En KÆMPE hjælp...

Startet af Ann Seiffert, 28 Apr 2011 - 15:33

Forrige emne - Næste emne

Ann Seiffert

Hej

jeg har længe søgt efter min ane Adam Seiffert og virkelig prøvet alt for at finde hans oprindelse (fødsel) men uden held. de muligheder der er tilbage er disse:

- Skifteprotokoller efter død
- Lægsruller (da han var soldat)

Jeg har desværre ikke mulighed for at komme til København pt., grundet sygdom og vil høre om der er en meget venlig person der kunne hjælpe mig med at finde enten et skifte eller lægsrullen ? (ved ikke om skiftet giver meget information, da Adam dør som fattiglem og der derved ikke har været noget bo at dele, men måske det kan fortælle andre informationer.

Død: 18/12 - 1838 , sct. maria - Helsingør
hans sidste opholdssted er i 1834, adressen er : St Annegaden 60,Fattighuset,Mandfolkestuen

soldat:
han var soldat i 1782 hvor han bliver gift. I vielses papierne står der:

Adam Seiffert Musqvetier xxx xxx
Xx Gen. Adjut. Capit. v. Nordencrone
Compg. xxx Dän. LeibsRegim

Danske Livregiment er arkiveret under 1. BTL (1. batallion)

Jeg vil være så ENORM taknemlig for en evt. hjælp.

På forhånd mange, mange tak :)

Med venlig hilsen

Ann
Ann Seiffert

Bjarne Due Pedersen

Hvor blev han gift i 1782 ?
Hvor er han i FT 1787 ?
"Død: 18/12 - 1838 , sct. maria - Helsingør", kan ikke se ham i KB, hvor gammel var han ?

Det er et spørgsmål om at aldersfastsætte ham og finde bopæl/opholdssteder, for dermed at kunne finde ham i Lægdsrullen.
Han står som 87 årig i FT 1834, dermed skulle han være født ca. 1747 og dermed tæt på at udgå fra Lægdsrullen, som 36 årig, ved vielsen i 1782.

Der er også mulighed i stambøgerne på Rigsarkivet http://www.sa.dk/content/dk/mest_brugte_arkivalier/sadan_bruger_du_de_mest_brugte_arkivalier/stamboger_og_stamkort_-_en_vejledning

Jeg går ud fra at dette er ham ?
Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Helsingør Købstad, Uden for Svingelporten 533, , F4-306, FT-1801, B8876
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Adam Seifert 46  Gift Husbonde Vægter 
Ann Marie 59  Gift Hans kone   
Anthon Seifert 17  Ugift Deres søn   
Sara Seifert 14  Ugift Deres datter

Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Helsingør Købstad, Helsingøers Kjøbstad, St Annegaden 60,Fattighuset,Mandfolkestuen, , FT-1834, C7789
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Adam Seifert 87  Enkemand  Fattiglem 
Niels Nyborg 77  Gift  Fattiglem 
Henrich Frederichsen 66  Gift  Fattiglem 
Diderich Kopas !! 82  Enkemand  Fattiglem 
Jacob Helgesen 44  Ugift  Fattiglem 
Jørgen Olsen 57  Ugift  Fattiglem
Med venlig hilsen
Bjarne Due Pedersen
Med Lolland som midtpunkt for slægten
Bosat 3310, http://bjarne-due.dk

Ann Seiffert

Hej Bjarne

Han blev gift i sct. Maria kirken i Helsingør

Helsingør sct. Maria
1733 - 1814
opslag: 246 ( 3 øverst)


I FT. 1787 er adressen : Brøndstræde 197 (navnet er Joh. Seifert.. det er dog Adam)

Død: den findes her, men er meget utydelig.  Helsingør Skt Mariæ, Lynge-Kronborg, Frederiksborg 1813-1845, opslag 365, nr. 40.


Da Sara bliver født i 1787, står der i dåben følgende:(dåben kan findes her: Helsingør Skt Mariæ 1733-1814, opslag 202.


