Nedstyrtet med jetjager i Bryan Air Force Base 20 år gl. begravet i Hjørring

Startet af Jens Ole Jensen, 23 Dec 2017 - 17:51

Forrige emne - Næste emne

Jens Ole Jensen

Hej

Jeg søger avisudklip vedr. Christian Abildgaard Jensen som 19/5 1953 omkom på Bryan Air Force Base Brazos Texas.
Død i Amerika ved nedstyrtning med jetjager og hjembragt som urne der blev begravet i Hjørring kirkegård 6/6 53
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=164121&side=132

Han var Militærflyver fra Hjørring f. 14/4 1933 i Hjørring sogn opslag 119

Desuden vil jeg gerne vide hvad der står under bemærkninger:
Det ser ud til at der skal byttes om på bemærkninger for nr. 64 og for nr. 0


Jens Ole Jensen, Aalborg

Inge Nissen

Hej Jens Ole

Iflg. mediestream på www.statsbiblioteket.dk ser der ud til det er omtalt i Berlingske Tidende og flere andre aviser den 21. 05 1953 og i Vendsyssel Tidende den 8.6.1953 - jeg kan kigge efter opslagene næste gang jeg kommer på Det kgl. Bibliotek (Statsbiblioteket i Aarhus) der er vist åbent mellem jul og nytår.

Venlig hilsen Inge

Jens Ole Jensen

Hej Inge
Det lyder godt.


Kan man ikke se de aviser på nettet også?

Mon ikke sagen også er omtalt i udenlandske aviser?

Jens Ole

Inge Nissen

På nettet kan man kun på Det kgl. Bibliotek se aviser der er under 100 år gamle (med mindre man har specielle passwords) - der er dog noget med at der på visse biblioteker er adgang til "herreløse" aviser.

Jo det har sikkert også været omtalt i udenlandske aviser.

Jens Ole Jensen

#4
Lige fundet hans dødattest på FS

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:33S7-9Y13-3WQT?i=127&cc=1983324

Der står at faderens navn er Charles Jensen - men det var nu Kristian Jensen.


https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-8942-CY44?i=138&cc=1923888

Mon ikke det er ham her som ankommer 1952 til Amerika 35. Jensen, Abildgaard Ch.

Jens Ole

Lisa Petersen

Hej

Jeg har søgt på google og fandt en avisklip på newspapers.com, men jeg har desværre ingen et abonnement.
Her er linket:

https://www.newspapers.com/newspage/43447921/

The Bryan Daily Eagle, fredag 22. maj 1953, side 1
Artiklen er i nederste venstre hjørne, og du kan læse OCR text under billederne:

Danish Student Crash Fatality
The Allied student killed in Wednesday's crash of a T-28 about one-mile from Bryan Air Force Base has been identified as Christian A. Jensen, a Danish student.
Jensen was in the class of 53-F and had been at the local base only two months.
His plane crashed in the Thompson creek area about 6 p. m. Wednesday when he was practicing landings and takeoff

Jeg håber det hjælper lidt.

Lisa Petersen
ved Washington, D.C.

Jens Ole Jensen


Grethe Elten Mortensen

#7
Hej

Artikelen fra Vendsyssel Tidende er Sendt på privat mail plus noget mere fra Vendsyssel Tidende.

Julehilsen
Grethe Elten Mortensen

Jens Ole Jensen

Stor tak for meget flot julehjælp.

Har sendt dig en mail vedr. slægten.

Fortsat god jul

Jens Ole

Olaf Berg Nielsen

Hallo Grethe Elten Mortensen

Har du adgang til Vendsyssel Tidende, Hjørring?

Jeg har en kopi af VT 2. april 1918, om begravelse af en tysk marinesoldat, men måske er han omtalt efter at være fundet den 29. april.
Jeg er også på udkig efter en anden tysk marinesoldat, Vinzenz Kozlowski, der druknede den 4. februar 1918 og blev fundet ved Hirtshals strand. Jeg har dog ikke datoen for fundet, men det må være mellem 3. februar og 29. marts 1918. Han er desværre ikke omtalt i kirkebogen, men graven med hans navn er stadig på Hirtshals kirkegård.

Oplysningerne skal bruges til næste års årbog.

Med venlig hilsen
Olaf

Grethe Elten Mortensen

Hej Olaf Berg Nielsen

Jeg kan ikke lave opslag på aviser på min PC, det er en anden på adressen der gør det.

Han prøvede at søge på Vinzenz Kozlowski det gav ingen resultat, han søgte også på - marinesoldat - det giver mange muligheder, nogle er vanskelig at læse og det er svært at vudere om det er noget du kan bruge.

Hvis du har mulighed for det kan jeg anbefale dig at henvende dig på dit bibliotek. De fleste biblioteker har adgang til ældre aviser på nettet og mange har også adgang til aviser næsten op til dags dato.

Du kan så søge på året 1918 og ordet - marinesoldat - og se om der er noget du kan bruge, måske er der mere.

Venligst
Grethe Elten Mortensen



Olaf Berg Nielsen

Hej Grethe

Tak fordi I prøvede. Det nytter nok ikke at søge på navnet eller ordet Marinesoldat. Man skal have fat i selve avissiderne for at lede.
Hjørring Bibliotek har mikrofilmen, men der er 120 km dertil for mig. Har I adgang til avisen hos Vendsyssel Tidende?

Kozlowski var med marinetrawleren "Brochenwalde". To andere fra denne båd landede ved vestkysten. Grunwald den 11.02.1918 ved Vorupør og Aniola den 13.02.1918 ved Hanstholm. Så det må være omkring denne dato og et par dage efter ved begravelsen der skla ledes.

Med venlig hilsen
Olaf

Grethe Elten Mortensen

Hej Olaf

Du skal blot henvende dig på dit nærmeste bibliotek.

Alle biblioteker har netadgang til ældre aviser (ca 100 år) og de fleste biblioteker har netadgang til nyere aviser.

SE her:
Adgang fra biblioteket
Mediestream Folkebibliotek gør det muligt at læse i udvalgte historiske aviser fra perioden 1918 til 2001
Mediestream Folkebibliotek er et værktøj til borgere med interesse i slægtsforskning og historie. Læs udvalgte avissider fra 1918 til 2001. Derudover en del endnu ældre aviser uden ophavsret. Du kan dykke ned i millioner af avissider. Med digitaliserede avis-helsider får du artiklerne i deres oprindelige kontekst. Artiklerne vises sammen med andet indhold fra samme tid og giver et bredere perspektiv for læsningen.

Så find dit nærmeste bibliotek, de ansatte plejer at være flinke til at hjælpe i gang, og når du først har opdaget hvor meget du kan finde, kan du let blive "helt grebet" af det.

Mange Hilsner
Grethe Elten Mortensen

Olaf Berg Nielsen

Hallo Grethe Elten Mortensen

Mange tak, det vil jeg prøve.

Med venlig hilsen
Olaf Berg Nielsen

Inge Nissen

Hej Jens Ole

Jeg har fundet flere avisomtaler af nedstyrtningen - den har sikkert været nævnt i alle landets aviser, men de fleste med stort set med samme tekst - sender lidt udklip til din mail senere på dagen.

Hilsen Inge


Bendt Spendrup Mathiasen

Hvad Jyllandsposten skriver d. 21.5. 1953

[vedhæfting slettet af admin]