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Allan G. Jensen

Til Anne Mortensen

Jeg skelner mellem "Gården Sophienhøj" og "Villaen Sophienhøj"

Som det kan ses på linket ligger "Gården Sophienhøj" til venstre i billedet og til højre herfor kan ses "Villaen Sophienhøj" samt hjørnehuset Amagerbrogade/Sundbyvester Plads.

http://www.sofienhoj.dk/

Gravsted(erne) kender jeg da Hans Cornelius Ohlsen er min kones farfar.

mvh
Allan Jensen

Anne Mortensen

Tak for billedet - er printet ud.

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Ina Jensen

Jeg er helt ny her - jeg hedder Ina Jensen og jeg meldte mig ind for en time siden.

Det er da sjovt, at jeg så lige skulle se noget om min barndoms gade.

Amagerbrogade slutter omkring nummer 269 - på den side af gaden.
Efter krydset med Vejlands Allé begynder Amager Landevej.

Gården "Sophiehøj" med de to snoede skorstene blev revet ned omkring 1970 og villaen (den var gul) lå ret så idyllisk bag den ejendom på hjørnet af Amagerbrogade og Sundbyvester Plads/Sundbyvestervej, der blev bygget omkring 1950-55.

På gården "Sophiehøj" fandtes et smedefirma til den blev revet ned - jeg ved ikke, hvornår det startede; men det kan nogen nok finde ud af.

Venlig hilsen
Ina


 

Allan G. Jensen

Det er rigtigt gården blev nedrevet i 1970.

Den blev opført i 1810 da Dirch Jansens "Westergård" nedbrænder.
Jeg har oplysning om ejerne fra 1810 til 1970 så hvis det har nogens interesse
da skriv til mig privat på min mail.

mvh
Allan Jensen

Ann Harvey

Jeg var foedt pa Sofienhoj in 1964.  Min farfar, farmor, far og mor boed der og var ejer af den fabrik.  Jeg har mange bilder af fester paa Sofienhoj.  Anne og Allen i can sende mig email: annhharvey@yahoo.com

Ann Charlot Petersen

Lise Østerberg Bahr

#20
Hej.

Hermed mit lille bidrag.

Jeg er også interesseret i slægten Lindgreen, idet jeg selv har kendskab til en person af slægten Lindgreen, men især også via et medlem af min fam., og idet min interesse for slægten også omfatter Dragørs historie -

Interesserede kan se om slægterne - i hvertfald Jansen og Isbrandsen fra St. Magleby, Dragør Lokalhistorie, via Dragør Kommunes hjemmeside, kan man her i lokalarkivet se historie omkring f.eks. :
huse og beboere, slægt m.v., ved tidl. arkiv medarbejder Birte Hjort.

Ad slægten: Se endvidere omkring Butikken på Amagerbrogade ved navn Isbrandsen (ved ikke om den ligger der mere) - en slags Imerco butik ?

Andre personer og bl.a. Dines Bogø skriver bøger omkring dette og holder spændende og interessante foredrag omkring Holländer- og fiskerbyen Dragør, Amager.

Selv kan vi bidrage med Historien om Tulipanhuset, Zytfensgade. spillelærerinde fr. Anna Bahr og malerinde fr. Emma Grubb (fam. var fra Sverige) - og jeg har en kopi fra hendes svenske slægt i Sverige, af et gammelt billede af fr. Grubb fra Rådhuspladsen og med arkiklen, hvor hun blev interievet til en af Amagers Lokalavis i anledning af hendes 90 års fødselsdag.

Historien om Dragør.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

#21
og lige en tilføjelse:

I år bl.a. har og er der særudstillilnger i Dragør Museum. bl.a. 30.5-30-6-2012 om bl.a. skibsreder Hans Isbrandsen, idet en af byens pladser blev opkaldt efter ham. Men også hele sommeren var der div. særudstillinger. Også julemarked og juleudstilling har der været i denne måned.

