Navnet Overgaard, Maling Sogn

Startet af Jytte Overgaard Jensen, 31 Jan 2018 - 17:13

Forrige emne - Næste emne

Jytte Overgaard Jensen

Niels Overgaard, Nedre Fløjstrup, Malling Sogn. Død 6. januar 1843 og begravet 13. januar 1843.
Niels Jensen blev kaldt Niels Overgaard ved datters dåb i 1798, Østergaard, Tulstrup sogn 1798. Og ved hans kones [Johanne Pedersdatter] død 1837 i Nedre Fløjstrup, Malling sogn.
Hans søn Jens Nielsen blev indført i kirkebogen. Jens Overgaard.
Håber der er hjælp til, at finde hvorfor navnet bliver indført i Kirkebøgerne.

Med venlig hilsen
Jytte Overgaard Jensen

Britta Hansen

#1
Hej Jytte

Jeg viser lige parret i FT1834 - jeg tror, at det er disse. Ellers må du lægge links ind i tråden.

Aarhus, Ning, Malling, Neder Fløistrup, et Huus, 87, FT-1834, B3426
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Niels Jensen     79     gift          Almisselem       
Johanne Pedersdatter     64     gift          hans Kone  
     
Maren Nielsdatter     35     ugift          deres datter       
Ane Nielsdatter     29     ugift          deres datter       
Jens Mikkelsen     12     ugift          Marens søn       
Karen Marie Jensdatter     6     ugift          Marens datter       
Kirsten Eriksdatter     9     ugift          Anes datter       
Maren Rasmusdatter     1     ugift          Anes datter       
Kirsten Jensdatter     2     ugift          Pleiebarn     

Hvis du går tilbage til forældre, bedste- eller/og oldeforældre, kan du måske finde nogen af dem boende på "Overgaard", eller han selv boede på Overgaard. Men navnet behøver ikke at være knyttet til sognet.

Hvad står der ved parrets vielse?
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Britta Hansen

Er det denne dåb i 1798 Tulstrup sogn, Ning, Århus du refererer til?
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=159893#159893,26880583 - sidste record på siden.

Parret bor Østergaards Huse.

Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Jytte Overgaard Jensen

Ft 1834 det er den, har den selv.
Og dåben er også den samme, som jeg har. Jeg ved ikke, om der har ligget en gård med navnet Overgaard i Fløjstrup.

Vielse: Ormslev Sogn Århus Amt
Brudgom: Niels Jensen Opholdssted: Constantinsborg
Brud: Johanne Pedersdatter Opholdssted. Constatinsborg
Vielsesdato: 1. December 1795
Kirkebogens vielsesdata:
Trolovelse: Den 29. Oct. trolovet Karlen Niels Jensen og Pigen Johanne Pedersdatter, begge fra Constantinsborg. Forlovere vare Rasmus Kattrup af Ormslev og Niels Pedersen af Ingerslev
Vielse: Den 1. December Copulert ovenmeldte Personer i Ormslev Kirke
Arkiv. C369-2 Folie:53

Desværre er der ingen kirkebog ca. 1721 da hans far Jens Nielsen er født. ved hans død i 1805 er han i Fløystrup, Malling sogn.
Håber oplysningerne kan hjælpe mig videre.
Med venlig hilsen
Jytte Overgaard Jensen

A-M Jørgensen

Hej Jytte

I Nølev sogn syd for Malling sogn findes Overgård som stednavn. Nølev ligger i Hads herred.

Milloup.dk er der afskrift af Saksild-Nølev kirkebog. Flere personer bærer navnet Overgaard.

vh Anne-Marie

Jytte Overgaard Jensen

Til Anne-Marie

Jeg har set på det du henviste til. Desværre var der ikke noget, jeg kan gå videre med.

Måske andre kan hjælpe mig videre.
Med venlig hilsen
Jytte Overgaard Jensen

Bente Feldballe

Ved ikke, om det kan være forklaringen, men Rasmus Jensen Overgaard fra Nølev fæstede 1726 gård i Neder Fløjstrup og overtog birkdommerembedet for Wilhelmsborg birk.

Han afstår fæstet til sin svigersøn Rasmus Mikkelsen fra Storenor i 1761, og han dør i 1772:

Moesgård skifteprotokol: 107 Rasmus Jensen, forrige birkedommer i Neder Fløjstrup. 11.2.1772, fol.204B.
Enkemand efter [Maren Mikkelsdatter, skifte 30.1.1769 lbnr.97]. B: Kirsten g.m. Rasmus Nielsen Solgaard i Randlev, Anne Cathrine g.m. Anders Rasmussen sst, Karen g.m. Rasmus Mikkelsen på stedet, Kirstine 32.

Kan det være denne gård, der har et hartkorn på 8-5-2-2½, som du også har fat i? I så fald kunne navnet stamme fra ham.

Venlig hilsen

Bente Feldballe

Jytte Overgaard Jensen

Tak for hjælpen Bente.
Jeg har tidligere søgt på Niels Jensen, måske en bror til Rasmus Jensen, uden resultat.
Niels Jensen fæster en halvgård i Nedre Fløjstrup, den skulle han have afstået i 1748. Desværre kan jeg ikke finde det. Måske kan du hjælpe.

Med venlig hilsen
Jytte Overgaard Jensen

Bente Feldballe

Rasmus Jensen Overgaard havde mig bekendt kun brødrene Simon (ca. 1678-1741) i Nølev Overgaard og Michel f. ca. 1695.

Niels Jensen må være denne (Wilhelmsborg fæsteprotokol): Jens   Nielsen   Nederfløjstrup   hans fader Niels Jensen   Nederfløjstrup   4-3-1-3/4      hlvgd   afstået   1748 8/1   fol 127

Jeg kan ikke se, hvornår Niels Jensen i sin tid fæstede.

Venlig hilsen

Bente

Jytte Overgaard Jensen

Mange, mange tak Bente for de vigtige oplysninger. Nu kan jeg se bort fra Rasmus Jensen i Nedre Fløjstrup.

Med venlig hilsen
Jytte Overgaard Jensen

Jytte Overgaard Jensen

Jeg søger hjælp til at finde linket Bente Feldballe, kan du hjælpe med det.

Med venlig hilsen
Jytte Overgaard Jensen

Bente Feldballe

Hvis du mener link til fæsteprotokollen, så ser det ikke ud til, at de er online endnu.

Venlig hilsen

Bente

Jytte Overgaard Jensen

Tak for hjælpen Bente.
Det var fæsteprotokollen jeg søgte.
Med venlig hilsen
Jytte Overgaard Jensen