Vågeskuds ulykke, Hamburg, Tyskland, --- Begravet i Danmark, Bispebjerg sogn

Startet af Jesper Møhlenberg Pedersen, 06 Jan 2018 - 18:12

Forrige emne - Næste emne

Jesper Møhlenberg Pedersen

Hej slægt og data

Jeg leder efter dødsdokumenter på en --- Karl Frederik Røjgaard

Han er født d.28. juli 1908 og død d.
23. nov. 1943

Historien fortæller at han var arbejdsløs og tvunget til at tage Tyskland efter kones død. Han kunne ikke forsøge børnene hvorfor de (børnene) kom på børnehjem. Han døde i Hamburg, Tyskland, i en vågeskud ulykke. Han skulle være begravet på Bispebjerg kirkegård. 

Er der nogen som kan fortælle eller har erfaring med lignede sager, hvor jeg muligvis finder dødspapirer på ham. De findes ikke på bispebjerg sogn.

på forhånd tak

Jesper
Mvh. Jesper Møhlenberg Pedersen

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Jesper Møhlenberg Pedersen

Mvh. Jesper Møhlenberg Pedersen

Cay-Erik Geipel

Ser ikke ud til at han døde i Hamburg. Jeg har slået op hos ancestry og der findes han ikke. Kunne det være et sted i nærheden af Hamburg ?
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Jesper Møhlenberg Pedersen

hmmm.... måske, men det er altid blevet nævnt som hamburg :-\ men han kan jo godt være død uden for hamburg og måske boet i hamburg. rigtig godt spørgsmål
Mvh. Jesper Møhlenberg Pedersen

Cay-Erik Geipel

#5
Med datoen 23.11.1943 er der dokumenteret rigtig mange dødsofre af briternes/amerikannernes bombeangreb på Hamborg i juli måned. Det må have været et stort chaos. Det er jo godt muligt at man slet ikke fandt hans lig og at han derfor ikke er dokumenteret. Der er den dag idag mange uvisse skæbner fra den tid.
Wikipedia skriver om bombenætternes ofre (håber du kan læse det tyske):
Die Anzahl der Opfer der Operation Gomorrha ist nicht genau festzustellen. Bis zum 30. November 1943 wurden 31.647 Tote geborgen, von denen 15.802 identifiziert werden konnten. Die Hamburger Luftschutzleitung schätzte zu dieser Zeit die Gesamtzahl der Opfer auf 35.000. Heutige Beiträge der Geschichtswissenschaft nehmen eine Zahl von etwa 34.000 Toten und 125.000 Verletzten infolge der Operation Gomorrha an.
Dette kunne forklare hvorfor hans død ikke dokumenteres i Hamborg. Man har enten ikke fundet hans lig eller også kunne man ikke identificere ham.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Jesper Møhlenberg Pedersen

Jeg vil lige forhører mig ved de nærmeste der har hørt historien fortalt. Men det lyder som om du har fat i noget, med stor sandsynlighed.
Men sikke et kaos der må have været i den tid...puha
Mvh. Jesper Møhlenberg Pedersen