Kan man tolke familieskab ud fra et gruppebillede?

Startet af John Søndergaard Nielsen, 30 Jan 2018 - 13:00

Forrige emne - Næste emne

John Søndergaard Nielsen

Min oldefar Peder Madsen driller mig og det har han faktisk gjort i mange år. Det er en længere historie, som jeg vil spare jer for. Men lidt er nødvendigt for forståelsen af mit spørgsmål længere nede.

Peder Madsen, født 18 februar 1859 i Gren i Skarrild Sogn, Hammerum Herred i Ringkøbing Amt, hvor han er frem til 1900, kun afbrudt af værnepligten. Da konen kommer på sindssygehospitalet i Middelfart i 1896 (hvor hun også dør 40 år senere i 1936), har han det svært med sine mindreårige børn.

Måske derfor søger han nye græsgange, idet han findes i FT 1901 på Lolland i Vestenskov Sogn:

CitatPeder Madsen, 20-02-1859, Gift, Husfader, Daglejer ved Agerbruget, Født i Skarrild, Ringkøbing A.
Nielsine Frederikke Nielsen, 15-05-1860, Gift, Husmoder, Fløstrup S., Svendborg A.
{Ane} Kirstine Madsen, 29-05-1891, Ugift, Barn {Peder Madsens}, Skarrild, Ringkøbing A.
Marthe Madsen {født Nielsen og Nielsine Frederikke uægte barn med Hans Frederik Christian Pedersen}, 12-01-1895, Ugift, Barn, Skarrild, Ringkøbing A. {Rettelig født: Kissendrup Mark, Flødstrup Sogn, Svendborg Amt}
Thyre Olga Petrea Madsen {født Nielsen og Nielsine Frederikke uægte barn med Svend Magnus Johnsen}, 27-03-1900, Ugift, Barn, Vestenskov {Retteligt: Jens Benzons Gade 10, Odense - døbt i Skarrild Kirke}

I FT'en står parret som gift, men det har jeg ikke dokumentation for.

Ved FT 1906 den 01-02-1906 er han på ladegården Stubbendrup, Søllinge, Vindinge, Svendborg Amt. Han bor i «Familiehuset» og er ansat som fodermester. Han har sin søn Mads Christian Madsen (født 05-12-1888 i Skarrild), sin datter Ane Kirstine Madsen (født 29-05-1891 i Skarrild) med, tillige med en husholderske, Kirstine Andersen (født 18-05-1868).

Spørgsmål:
I fotoet (se linket nedenfor) fra høstgildet på Stubbendrup i 1906 (ca. september 1906) ses det flere gange at den bagved stående har en hånd på skulderen af en foran stående/siddende.

Er der nogen der har en holdbar teori om, at det gjorde man for at vise slægtsbånd?

Eksempelvis nr. 4 fra venstre i øverste række har en hånd på manden foran, som igen har en hånd på den unge dame siddende foran.

I min teori kunne det være i den nævnte rækkefølge omend jeg ikke tidligere har set fotos af nogen af dem:

*Mads Christian Madsen, 17 ¾ år
*Peder Madsen, 47 ½ år
*Ane Kirstine Madsen, 15½ år.
*Kirstine Andersen, 38 ¼ år (damen til Ane Kirstines højre side)

Jeg hører gerne jeres kommentarer og forslag. Især også om det med rimelighed kan antages at alderen på de nævnte kan passe med de fire anførte.


https://jonima.dk/wp-content/uploads/2018/01/Stubbendrup-Høstgilde-1906_Ringe_lokalarkiv_B2435_redigeret.jpg
Venlig hilsen

John Søndergaard Nielsen

Poul F. Andersen

Et meget vellykket gruppebillede.
Det er kun barnet nederst til venstre, der bevægede sig
en smule under optagelsen.

Teorien om hænder og slægtsskab lyder i mine ører plausibel,
men lad os høre, om andre kan bekræfte.

Jeg tror ikke, at den kvinde som du kalder Ane Kirstine kun er 15½ år.
For mig ser det ud som om at hun holder barnet foran sig med
begge hænder, hvilket måske kunne indikere, at det er hendes eget.
Venligst
Poul F. Andersen

John Søndergaard Nielsen

Tak for din tilbagemelding!

Der er desværre intet der er sikkert - og slet ikke når vi skal finde svaret i fortiden. Derfor forsøger jeg at sammenholde den samlede FT-1906 for Stubbendrup med fotoet, og med den bemærkning at der er ca. 6-7 mdr. mellem FT og fotoet.

Noget på fotoet kunne godt indikere at "konerne" er i sorte kjoler og pigerne i lyse farver. Ved ikke om det er en holdbar konklusion, men i fald det er, har du ret i at hende jeg har som Ane Kirstine på 15½ ikke kan være hende med barnet. Om det kunne være husholdersken på 38 1/4 år ..?? Men hun har ikke noget barn ved FT 1906 den 1. febr.

Men jeg hører gerne fra andre der kan bidrage med et eller andet.

For interesserede linker jeg lige til FT1906:

http://ao.sa.dk/ao/data.ashx?bid=361979
Venlig hilsen

John Søndergaard Nielsen

Poul F. Andersen

Ved du om originalbilledet er indrammet?
Hvis det er, kunne du jo spørge Ringe lokalarkiv,
om du måtte skille det ad.

Jeg har selv engang været så heldig, at et af billederne i mit
slægtsarkiv ved åbning havde en seddel påklæbet bag på,
hvor de fleste af personernes navne var noterede.
Venligst
Poul F. Andersen

John Søndergaard Nielsen

Desværre, jeg har spurgt, og der var ingen navne med reference til fotoet.
Venlig hilsen

John Søndergaard Nielsen