Vielse i Ålborg, Gudum-Lillevorde KB 1686-1812; opsl 91

Startet af Alice Oppenheim, 30 Apr 2011 - 15:00

Forrige emne - Næste emne

Alice Oppenheim

Det drejer sig om et enkelt ord (stednavn) i en vielse. Den findes i Ålborg, Gudum-Lillevorde KB  1686-1812 opslag 91.

Ordet står lige før den store klat nederst — og jeg mener at det samme ord står lige efter klatten ovenover. Men hvad står der? Starter det med "K" (som i Klausen)?


_________ D 26 Aug 1809 meldte sig til Ægteskab Anders Andersen Lyngbye og _____
Birgithe Jørgensdatter begge fra _____? (klat) Forlover for ham er __________ _ _______
________ og for hende Jens Klausen begge af Gudum _ _ Christensen - Jens Klausen


På forhånd stor tak!
Alice Oppenheim

Berit Hansen

Hej!
Bare en ide!
På næste side en vielse 12.nov. er bruden fra Karolen eller noget i den retning.
Mon det er det, der skal stå.

Hilsen Berit
3050

Ole Dorch

Der står da vist "kanalen". (Altså Gudumlund Kanal).

Det står der iøvrigt også ved de fleste andre trolovelser.

Se f.eks her:
http://www.dettabteland.dk/nordjylland/vaarst.pdf

mvh.
Ole Fabricius Dorch

Alice Oppenheim

Tak til både Berit og Ole !

Ja, det ku bestemt ligne "Karolen" — men det finder jeg ikke. Der ku stå "Kanolen" — men dét giver heller ikke mening. "Kanalen" er derimod et stednavn i sognet. Tror jeg køber den :)

Tak for hjælpen!
Alice

Inger Huus

 hej
der står Kanalen ligger i Gudumholm,blev kaldt Fabriquen indtil begyndelsen af 1900 tallet.Marie Andersdatter Lyngbye er opført i 2 udgaver i kirkebogen  Gudum -Lillevorde 1686-1812 og Gudum 1813-1836 opslag 11 ,jeg har fundet en hel del om Fabriquen i nogle lokalhistoriske bøger fra Sejlflod,der blev lavet mursten og Keramik,arbejderne boede i huse tilknyttet Fabriquen som blev opført af Buchvaldt og senere solgt til Schimmelmand.selve fabriksgården er der endnu,her blev der drevet landbrug
Hilsen Inger