Erfaringer med DNA-tests?

Startet af Towle, 03 Jan 2018 - 10:30

Forrige emne - Næste emne

Towle

DNA-tests tilbyder jo flere steder og det er bestemt spændende. Ikke mindst på baggrund af, at jeg for flere år siden læste om en amerikansk undersøgelse der fastslog, at i op mod 10% er faderen i kirkebogen ikke den rigtige far.

Fantasien skal jo ikke være på Twitter-niveau for at konkludere, at adskillige herremænd, ridefogeder, soldater, bønderkarle o.a. er det biologiske ophav til mange flere børn en kirkebøgerne lader ane.

Jeg jagter på ingen måder sensationer, men vil dog finde det interessant, hvis jeg støder på et tilfælde, hvor en DNA-test afslører, at der er et misforhold.

Hvad er jeres erfaringer?

Susan Mørch-Axelsson

DNA testen er for sjov, det er mere for at kende sit etniske ophav, men man bliver også
sat sammen med dem man deler DNA med, d.v.s at man finder flere hundrede mennesker rundt omkring i verden man
har slægtsammenfald med.
Om man ligefrem kan se hvor " filmen knækker " bliver nok problematisk da det kun er nulevende der bliver sammenlignet.
Men selvfølgelig lidt akavet hvis man som søskende finder ud af at man ikke deler DNA.


Venlig hilsen Susan







Jesper Skov

#2
De test, som de fleste folk køber hos Ancestry, 23andme, FamilyTreeDNA, LivingDNA osv. kan bruges til at bekræfte fætre/kusiner med fælles forfader/formoder nogle hundrede år tilbage i tiden. De kan ikke bruges til at afkræfte et fjernt familieforhold.

Hvis man ønsker at bevise at en ane ikke havde den far, der står i kirkebogen, skal man have gang i et meget dyrere test, der tester y-dna'et. Det kræver så man finder en mandlig efterkommer i lige mandslinje fra anen og en anden fra den påståede fars/farfars/farfars fars linje osv.

Hvis de ikke deler y-dna, kan der være noget om snakken. Men det kunne lige så godt være et sted længere nede på linjen, at det "går
galt". Man risikerer at ruinere sig selv økonomisk, hvis man skal betale for alle de test.

Alternativt må man grave anerne op, hvis man kan finde deres rester. Det er heller ikke billigt - eller etisk.


Med venlig hilsen

Jesper Skov


I øvrigt: Jeg tror, at 10 % forkerte fædre er meget højt sat.

Anders M. Petersen

#3
Hej Kurt!

Som medlem har du måske læst de to artikler om DNA i de seneste to udgaver af Slægtsforskeren?

Det med de 10% er en gammel skrøne. Så vidt jeg forstår, så stammer de 10% fra de amerikanske selskaber, som i 80'erne og 90'erne solgte faderskabstests til mænd, der var i tvivl om faderskabet. De oplevede at 90% af testerne rent faktisk var far til barnet og at "op til 10%" ikke var. Så der er altså reelt tale om at 10% af de fædre, der i forvejen var i tvivl om faderskabet viste sig at have ret i deres bekymringer. De tal jeg hører fra den brede befolkning siger 1 til 2% og lyder mere rigtigt i mine ører.

Jeg har selv en FamilyFinder (autosomal DNA test) hos FamilyTreeDNA (FTDNA) og har indtil videre kun fundet 2 matches, som jeg har kunnet dokumentere via min slægtsforskning. Alligevel falder de så heldigt, at de dokumenterer at to forskellige linjer biologisk er som der står i kirkebogen.

Man kan altså med en FamilyFinder skrive "DNA bekræftet" ud for flere og flere aner, efterhånden som man dokumenterer sine matches. Omvendt vil man aldrig kunne dokumentere at der IKKE er sidespring. Jeg oplever f.eks. uforklarligt mange halv-fjerne matches med gamle ærke-norske slægter, selvom det slet ikke passer med min slægtsforskning. Der er muligvis en NPE (non-paternity event = "forkert far") et sted langt tilbage, men hvor? Uden en konkret mistanke bliver det svært at finde "den skyldige", hvis det er mere end 3-4 generationer tilbage. Tilbage er kun at bevise flere og flere grene ved at identificere den fælles forfader for de "gode" matches jeg får, men det tager tid - både arbejdstid og ventetid.

