[Rigsarkivet] Hjælp til opslag i tilgængelige søgemidler

Startet af Towle, 12 Jan 2018 - 08:49

Forrige emne - Næste emne

Towle

Søgemidler fjernudlånes ikke til Viborg. Jeg søger derfor hjælp til et par opslag i overformynderiets journalregister.

Min tipoldefar, Peder Balle Christensen, døde den 16 Dec 1934 i Tæbring, Morsø Sønder Herred. Ved bobehandlingen i skifteretten afsluttes der af med en vedtagelse om, at der indsættes 50 kr. til hver af hans afdøde søns to døtre af andet ægteskab til forrentning i Overformynderiet. Pigernes (og moderens) navne var på daværende tidspunkt ubekendte. Hans søn, (Karl) Kristen Kristensen) døde i Oslo den 14. August 1921.

Indsættelsen må formodes at være sket i begyndelsen af 1935. Jeg søger et (eller flere?) journalnummer til denne sag. De bagvedliggende journaler skal jeg sikkert søge om adgang til, men det må jo så komme i fase 2.

https://www.sa.dk/daisy/arkivserie_detaljer?a=&b=&c=overformynderi&d=1935&e=2018&f=&g=&h=&ngid=331849&ngnid=331852&heid=331867&henid=331870

De to piger, som jeg fornyligt mener at have identificeret gennem norske kilder, fik ifølge min egen teori deres arv udbetalt i 1966/67. Den 14. December 1966 sender skifteretten i Oslo nemlig en dødsattest for (Karl) Kristen Kristensen til skifteretten i Nykøbing Mors og det må der jo have været en anledning til.

Hertil skal bemærkes, at i 1966/67 fik en advokat i Nykøbing en anmodning om hjælp i en arvesag fra skifteretten i Oslo. Jeg forestiller mig at dødsattesten er fremsendt efter anmodning fra advokaten, men jeg ved det ikke. Jeg talte med ham for mange år siden, men han er død i mellemtiden. Han huskede kun svagt denne "arvesag" og kunne ikke give konkrete oplysninger.

Jeg søger derfor et eller flere journalnumre fra overformynderiet i perioden 1966/67, som jeg efterfølgende vil kunne søge om tilladelse til at se.

https://www.sa.dk/daisy/arkivserie_detaljer?a=&b=&c=overformynderi&d=1935&e=2018&f=&g=&h=&ngid=331849&ngnid=331852&heid=331858&henid=331861

Jeg har udførlig dokumentation, som jeg gerne sender pr. mail.

Ud over at været taknemmelig refunderer jeg naturligvis omkostninger til f.eks. fotokopiering og giver gerne med et vederlag efter nærmere aftale.

Lise Østerberg Bahr

#1
Hej Kurt.

Er det mon også din slægt der står på web siden Gravgaard-Kristensen, og ellers på Bo Lyhne ? og ligeledes via
Elly (Balle)  Kristensen, født Svenningsen - slægt.


I ø. må dokumenterne stadig være til at få fat på. Overformynderiet blev til Familieretsdirektoratet, der blev til Civilstyrelsen nu Ankestyrelse. De flytter og lægges konstant sammen i staten ved du sikkert.

Du kan da prøve at henvende dig dertil. De er vist flyttet igen for nylig. Du kan også slå noget op på Geni.com

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Towle

Citat fra: Lise Østerberg Bahr [12541] Dato 12 Jan 2018 - 12:44
Er det mon også din slægt der står på web siden Gravgaard-Kristensen, og ellers på Bo Lyhne ? og ligeledes via
Elly Svenningsen slægt.

Det ved jeg ikke, men det er nok tænkeligt. Kan du skrive et par links til ovenstående?

Jeg havde i fordums tid et tæt samarbejde med Dagmar Skovbo, som nu åbenbart er stoppet med sin forskning. Jeg kan godt mindes at være stødt på nogle af hendes data (også på de nævnte sider), men har ikke gemt dem som bogmærker. Jeg tror at de nævnte har fået tilladelse af Dagmar til at viderebringe disse data, men jeg ved det ikke.

Lise Østerberg Bahr

Hej Kurt


Vores svar krydsede vist hinanden.

Der er mange slægter der efter nogle års slægtsforskning og samarbejde med andre med samme indgangsvinkler - laver slægts hjemmesider - websider om deres slægter - så der er mange måder at verificeret sin slægt på - Somme tider kommer dokumenterne lidt sent til alle medlemmerne i deres slægt - som i mit tilfælde. Men bedre sent end aldrig.

Håber du finder hvad du søger.


Mange venlige hilsner
Lise Østerberg Bahr