Adam Seiffert Musqvetier xxx xxx
Xx Gen. Adjut. Capit. v. Nordencrone
Compg. xxx Dän. LeibsRegim


de folketællinger du har fundet er helt korrekt :-)

Håber det er svar på dine spørgsmål ellers spørger du endelig igen.... jeg har så enorm meget brug for denne hjælp ;)

På forhånd tak

Ann
Ann Seiffert

Mette Lund

Hej Ann

Men Joh. Seiferts kone i FT-1787 hedder jo Sophia Pedersdatter!

Hende, som Adam blev gift med i 1783 hedder Anna Marie Nielsdatter, hvilket jo også stemmer med hende fra FT-1801. Så der er et eller andet, der ikke helt stemmer.

Mvh.
Mette

Bjarne Due Pedersen

Citat fra: Ann Seiffert Dato 28 Apr 2011 - 16:45
Hej Bjarne

Død: den findes her, men er meget utydelig.  Helsingør Skt Mariæ, Lynge-Kronborg, Frederiksborg 1813-1845, opslag 365, nr. 40.



Han dør 18/12-1836 (ikke 38) og er 91 år = født ca. 1745
Med venlig hilsen
Bjarne Due Pedersen
Med Lolland som midtpunkt for slægten
Bosat 3310, http://bjarne-due.dk

Ann Seiffert

Hej Bjarne

du har jo ret... min fejl ... sorry :)

Bjarne du skriver at muligheden også er stambøgerne... hvad er det egentlig og er det muligt at finde?

Mette:

det er korrekt... og det har voldet STORE problemer at få løst om det så var den rigtige person vi snakker om, men efter mange indlæg her i DIS er vi kommet frem til at det er de rigtige personer (altså Anthon & Sara) ... der er muligvis skrevet forkert i folketællingen.  ::) ... men det er rigtig spottet :)

Med venlig hilsen

Ann
Ann Seiffert

Bjarne Due Pedersen

Stambøger er en bog/løsblade, hvor hver enkelt person er opført med alle oplysninger om tjenesten og personlige oplysninger, herunder hjemstavn/fødsel m.v.

På Rigsarkivet kan man få hjælp i ekspeditionen, når man har relevante oplysninger med, som er i denne tråd, med alder, tjenestested, bopæl m.v. De har eksperter i Forsvarets Arkiver, som ved hvor der skal søges/bestilles via DAISY  ;)
Prøv bare at søge på Forsvarets Arkiver eller Hæren, så kan du se overordnet, hvad der er i arkiverne.
Med venlig hilsen
Bjarne Due Pedersen
Med Lolland som midtpunkt for slægten
Bosat 3310, http://bjarne-due.dk

Cay-Erik Geipel

Hej Ann

jeg kan ikke hjælpe dig indtil du sikkert ved hvor Adam Seiffert stammer fra. Jeg tror han kom fra Saksen som så mange andre i den tid. Navnet er meget hyppigt der. Jeg selv har en Adam Seiffert (Seyffert) i min database som stammer fra Erlbach i Saksen. Han er født 1748 og jeg ved ikke hvad der blev af ham. Så snart du ved mere og han passer ind, kan du få forældrene mm.

Hilsen
Cay-Erik
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Ann Seiffert

Hej Cay-Erik

ja jeg ved jo desværre ikke hvor han kommer fra... men bliver dog noget nysgerrig når du skriver at du også har en Adam Seiffert.... må jeg spørge om han kommer til Danmark? ... hvem han er far til (siden du har fundet ham ) ... eller hvordan??? ....

jeg har set en Adam Seiffert komme til Danmark men i Jylland over grænsen.... det har ikke noget med min famile at gøre (tror jeg :-) )

Ann
Ann Seiffert

Ann Seiffert

Hej Cay- Erik

jeg fik ikke læst din besked ordentlig (det ene øje på kongeligt bryllup ;))

hvis jeg finder ud af hvor min Adam kommer fra og det er samme område som dit... kommer jeg lige tilbage.

tak for din henvendelse.

Ann
Ann Seiffert