På min rene faderlinje er jeg bedre rustet. Her har jeg taget en BigY og derigennem fået min mest detaljerede haplogruppe og jeg har så opsporet og testet alle nulevende rene mandlige sidegrene til min rene faderlinje. Når man fra BigY kender sin mest detaljerede haplogruppe kan man teste personer for denne haplogruppe for under 200 kroner (inklusive kit og porto begge veje). Gennem disse tests véd jeg med 100% sikkerhed at min rene faderlinje er korrekt tilbage til den ældste kendte nulevende mandlige sidegren, som grener ud fra en person født 1790.

Hvis man har en konkret mistanke om en "NPE" op til maks 3 generationer tilbage kan man tage en FamilyFinder på sig selv og på en officiel efterkommer af den mulige ikke-far. Hvis der er et match inden for det forventede interval, kan man være ret sikker på han reelt var faderen. Du kan se de forventede cM intervaller her: https://isogg.org/w/images/b/bf/Shared_cM_version_3.jpg

Er du 4 til 8 generationer tilbage kan du måske få vished ved ovenstående metode, men er du over 3 generationer tilbage kan du risikere ikke at få et match på en FamilyFinder, selvom der reelt er biologisk slægtskab. Hvis det er tilfældet må man prøve at teste en anden officiel efterkommer for at se, om ikke der er match på FamilyFinder alligevel.

Skal du kontrollere at alle dine oldeforældre er korrekte kan du i yderste konsekvens spore efterkommere efter brødre eller søstre til dem og så forære dem en FamilyFinder. Det kommer til at koste dig 9 FamilyFinders, men med hvilket formål?

En FamilyFinder koster aktuelt 92 USD = 575 kroner, men blev set på tilbud til lige under 350 kroner for en måned siden.

Ligger NPE'en længere tilbage, bliver det mere kompliceret. Er NPE barnet en pige er der ikke gode muligheder, men er der tale om en søn, så kan man måske opspore en nulevende efterkommer efter denne søn i lige mandlig linje og teste efterkommeren med en Y37 (en Y-DNA test). Derefter skal man opspore en anden efterkommer i lige mandlig linje efter den mulige ikke-far eller hans far eller farfar og overtale vedkommende til at teste med en Y37. Hvis der er match mellem de to, så er der ikke tale om en NPE. Men hvis der ikke er et match, så kan du faktisk ikke med sikkerhed udelukke at "ulykken" ikke er sket på et senere tidspunkt og/eller måske i den modsatte gren af den slægtsgren du undersøger. To Y37 koster lige nu 2 x 189 USD = 2.300 kroner, men har lige været på tilbud til noget bedre priser og kommer det sikkert igen.

Metoden med de to Y37 kan også bruges, hvis man har en konkret mistanke om den rigtige far. Her skal man så igen teste en efterkommer efter NPE sønnen i lige mandlig linje med Y37 og så en efterkommer efter den mistænkte far i lige mandlig linje med Y37 - hvis der er match kan man være 99% sikker på at man har fundet den rigtige far.

At teste hår, tænder eller knogler fra afdøde er ekstremt dyrt (10.000+ kroner) og helt uden garanti for at der kan reddes brugbart DNA. Ligeledes er der meget få virksomheder der udbyder disse services, da man juridisk ikke kan garantere at der ikke er tale om en prøve der er indsamlet fra en levende person uden dennes samtykke.

Det var lidt blandet, men spørg ind, hvis du vil vide mere...

Hilsen
Anders Mørup-Petersen

Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Towle

Hej Anders,

Tak fordi du gav dig tid til et fyldigt svar. Som nyt/genindtrådt medlem modtog jeg først de seneste to numre af bladet for nogle dage siden og har ikke lige haft tid til at læse dem, men det vil jeg naturligvis gøre snarest.

Det kunne være morsomt hvis jeg kan finde DNA-sammenfald med efterkommere efter min ane nr. 220, som var født ca. 1745 i Paris og var musketér i det Delmenhostske Geworbene Infanterie-Regiment, som i nogle år var ganisioneret i Nykøbing Mors. Her besvangerede han Maren Olesdatter og sønnen fører frem til mig i dag. Forinden avlede han dog også to børn i Norge, da regimentet tidligere var garnisioneret i Bergen.

