Hej Erik!
Naturligvis behøver man ikke at komme på Facebook for at få DNA hjælp

Generelt, så er tommelfingerreglen at alle matches med over 12 cM på den længste blok ikke kan være en tilfældighed, så mindst 3 af dine 4 matches er med sikkerhed biologiske slægtninge - det er bare et spørgsmål om hvornår.
Med hensyn til hvor mange generationer man skal tilbage, så er det lidt sværere at komme med et entydigt svar.
Du kan kigge på dette skema, der viser udfaldsrummet for mange hundrede DNA-tests, hvor man har fundet slægtsforholdet:
https://isogg.org/wiki/Autosomal_DNA_statistics#/media/File:Shared_cM_version_3.jpgJeg har dog oplevet et match, der var så langt tilbage at det "brød" skalaen på ovenstående figur, der ellers er højt respekteret.
Min mavefornemmelse siger mig at dit 63 cM match burde ligge på denne side af 1700-tallet, men at de andre nok ligger helt tilbage i 1600-tallet, men det er bare et "kvalificeret gæt". Jeg har selv et 62 cM / 26 cM match, hvor jeg har fundet de fælles aner og de var født 1695 hhv. 1725 (ung kone, andet ægteskab).
Hvis folk er indgifte, så forstærkes cM signalet yderligere, så man skal endnu længere tilbage end man lige tror. Det er en realistisk mulighed ude i de små sogne - ikke fordi folk nødvendigvis vidste de var i familie, men set over 3-5 generationer, så var man måske i familie uden at vide det.
Personligt, så bruger jeg ikke alt for meget tid på matches under 60 cM og selv dem i intervallet 60-70 cM forventer jeg ikke nødvendigvis at kunne finde kilden til, selvom vi er lige omkring dér, hvor det burde kunne lade sig køre i forhold til papirsporet. Så i dit tilfælde ville jeg nok fokusere på dit 63 / 21 cM match i første omgang - det burde kunne lade sig gøre at finde den fælles ane!
Og hvis du så undrer dig over, at du har så mange svage matches og så få nære matches, så husk at du har 2 forældre, 4 bedsteforældre, 8 oldeforældre og så videre (16, 32 ,64, 128, 256, 512, 1024...) og derfor er der i sagens natur flere matches med personer 10 generationer tilbage end 6 generationer tilbage - faktisk en faktor 16.
Samtidigt mangler vi det helt store gennembrud for autosomalt DNA i Danmark, men det er på vej - selvom vi endnu er langt efter svenskerne. Vi vil så gerne have flere danskere at matche med!
Husker du at sige til her på tråden, når du finder dit første bekræftede match?
God jagt!
Anders