FT 1925 % tegn

Startet af A Durst, 01 Maj 2011 - 16:49

Forrige emne - Næste emne

A Durst

AO
FT 1925
København
Stefansgade, lige nr
Opslag 343

Hvad betyder det % (minus tegn) ved personernes navne? Umiddelbart ville jeg jo gætte på at persornerne ikke havde været tilstede ved folketællingen, fx bortrejst hvilket også ville passe ret godt. Men i feltet ovenover skrives jo at midlertidigt fraværende personer skal mærkes MF

Asger Berg

Hej,

Jeg ved det ikke, men kunne det ikke tænkes, st de to tilhørte den anden kategori, der nævnes: de "midlertigt nærværende, der ikke har fast Bolig andetsteds"?

Mvh
Asger   
Med venlig hilsen
Asger Berg

www.hillerødlokalhistoriskeforening.dk
Hillerød Lokalhistoriske Forening

A Durst

Citat fra: Asger Berg Dato 02 Maj 2011 - 15:11
Hej,

Jeg ved det ikke, men kunne det ikke tænkes, st de to tilhørte den anden kategori, der nævnes: de "midlertigt nærværende, der ikke har fast Bolig andetsteds"?

Mvh
Asger   

Måske du har ret, men jeg kan ikke lige gennemskue hvad det betyder? Betyder det at de bor der lige pt. men ikke fast?

Asger Berg

Ja, sådan opfatter jeg det.
Mvh
Asger
Med venlig hilsen
Asger Berg

www.hillerødlokalhistoriskeforening.dk
Hillerød Lokalhistoriske Forening

A Durst

Citat fra: Asger Berg Dato 02 Maj 2011 - 21:40
Ja, sådan opfatter jeg det.
Mvh
Asger
Det passer bare ikke ind i min historie. Den ene af parterne køber boligen og de bor der begge frem til deres død i hhv. 1930 og 1960'erne

Grethe E. Jensen

Kan det ikke være fordi de ikke er danske statsborgere.

Venlig hilsen
Grethe Jensen

A Durst

Citat fra: Grethe E. Jensen Dato 03 Maj 2011 - 00:27
Kan det ikke være fordi de ikke er danske statsborgere.

Venlig hilsen
Grethe Jensen
De er begge danske statsborgere, så det kan ikke være derfor. ellers et godt bud

Grethe E. Jensen

I den rubrik, hvor de skal opgive statsborgerforhold står der jo Sverige og hvis du ser på opslag 353 er der en der skriver Tyskland i den rubrik og han har også et minus.

Venlig hilsen
Grethe Jensen

A Durst

Citat fra: Grethe E. Jensen Dato 03 Maj 2011 - 00:42
I den rubrik, hvor de skal opgive statsborgerforhold står der jo Sverige og hvis du ser på opslag 353 er der en der skriver Tyskland i den rubrik og han har også et minus.

Venlig hilsen
Grethe Jensen
Jeg tror du kigger på Stefansgade ulige numre, for der står nemlig Sverige på opslag 343. Det er lige numre min ane befinder sig i :-)

A Durst

Lige en ting jeg kom til at tænke på og som udløser et tillægsspørgsmål

Folketællingen i 1925 hvordan foregik den? gik der nogen rundt og stemte dørklokker, eller skulle man (som jeg mener man skulle i de sidste folketællinger) sende papire ind på hvem og hvor mange der var i husstanden?

Jeg tænker at hvis nogen gik rundt og talte måtte det jo forekomme at nogen ikke var hjemme, og det kunne måske udløse et minus% tegn hvis det fx. var naboen der havde givet oplysningerne

Det er muligt det er helt ude i skoven.

Jørgen Sørensen

#10
Jeg våver et øje :-)

FT blev brugt til flere ting, de var ikke kun til at få styr på folk.
Havde de en indtægt, og hvor stor, eller som i selv foreslår, kan det have noget med nationaliteten at gøre, og så videre.

Mit bud er, se på opslag 345, der er stemplet F25, som jeg ser det har de enten stemmeret eller har stemt til et folketingsvalg (hvis der var et det år)

Listerne kunne jo godt have været brugt ved udlevering af stemmesedler, lignende stempler har jeg set på folkeregisterkort.
Venligst Jørgen - 2300

A Durst


Hej Jørgen og tak for dit gode bud

Jeg vidste faktisk ikke at folketællinger også blev brugt til at registrere om folk havde stemt eller havde stemmeret. Men de fleste i den folketælling som min ane befinder sig i har et "flueben" og et stempel F25, der var valg året før så det kunne jo sagtens betyde at de ikke havde stemt. Og de er i hvert fald begge danske så nationaliteten er det ikke.


Anne Mortensen

FT 1925
Stefansgade lige nr.
opslag 357 + andre opslag
står tydelig F26
-------------------

Om det har noget at gøre med, at man har stemt eller ikke - kan jeg  godt tvivle om  - men har ingen viden om det.

På opslag 343 skulle der ifølge opslag 342 været skrevet et mf - mon ikke optælleren her bare har skrevet et ./. i stedet ??

Alle andre "griflerier" i FT-skemaerne mon ikke de er til statistisk brug ?

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Jørgen Sørensen

Durst

Ikke at det hjælper dig, men aligevel, lige denne info til mit tidligere indlæg.


[vedhæfting slettet af admin]
Venligst Jørgen - 2300

A Durst

Jørgen kan du ikke fortælle lidt om det registerkort, jeg har aldrig set sådan et før nemlig

Ved du hvad de forskellige stempler står for? (jeg kan simpelthen ikke læse ved rubrikken hedder, det er lige småt nok og hvis jeg forstørrer det op bliver det endnu mere ulæseligt)

Jørgen Sørensen

Det lidt jeg ved om det er, at SA har de gamle folkeregisterkort kasser i deres arkiv, det er der jeg har det fra.
Stemplerne er som tidligere nævnt, et gæt på folketælling, kommunevalg og lignende.
Over Istedgade står 25, 26, 27, 28, da hun dør i 29, kunne det godt betyde at det var noget med adressen (hun boede der fra 1905 til 1929)
Her er lidt om dem -  Folkeregisterkort
Mht rubrikkerne, sender jeg et billede pr mail.
Venligst Jørgen - 2300

A Durst

Citat fra: Jørgen Sørensen Dato 08 Maj 2011 - 18:38
Det lidt jeg ved om det er, at SA har de gamle folkeregisterkort kasser i deres arkiv, det er der jeg har det fra.
Stemplerne er som tidligere nævnt, et gæt på folketælling, kommunevalg og lignende.
Over Istedgade står 25, 26, 27, 28, da hun dør i 29, kunne det godt betyde at det var noget med adressen (hun boede der fra 1905 til 1929)
Her er lidt om dem -  Folkeregisterkort
Mht rubrikkerne, sender jeg et billede pr mail.
Tak for mailen det gjorde det jo straks meget nemmere. F'erne kunne godt ligne et tjek af hvilke år hun boede på adressen, så er spørgsmålet bare hvad B så står for, men F kunne jo i hvert fald nemt være folkeregister

Også tak for links interessant læsning.