Karen Marie Poulsdatter f. Hundborg 1820 d. Horsens 1901??

Startet af Jens Madsen, 24 Okt 2010 - 12:16

Forrige emne - Næste emne

Jens Madsen

Hej  ???

Jeg er stødt på en oplysning som jeg har lidt svært ved at fordøje...

Karen Marie Poulsdatter bliver født 15. aug. 1820 i Hundborg Sogn, Hundborg, Thisted (1814-39, AO-opslag 65, nr. 7) og så formoder jeg at hun dør 22. juni 1901 i Horsens Sogn, Kær, Aalborg (1892-1904, AO-opslag 191, nr. 5) MEN!!! under oplysningerne ved hendes død står hun er født i Hundborg Sogn, Thy 15. aug. 1812  :o Oplysningen om at hun er enke efter Hans Andersen, der dør i Vester Hassing Sogn, Kær, Aalborg passer fint med mine oplysninger...
- Min første tanke er selvfølgelig at tjekke mine oplysninger endnu engang og se efter i Hundborg Sogn's kirkeborg med fødsler i 1812, dog uden at finde en Karen Marie...

Jeg er meget sikker på at det er den samme person - men hvordan kan jeg retfærdiggøre, at jeg sætter mig over et af de vigtigste beviser (Kirkebogen)?? - hun bliver jo trods alt pludseligt 8 år yngre...

I de folketællinger hvor hun er fundet (på ddd.dda.dk) er der også lidt svingninger i hendes alder!?

Min TEORI er: Hun får 5 børn, så vidt jeg har fundet, som alle har forskellige efternavne, altså forskellige fædre som måske ikke var så vel set, så måske har hun mistet kontakt til sine børn og ingen har vidst præcis hvornår hun var født og i en alder af 80 eller 88 år kan det jo være hukommelsen har spillet hende et puds?

Jeg modtager gerne forslag til hvordan jeg retfædiggøre at det er samme person, eller oplysninger der kan overbevise mig om at det ikke er den samme person...

På forhånd tak, for alle kommentarer eller råd.

Med venlig hilsen

Jens Madsen
8841
Med venlig hilsen

Jens Madsen
Medlem 8841
DIS-Danmark
DIS-Aalborg

Hans Poulsen



Hej Jens

Du kan ikke helt se bort fra, at Karen Marie - trods et nobelt efternavn - har fiflet lidt med alderen, så det passede bedre med de skiftende partnere. Det er hørt før.

I den slags tilfælde *tror* jeg generelt mest på den alder, der opgives ved dødsfaldet - sandheden er endelig kommet for dagen.
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Jens Madsen

Hej Hans.

Tak for dit svar.

Hvis jeg skal regne med alderen ved dødsfaldet, 88 år, så passer dåben ikke. I Hundborg Sogn som er opgivet findes der ingen der passer med den alder...

Med venlig hilsen

Jens Madsen
8841
Med venlig hilsen

Jens Madsen
Medlem 8841
DIS-Danmark
DIS-Aalborg

Hans Poulsen


"..Hvis jeg skal regne med alderen ved dødsfaldet, 88 år, så passer dåben ikke..".

Det var kun en tommelfingerregel, jeg luftede - og i øvrigt er mit statistiske materiale ikke så omfattende på dette område, at man kan stole på det.

Jeg forstå godt, at tvivlen nager i dit sind.

Gå alt igennem fra A til Z med fødsel, dåb, vaccinationer, konfirmation, søskende, deres brøn, egen vielse eller *løse parforhold*, egne børn etc. etc. og brug din allermest kritiske sans. Jeg er sikker på, at du finder et guldkorn, der endegyldigt slår identiteten fast.

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag