Silke Henriksdatter måske/måske ikke efterkommer af Holger Ottesen Rosenkrantz

Startet af Mona Skov Jensen, 22 Jan 2018 - 11:37

Forrige emne - Næste emne

Mona Skov Jensen

 Hej

Jeg søger oplysninger om Silke Henriksdatter der oplyses gift med Clemen Sørensen i Vrønding, Tamdrup sogn. Samt datter af præst Henrik Jørgensen og Margrethe Holgersdatter i Stouby.

Margrethe Holgersdatter, datter af præst i Hylke og Stouby Holger Gabrielsen.
Det er hans far der måske, men nok nærmere ikke er søn af Holger O. Rosenkrantz.

Dette er ikke for at finde ud af et evt. slægtskab med Rosenkrantz. For det har jeg læst, er meget tvivlsomt.
Men for at være sikker på Silkes forældre.
For jeg kan ingen steder se, hvor man har fundet disse oplysninger, kun at de gengives igen og igen på diverse sider.

Jeg har læst hvad Wiberg skriver, men her er Silke ikke nævnt.

Håber at der er nogen der kan hjælpe med oplysninger om, hvor man i de officielle papir finder Silke Henriksdatters oprindelse og ægteskab med Clemen Sørensen.

Med venlig hilsen
Mona Skov Jensen

Anton Blaabjerg

#1
Clemen Sørensen og Silke Henriksdatters ældste børn i (Neder) Vrønding skulle jo hedde Henrik og Margrethe, begge født omkring 1680, altså opkaldt efter hendes forældre, præsten Henrik Jørgensen (Dystrup) og hustru Margrethe Holgersdatter i Stouby.
Morbroderen Niels Holgersen (Hylke), præst i Gangsted-Søvind, beseglede Enevoldsakten 1660 (jfr. Allan Tønnesens store værk nr. 939) med et våben med en løve over skaktavlet bjælke, altså en forenklet udgave af Rosenkrantz-våbenet. Margrethe og Niels' far, Holger Gabrielsen (Egebjerg) var igen brorsøn af Christoffer Holgersen i Nim, hvis våben på prædikestolen også viser et forenklet Rosenkrantz-våben med en løve og en skaktavlet bjælke over en blomt.
Sidstnævnte våben er gengivet i mit Valdemar Sejr-hæfte, hvor slægtslinjen via det norske kongehus følges tilbage til Valdemar Sejr søn Erik Plovpenning.
Så linjen er helt lige ud ad landevejen. Jeg forstår ikke, at der skulle herske tvivl herom, men det hører jeg da gerne om. Mail blot til mig: blaab@webspeed.dk

Mona Skov Jensen

Hej Anton

Tak for dit svar, jeg sender en mail til dig.

Med venlig hilsen
Mona