Se fine billeder fra arrangementerne på Dragør Museums hjemmeside eller via linket:

http://www.museumamager.dk/index.php?option=com_content

Endvidere er jeg selv interesseret i Amager, Amagerbrogades historie, butikker, idet at fam.medlem af min Østerberg slægt (jeg husker desværre ikke hvad de to ægtefællers navn var, hun blev jo gift, var af Østerberg slægt) var indehavere af en stor Trævarebutik på hjørnet ved Amagerbrogade 102 og ? overfor Frankrigsgade Kirke.

Den lå der i en menneskealder, blev solgt og blev til Cafe, Dolce Vita i en årrække. P.t. ved jeg ikke hvad der er nu.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

...
det ser ud til at jeg har pc-problemer, noget tekst kommer ikke med når jeg skriver.

Dog omkring Isbrandsen slægten der jo indgår på en af pol. registerblade nævnt i tråden, er skibsrederen Hans Isbrandsen, der fik en plads i Dragør opkaldt efter sig lige som skibsreder A.P. Møller også fik, deres fædre var også fætre, ad slægterne, Hans Nielsen Jeppesen og Leise Jens Hansensdatter blev gift i 1842. De havde 7 døtre.

Slægterne indgik er:
Murermester Hans Staunz, Møller, Isbrandsen. Gården Stauns Alle  1, er opført af skipper Peter Albert Riber. Grosserer Kai Lippmann købte senere huset. Se bogen "Dengang og nu" og danske modstandsfolk, Kai Lippmands søn Ole chef for de danske faldskærmsagenter  (ad.: Kai Lippmanns Allé), om Kurt Carlsen ad skibet Flying Interprise. Kaptajn Carlsen osv.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr




Susanne Threms

Jeg er nok lidt sent ude men har nogle oplysninger om Threin Andrea. Hun skulle være født 2.03.1889, sikkert døbt i Tårnby Kirke. Hun er eneste barn af: Hans Michael Morten Lindgreen f. 18.04.1854 i Tårnby.d. 16.10.1891 på Aflandshagegård. Han blev gift  10.12.1884 med: Neel Jansen, f. 28.03.1868 St. Magleby, d. 18.12.1912 Sundbyvester. Neel blev efter Hanses død gift med enkemand Hans Cornelius Ohlsen.
Hans Michael Morten var søn af Morten Lindgreen og Bodil Andersen, hun var enke efter Hans Jansen Buur. Mine noter er lidt gamle, men håber at de kan give dig noget.
Familien har ejet gården Sophienhøj og byggede Aflandshagegård, der også havde et teglværk. Begge ejendomme er nedrevet nu.
Min mands oldemor var søster til Morten Lindgreen.
Hilsen Susanne

Allan G. Jensen

Hej Susanne
Det er aldrig for sent med oplysninger.
Det jeg søger er hvad der er sket med Threin Andrea Lindgreen efter at ægteskabet med August Larsen ophørte.

Jeg har de oplysninger du her har skrevet dog med få rettelser som her anført:

Threin er døbt i Sundby kirke den 19. maj 1889.
Neel Jansen født den 29. marts 1861.


Hilsen Allan



Stina Kirkegaard Hansen

#25
Fru Trein Andrea Lindgren står under Døde i København d. 12. juni 1935 i Politiken d. 13/6 1935. Min erfaring siger mig dog, at datoen godt kan være et par dage før.
Venlig hilsen
Stina

Stina Kirkegaard Hansen

Du finder hende i Tårnby 1931-1960, opslag 173.
Venlig hilsen
Stina

Stina Kirkegaard Hansen

Ved FT 1930 bor hun også på adressen Majporten 6, 2. (opslag 35).
Venlig hilsen
Stina

Stina Kirkegaard Hansen

Og her finder du hende også ved FT 1925 på opslag 39.
Venlig hilsen
Stina

Anne Mortensen

Hun bliver begrebet på Tårnby kirkegård.

Begraves fra

København
Højdevang 1935-1946
opslag 155
Der er her nævnt at hun er skilt fra Fabrikant Ove Sten Olsen - som bliver nævnt i tidligere indlæg.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770