Vielse for Niels Jensen og Anne Christensdatter, Nørhå, Thisted, ca 1798.

Startet af Jens Yde, 29 Sep 2015 - 13:12

Forrige emne - Næste emne

Jens Yde

Jeg søger vielse (ca. 1798) samt fødsel for parret Niels Jensen (f. ca. 1758) og Anne Christensdatter (f. ca. 1771). De boede i  Nørhå sogn, Thisted amt.

Jeg har blandt andet disse oplysninger:
FT 1801, Nørhå:
*Niels Jensen             43   1758   Gift   huusmand med jord
*Ane Chrestensdatter30   1771   Gift   hans kone
Maren                           2   1799   Ugift   deres barn
Jens                              1   1800   Ugift   deres barn
Ane Christensdatter   29   1772   Ugift   logerende  i dagleje

FT 1834, Nørhå, Kløverhuus.
*Ane Christensdatter, 66, enke.

FT 1840, Nørhå, Kleverhuus
Jens Nielsen, 40, gift, husmand
*Ane Christensdatter, 71, husfaderens moder.

KB:
*Niels Jensen død 75 år den 19. marts 1832 i Kløverhuus i Nørhå (opslag 196).
*Ane (Anne) Christensdatter død 79 år den 30. august 1842 i Nørhå (opslag 217).

Jeg har søgt "Niels Jensen" og "Anne Christensdatter" i FT 1787 i sogne i hele Thisted amt uden større held. De er tilsyneladende ikke født i Nørhå og heller ikke viet i hverken Nørhå eller i nabosognene Sønderhå, Hundborg og Snedsted.

Kan nogen hjælpe med oprindelsen af Nørhå-parret Niels Jensen/Anne Christensdatter?

Egon Sørensen

God aften!

Bevis i slægtsforskning er vigtig, udelukkelse er også vigtig. jeg synes dette par er værd at tjekke i KB.



Niels Jensen

mentioned in the record of Niels Jensen and Anne Cathrine Chrestensdatter
         
Name     Niels Jensen     
Spouse's Name    Anne Cathrine Chrestensdatter     
Event Date     10 Dec 1799     
Event Place     Villerslev, Thisted, Denmark


Mvh.

Egon Sørensen

Jens Yde

Tak.

Jeg kan dog ikke finde hverken en Niels Jensen eller en Anne Christensdatter som viede i Villerslev sogn i 1799.
(D.F.S. opslag 10-11)

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Jens Yde

Tak.

Jeg kan heller ikke finde Niels Jensen og Anne Christensdatter på Rigsarkivets kopi af Villerslev kirkebog 1799, opslag 11.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=17128024#172216,28921365

Jens Yde

Du tilføjede minuttet efter min seneste postering, at det var i Hassing sogn, jeg skulle lede, og det hjalp.

10. december 1799 blev i Hassing Niels Jensen viet til pigen Anne Cathrine Chrestensdatter (AO opslag otte).

Det passer pænt med, at deres første barn Maren blev født i Nørhå den 7. december 1800, (AO opslag 20), hvorimod Kløverhuus-parrets andet barn Jens tilsyneladende ikke er døbt i Nørhaa, mens deres barn nummer tre og fire er der.

Tak for hjælpen. Nu kan jeg komme videre.

Hvordan finder I egentlig ud af det?

Gitte Johansen

Jeg kiggede på opslag 2 i Villerslev og så der var "samarbejde" mellem Hassing og Villerslev.

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Jens Yde

Jeg søger vielsen for Niels Jensen/Anne Christensdatter, der boede i  Kløverhuse i Nørhå i årtierne efter 1798 med et ældste barn ved navn Maren.

Desværre viser det sig, at parret Niels Jensen/Anne Cathrine Christensdatter, viet i Hassing 10. december 1799, ikke er det søgte.  De to blev nemlig boende i Hassing sogn, så længe de levede.

En Anne Catrine Christensdatter i Nørhå, der  7. december 1800 fik en datter Maren, er heller ikke den søgte, idet barnet blev avlet uden for ægteskab og kun levede få uger.

Jeg søger således stadig vielsen for Niels Jensen/Anne Christensdatter, og det må antages, at de blev gift senest i 1797, idet de  16. januar 1798  fik en søn Jens, der kun blev få uger gammel. De fik mindst ni børn. Ses ikke viet i Nørhå 1783-1798.

Af de forskellige folketællinger at dømme må Anne Christensdatter være født i årene 1768-1771. Til komplikation af opklaringen havde hun en jævnaldrende navnesøster i sognet, som hun tilmed boede i hus med i 1801.

