Børnehjem

Startet af Ejvind Hansen, 02 Maj 2011 - 17:12

Forrige emne - Næste emne

Ejvind Hansen

Hej med jer
Jeg håber på hjælp fra jer til denne her.
Jeg har været på Frederiksberg arkiv og mailet med dem, nu er jeg blevet afvist.

Problemet er: Et barn fra 1944 har været under børneværnet i de 2 første år.
Hvilken børnehjem eller andet kan hun have været på, på Frederiksberg.
Hun blev bort adopteret i 1946. Og hvordan henvender jeg mig i dag tlf. nr. tak

På forhånd tak

MVH. Ejvind.

Hans Poulsen



Hej Ejvind

Til indledning dette: Jeg véd intet om emnet, så disse linjer kan kun blive famlende smågætterier.

Kan/kunne et barn ikke være under børneværnet uden at være anbragt på et børnehjem, hos en værge eller anden person uden for barnets eget hjem?

Med andre ord: Er der noget til hinder for i det konkrete tilfælde, at barnet blev hos moderen de to første leveår, hvorefter det blev adopteret af et ægtepar?

Er det muligt for dig uden at begå indiskretioner for åbent tæppe at fortælle en lille smule mere om det konkrete tilfælde?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Ejvind Hansen

Hej Hans
Tak for din respons, jeg kan sige så meget at barnet er ikke sammen med moderen
hun rejste til Jylland 14 dage efter fødslen.
Nu håber jeg ikke at jeg skriver for meget, der står.
Adoptionen ordnet gennem frederiksberg Børneværn, der har forældremyndigheden over barnet.
i medfør § dutten ditten datten, dateret erklæring, hvorefter hun samtykker i Barnets snarlige adoption,
i 1946. Det hele starter i 1946.
Hans der står noget mere, Omslag indeholdende akter og noter til Gladsaxe Sogneråd, den forstår jeg ikke,
er det fordi adoptionsforældrene bor i Gladsaxe og jeg skal have fat i Gladsaxe, nej vel.

Håber du får noget ud af det.

MVH. Ejvind.

Ingelise Edelfeldt Jacobsen

Hej Ejvind

Jeg kan forstå, at du har aktindsigt i sagen, som jo er ret "ny".

Der må være oplysninger/henvisninger i de nævnte akter og noter til Gladsaxe sogneråd, som du kan komme videre med.

Barnet kan have været sat i pleje fra fødslen, hos de kommende adoptivforældre, som jeg formoder du kender og moderen har haft 2 års fortrydelsesret før hun gav samtykke. Du bør nok undersøge sagen i Gladsaxe.

mvh Ingelise Jacobsen

Ejvind Hansen

Hej Ingelise

Tak for oplysningerne, det hjælper måske en del, så det prøver jeg.

Jeg har hele sagen.

MVH. Ejvind.

Jørgen Green

Du kan evt. søge om dispensation på Landsarkivet for Sjælland for at se, om du kan finde oplysninger om barnemoderen og barnets anbringelse i Mødrehjælpens arkiv, da Mødrehjælpen i 1939 fik som opgave at vedjlede og rådgive ugifte gravide kvinder om de støttemuligheder, som fandtes og også om mulighederne for plejeanbringelse og bortadoption.


Med venlig hilsen

Jørgen Green
Med venlig hilsen
Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil sende et privat mail. Send det til min e-mailadresse: green@grifo.dk

Ejvind Hansen

Hej Jørgen
Mange tak for oplysningerne, jeg har hele sagen.
Det det drejer sig om er de første 2 1/2 år fra hendes fødsel til adoptionen går i orden.
Har været mange steder og dem der ved mest om sagen har afvist mig i en mail.
Så det er ikke lige sjovt, jeg kan desværre ikke skrive mere om sagen, for så kommer moderator efter mig.
Tak for hjælpen

MVH. Ejvind.

Jørgen Green

Hej Eivind

Hvis du ved, hvor hun er døbt, så kan du jo se i kirkebogen for hendes dåb. Der skulle jo gerne stå, hvor barnet opholder sig på tidspunktet for dåben. Det kræver ikke dispensation for at se kirkebogen for det år hun er født og døbt, den har alle adgang til.
Med venlig hilsen
Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil sende et privat mail. Send det til min e-mailadresse: green@grifo.dk

Ejvind Hansen

Hej Jørgen

Dit spørgsmål kom ikke ind, det der abboner virker ikke altid.

Du skal have tak for dit svar, jeg har kontaktet FRB. men de har afvist sagen.
De vil ha' en udleveringsdag på barnet og det har jeg ikke, men alt andet.
Det er mig uforståeligt, den måde de reagerer på.

MVH. Ejvind.

Jørgen Green

Hej Eivind

Hvis du sender mig privat barnets navn, hvor og hvornår hun er døbt/født, så skal jeg se om, jeg kan hjælpe dig videre. Brug adressen jorgen_green@mac.com.
Med venlig hilsen
Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil sende et privat mail. Send det til min e-mailadresse: green@grifo.dk

Ejvind Hansen

Hej Jørgen

Du hører fra mig og med tak for hjælpen.

MVH. Ejvind.