Anders M. Petersen

Hej Kurt!

Med så spændende en faderlinje, burde du overveje at kigge nærmere på Y-DNA!

Hvis nu musketeren fra Paris havde et specielt efternavn kunne det jo være sjovt at se, om du havde match på franskmænd med samme efternavn. Men der er nu en meget stor udfordring, for ifølge fransk lov så er det strengt forbud at tage tests, der kan afsløre om man er far til sine egne børn! Straffen er bøder på op til næsten 100.000 kroner og fængsel i op til et år, så der er ikke mange franskmænd der deltager i den globale DNA-forskning - synd for dem, men der er til gengæld nok mere ro i de små hjem!

https://www.eupedia.com/forum/threads/28882-Ordering-a-DNA-test-in-France-is-a-crime-punishable-by-heavy-fines-and-jail-time

Men hvis et af børnene fra Norge er en dreng og han har efterladt sig en mandelinje, så kan du jo spørge, om de er friske på en Y37 test.

Du kan alternativt tage en test af din haplogruppe og se, om den peger mod Frankrig. Mulighederne er beskrevet i den seneste udgave af Slægtsforskeren.

Og du kan jo også bare nyde historien om den franske musketér som den er nu  ;)

Hilsen
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Towle

CitatHvis nu musketeren fra Paris havde et specielt efternavn kunne det jo være sjovt at se, om du havde match på franskmænd med samme efternavn.

Netop hans navn har været problematisk siden 1700-tallet. I kilderne er der mange varianter, vel fordi han ikke kunne fremvise et sygesikringsbevis hvor man kunne se hvordan det skulle skrives. Den skrivemåde der er hyppigst er "Ernel Lair".

Citat
Men hvis et af børnene fra Norge er en dreng og han har efterladt sig en mandelinje, så kan du jo spørge, om de er friske på en Y37 test.

Den ene var en dreng, Jacob Lair (*9 Nov 1769 i Trondhjem) og det er den danske søn jo også.

Jeg kom aldrig videre i sin tid og har derfor aldrig forfulgt evt. efterslægt til de to børn i Norge, men det vil jeg gøre nu.

Citat
Og du kan jo også bare nyde historien om den franske musketér som den er nu  ;)

Jeg frød mig som jeg aldrig havde frudt mig før, da jeg fandt denne tip-4. Et krydderi på en stamtavle der er fyldt med husmænd og fiskere :-)

P.S. Jeg lavede en julerapport til familien, vistnok i 2006. Den findes i det gamle forum. Den er vel forældet nu, men alligevel ...

Rie Reinhardt Jensen

Hejsa,

Jeg har haft et godt udbytte af mine DNA-tests.
Har testet mine forældre og min lillebror og det gav virkelig nogle overraskelser.

Først var jeg mest interesseret i mit skøn, men en helt ny verden åbnede sig op.
Min mor har en meget lille familie, da hun ikke nogle fætre eller kusiner.

Men jeg lærte via mine DNA-matches, at min morfars farfar var irer, og min mormors morfar ikke var hendes rigtige far, men en spansk mand.
Der findes mange flere "uægte" børn på min mors side, da de kom fra virkelig fattige kår.
Det forklarer også hendes rimelige farvrige DNA-skøn.

Indtil videre har jeg taget en MyHeritage og Ancestry DNA-prøve, men jeg synes personligt, at MyHeritage halter lidt bagud.

Venlig hilsen Rie

Ole Selmer

Hej Rie

Så er vi flere, der har haft godt udbytte af DNA test! Jeg har ad den vej fundet mange nye aner, som ellers ville have været meget  svære at finde.

Hvis du uploader dine resultater til FTDNA, som er det selskab langt de fleste skandinaver bruger, vil du sikkert finde endnu flere slægtninge. Det er gratis, og du kan gøre det her:

https://www.familytreedna.com/autosomal-transfer

Du er velkommen i vores Facebookgruppe https://www.facebook.com/groups/1670678246553204/ Gruppen er meget aktiv, og jeg lærer noget nyt hver dag. Gruppen vil meget gerne høre om, hvordan du er kommet frem til dine fund.

Ole
Venlig hilsen

Ole Selmer
Tjek gerne mit klikbare træ