Begravelsesprotokoller 1911-1922

Startet af Kirsten Ørum, 13 Jan 2018 - 22:21

Forrige emne - Næste emne

Kirsten Ørum

Hej

Jeg efterlyser viden om, hvilke begravelsesprotokoller for tidsrummet 1911-1922, der er online for
Bjørnsholm, Ranum, Overlade, Aars, Kollerup, Aggersborg, Løgstør sogne - hvis nogen overhovedet.

Måske nogen ved, hvor jeg finder det.


Mvh
Kirsten Ørum

Kate Nielsen

Hej Kirsten

Begravelsesprotokoller som dem for Københavns Kommune findes ikke tilsvarende på landet.

Man kan være heldig at finde gravstedsprotokoller for forskellige landsogne - søg på Daisy:

Arkivskaber:    'skriv sognets navn'
Arkivserie:    gravsted
Periode:    - 1911  -  1922

og du kan være heldig at finde gravstedsprotokoller for enkelte landsogne (jeg har fundet gravstedsprotokol for Sværdborg sogn, hvor jeg har kunnet se at min oldefar var begravet i samme grav som hans forældre), men ingen af protokollerne er online - de skal ses på det pågældende Rigsarkivafdeling.

Med venlig hilsen
Kate Nielsen

Kirsten Ørum

Tak Kate


Nej det anede mig nok. Men så må jeg gå i gang fra en ende af.


Jeg er noget heldig, at jeg har kunnet indskrænke intervallet.


Mvh
Kirsten

Kirsten Ørum

Hej

Jag har på fornemmelsen,at arkivserien hedder noget andet i 1911.

Jeg har set protokoller feks. for Gøttrup sogn om et dødsfald 1901, hvor det blev anmeldt og fremgår af en protokol.

Mvh
Kirsten

Inger Buchard

Prøv at søge 'Dødsanmeldelse' på DAISY, find herredet, f.eks. Slet herred
Der er en protokol på Viborg (film på København) med yderdatering 1896 04 01   1918 04 23

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Lis B. Jensen

Hej Kirsten

Kan du indsætte et link med et eksempel?
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Kate Nielsen

Hej Kirsten

Ja, det er jo lettere at vejlede, når man ved hvad vi taler om  ;)

Prøv at se her: http://ao.salldata.dk/index.php?type=skifter&n1=%C3%85lborg&n2=&n3=%C3%85lborg

Med venlig hilsen
Kate Nielsen

Kirsten Ørum

hej

Ja, hvis jeg havde et eksempel, ville jeg gerne indsætte et link.


Problemet er netop, at jeg ikke kunne finde noget, som svarer til dødsanmeldelser eller begravelsesprotokoller for området og tidsintervallet for død.

Den fra Gøttrup, jeg har set i tidernes morgen, har jeg ikke selv fundet.

Men jeg kan oplyse, hvem jeg ikke kan finde død (efter megen søgen hid og did også her på sitet), nemlig

Anton Christian Simosen født 14.09.1873 Ranum Bjørnsholm sogn, Slet H, Aalborg Amt.

Hustruen, Else Simonsen, født Berthelsen 19.04.1876 dør på Løgstør Sygehus.

Børnene kommer i pleje, og faderen tjener forskellige steder - sidst FT 1911 Aggersborg.

Jeg ved han skal findes død mellem 1911 og 1921 (måske 1919).

Nu følger jeg så seneste vejledning.

Nvh
Kirsten

Kirsten Ørum

Hej


Jeg har søgt i Løgstør Retsbetjente, hvor det for mig ser ud som om Bjørnsholm sogn hører til, men der er desværre kun data for 1918-19

Så har jeg søgt efter Aggersborg sogn, som jo er Hjørring Amt. Der findes slet ikke data ind i 1900 tallet, så vidt jeg kan se.

I må gerne rette mig, hvis det er forkert.

Mvh
Kirsten




Kirsten Ørum

Hej

Jeg har fra Rigsarkivet fået svar på følgende anmodning:

Løgstør Birkedommer, Løgstør Byfoged samt Års-Slet Herredsfoged - dokumenter, som indeholder perioden 1911-1918 -

Ifølge Rigsarkivet kan det ikke udlånes, da materialet er tilgængeligt på AO.

Er der en klog sjæl der ude, som kan finde det, som ifølge Rigsarkivet er at finde på AO?

Jeg er klar over, at en del af materialet er online på Sall Data - perioden 1918-1920.

Mvh
Kirsten Ørum

Peter Kristiansen

Du kan jo bede dem om at sende et link :-)

Hvis man søger på DAISY Løgstør Birkedommer, Løgstør birkefoged og Års-Slet Herredsfoged får man dette:
https://www.sa.dk/daisy/arkivskabers_arkivserier?a=&b=&c=l%C3%B8gst%C3%B8r+byfoged&d=1&e=2016&f=&g=&h=&ngid=522058&ngnid=522060&heid=&henid=&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=
Som er hele arkivet

Dødsanmeldelsesprotokoller findes her:
https://www.sa.dk/daisy/arkivserie_detaljer?a=&b=&c=l%C3%B8gst%C3%B8r+byfoged&d=1&e=2016&f=&g=&h=&ngid=522058&ngnid=522060&heid=3524801&henid=3524801&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

Det virker som om, at der er store lakuner i materialet - og som det også fremgår, så er der ikke noget af det online.
M.v.h. Peter Kristiansen

Kirsten Ørum

Hej Peter

Ih, hvor jeg elsker dit svar. Mange TAK.

For at sige det rent ud, så har jeg meget svært ved at se, hvorfor man kan skrive til arkivaren, når arkivaren forstår spørgsmålet eller måske rettere ikke gider sætte sig ind i, at det man spørger om rent faktisk ikke ER online.

Jeg bad om at sende et link, når han fandt det på AO. I stedet fik jeg et svar, der viste, at han rent faktisk ikke havde læst og sat sig ind i, hvad jeg gerne ville ha' lov at se.

Det ville være bedre om, de der svarede ikke var udstyret med fine titler, men havde siddet på læsesale, hvor de får træning i at finde arkivalier.

Nu kører jeg til Landsarkivet i Viborg og får den hjælp, som jeg ved de på læsesalen kan yde.

Mvh og tak
Kirsten



Kirsten Ørum

* IKKE forstår spørgsmålet...

En rettelse til mig indlæg.