Jeg kan godt se, at det her er en ældre diskussion, så måske er sagen gået i sig selv igen, men jeg forstår ikke helt problemet .....
Angående stednavne, så er amt-herred-sogn jo normaliseret. Det er kun felterne kildestadnavn og matr.nr./adresse, der evt. kunne normaliseres og her vil der ofte stå ting som "en gaard", "et hus" eller et stednavn, som længst er gået ud af brug. Det kunne også være et gård- eller stednavn, som har ændret sig gennem tiden - og hvad skal man så normalisere til?
Så kan der være fødestedet. Men det synes jeg er problematisk, fordi man risikerer at normalisere til noget forkert. Man kunne måske ønske sig en verificering; men det er da vist uoverkommeligt?
Hvad angår normalisering af personnavne kan jeg slet ikke se behovet. Det er da rigtigt, at samme person kan stå som Lars, Las, Lasse, Laurends, Laurits, Lauritz, Laurids, Laurs eller Lavrids. På samme måde kan han stå som Nielsen, Nielssen eller Nielsøn og hvis det var en kvinde kunne hun også stå som Nielsdatter eller Nielsdotter. Og så er der de nævnte forskelle med ø/ö, æ/ä, aa/å og ss/ß; men det kan jo altsammen uden problemer klares med en fonetisk søgefunktion, så hvorfor bruge kræfter på det i indtastningen? Jeg synes også, det er problematisk. Det kan godt ske, at rent danske kilder normalt vil indeholde æ og ø; men hvad så med folketællinger fra Slesvig-Holsten?
Så nævnes grænsen på 256 poster for søgeresultater. Det kan naturligvis diskuteres. Jeg har selv lagt en grænse på 200 poster. Jeg synes simpelthen, det må være nok. Hvis man støder mod denne grænse, så er det IMHO, fordi man ikke har tænkt sig om, da man fastlagde sine søgekriterier.