Jens Yde

Efter søgen i 17 sogne fandt jeg vielsen for anerne Niels Jensen og Anne Christensdatter i Thisted sogn, 23. maj 1797, ao opslag 283.

Det viser sig, at bruden overraskende også bar navnet Schiolborg, og med den oplysning kan konkluderes, at denne otte år ældre halvsøster til Mads Christensen Schiolborg Agerholm senere blev hans svigermor, idet Annes datter Ane og købmand Mads Agerholm i Nørregade fandt sammen.

Nu er jeg i gang med søgen i 17+ sogne for at finde fødestedet for Anne Christensdatter (Schiolborg). Forældrene hed Christen Christensen Schiolborg (1740-1828)og Maren Jeppesdatter (1733-1774). Hjælp modtages med stor tak.

Jeg har endvidere brugt en dags tid på at oversætte vielsesteksten fra Thisted sogn, 1797, ao opslag 283:
"Copulerede i Westervandet kirke efter foregående Trolovelse og Tillysning: Ungkarl Niels Jensen og pigen Anne Christensdatter Schioldborg, som begge har tjent velædle Madame Sal: Peders Knackergaards fru i Thisted. Forlovelsen blev lavet? af Wandets Sogne-præst velærværdige, vellærde hr. Nicolaj Eeg, som på S.T. hr provst Carstensens vegne forrettede Trolovelsen. Disse to unge folk vil sammenviede komme wester til at bo i Kløverhuus i Nørhaae sogn".

Min "oversættelse" er dog mangelfuld.

Hvorfor copuleredes de i Vester Vandet og blev indskrevet i Thisted?

Kan Niels Jensen (ca. 1758-1832) have været den unge skriverkarl, og søn af Jens Justesen, der ifølge FT1787 tjente hos velædle mennesker i Vestergade i Thisted? En søn af ham i Nørhå oplyser senere, at hans navn var Niels Jensen Skræder.



Lillian Larsen

Til Jens Yde
Dåb i Nørhaa - Jens opslag 17 - Jens opslag 20 -Anne opslag 21--22

Med hensyn til Niels Jensens oprindelse - har du så tænkt på lægdsruller?

MVH
Lillian

Jens Yde

Tak for henvendelsen.

Umiddelbart kan jeg ikke se en potentiel "Anne Christensdatter" på opslagene ao 21-22, der omfatter året 1769. Derimod er der i opslag 19 oplysningen, at den 30. marts 1768 fødte Christen Christensen Bødkers hustru Anne Christophersdatter Høy et barn kaldet Anne. (Og det giver jo resultatet "Anne Christensdatter", men den søgte Anne Christendatters mor hed jo Maren Jeppesdatter, så Bødkers Anne er næppe den her søgte Anne, som boede sammen med sin far Christen Christensen Schiolborg  og dennes kone nr. 2 i Vester Vandet under folketællingen i 1787).

Jeg har ikke tidligere studeret lægdsruller. Umiddelbart forekommer det håbløst at skulle lede efter en "Niels Jensen", hvis fødselsdata er ukendte bortset fra, at han nok var født i 1757-1758.

Jeg har haft stor gavn af det arbejde, som andre har lavet og lagt ud på nettet, og jeg har uden økonomiske omkostninger nu fået udfyldt mere end 300 pladser på min anetavle med thyboer. Med Niels og Anne er jeg kommet til tilsyneladende uudforskede områder og genoplever fra tidligere års slægtsforskning, hvor lang tid det tager at finde nogen, der er flyttet fra et sogn og til et andet og ukendt sogn, samt deres forældre.

Egon Sørensen

Hej!

Jeg tror Anne Christensen er født i Snedsted 1770


http://ao.salldata.dk/vis.php?bsid=169443&side=30&kb=Kirkebog: Thisted, Hassing, Snedsted 1759-1781 FKVD (EM)&height=438

Opslag 30

Mvh.

Egon Sørensen

Jens Yde

Pletskud af Egon Sørensen.

Den 25. februar 1770 havde Ch. Skioldborg og Maren Jeppesdatter af Giersbøll et barn til dåben, Anne.

Derefter finder man hurtigt, at Christen Skioldborg og Maren Jeppesdatter fra Giersbøll holdt bryllup den 9. november 1765.

Tilfældigvis er min egen far født i Gjersbøl, men jeg var i min søgning endnu ikke nået til Snedsted sogn.

Jan Erik Slind

Hei en Maren Jeppesdatter Schioldborg d. 1774 dukker opp i Trondheim i Norge og blir der jordmor. Det er trolig at hun dør her.