Skifte for fattiglemmer?

Startet af Ann Seiffert, 27 Apr 2011 - 14:52

Forrige emne - Næste emne

Ann Seiffert

Hej

Er der nogen der ved om der blev lavet skifte for fattiglemmer? ... de havde nok ikke så meget familien kunne arve..

PÅ forhånd tak

Ann

Ann Seiffert

Lillian Larsen

Hej Ann.

De kan være opført i en dødsanmeldelsesprotokol.

Hilsen Lilllian

Flemming Willum Petersen

Hej Ann

Nu kommer det an på hvornår vi taler om,
men jeg har oplevet at mine aner som var fattiglemmer står
opført i herredets skifteprotokol.

Der har i alle tilfælde bare stået "D. (dato) blev det af (navn) anmeldt at fattiglem (navn) d. (dato) er afgaaet ved døden uden efterladenskaber. Datum ut supra".

Der kan altså nok i mange tilfælde findes frem til et "skifte", men det er ikke meget man kan bruge det til.
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Ann Seiffert

Hej

ja jeg er tilbage i 1838 i Helsingør.... jeg håbede på at der skulle står hvilke personer man efterlader og forhåbentlig hvem personen var... i dette tilfælde kommer han nok fra Tyskland og så kunne der måske stå noget om hans fødested..... øv, øv... jeg kan bare IKKE få løst hans oprindelse.

Takker for  jeres svar :-)

God aften

Ann
Ann Seiffert

Flemming Willum Petersen

Hej Ann

1838 passer meget fint med den periode hvor jeg har fundet mine aner i herredsskifteprotokollen,
men jeg ved ikke hvor du skal lede i købstæderne udover den dødsanmeldelsesprotokol som er blevet nævnt. Jeg mener ikke at der i den herredsskifteprotokol jeg har haft med at gøre var nævnt personer fra købstæderne - de havde som oftest deres egne protokoller.

Det er da forsøget værd at kigge i dødsanmeldelsesprotokollen eller hvad du ellers kan finde på Daisy som måtte være relevant. Nogle gange er man jo heldig at der står en ekstra oplysning som er guld værd.
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Ann Seiffert

Hej Flemming

har du nogen ide om hvordan jeg finder dem (jeg forstår slet ikke Daisy)?

På forhånd tak.

Ann
Ann Seiffert

Flemming Willum Petersen

Jeg har såmænd heller ikke styr på hvilke protokoller der eksisterer,
men hvis du eks. i arkivskaber søger på Helsingør kommer alle arkivalier lavet af "Helsingør et-eller-andet" frem, og hvis du har lidt tålmodighed kan du nok finde frem til noget brugbart
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Lis Ekelund Nielsen

Helsingør byfoged vil nok være et rigtigt godt valg.

Venlig hilsen

Lis E. Nielsen

Hans Poulsen



Hej Ann

"..øv... jeg kan bare IKKE få løst hans oprindelse..".

Hvis det er kernen i dit problem i denne tråd, så stik os navnet på det pågældende fattiglem.

Måske kan man via ft. 1834, som desværre ikke har fødestedet med, alligevel spore hans rødder.

Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Ann Seiffert

Hej Hans

Det er min ane Adam Seiffert som jo hele tiden volder mig kæmpe problemer. jeg har hans død + folketællinger samt hans børns fødsler osv. ... men det jeg ikke kan finde er hans egen fødsel.

ved hans søns konfirmation står der : Anthon Philip Adam 15 Aar Tydsk afsked. Seifferts Søn ... så jeg går ud fra at han er tysk. der har været en meget lang tråd herinde og mange har virkelig hjulpet, men da jeg ikke har mulighed for at komme til København og tjekke soldater arkiver (han var soldat)... tænkte jeg om det kunne være muligt at finde frem til skiftet... (desuden har jeg kun fundet 2 børn af ham... det er jo egentlig ikke normalt... måske der kunne stå mere der i... og nogle gange kan der også stå andre så som muligvis en bror til Adam.

jeg har forhørt mig hos et firma som hjælper med at finde papir på arkiver osv. hvad de skal have for at finde hans soldater papir.... 1.500 kr. ... og det har jeg bare ikke på min sygedagpenge... men jeg tror (ved det ikke) at skifteprotokoller er nemmere at finde og dermed muligvis ikke så dyrt at få et firma til at hjælpe med... måske du kan svare på hvor svært det er at finde de skifter?

jeg ved at der er så mange mega dygtige og hjælpsomme mennesker herinde, men jeg tror ikke vi kan finde Adams fødsel .... som jeg ser det er det enten via

skifteprotokoller
soldaterpapir
tilgangslister (som jeg dog ikke finder i København eller Helsingør) han ses første gang 1784 til sønnens fødsel (KBH) og i FT: 1787

jeg tror desværre at de online muligheder er udtømt her :)

God dag

Ann
Ann Seiffert

Hans Poulsen

#10
Hej Ann

Først en folketælling fra 1834, som IKKE omhandler din Adam, men det er helt givet, at der er en familiær forbindelse mellem familien og Adam, så måske skal du ved lejlighed bore lidt i den relation:


Samtlige personer i husstanden

Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Helsingør Købstad, Helsingøers Kjøbstad, Sudergaden 509, 1, FT-1834, C7789
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Anton Seyfert 57  Gift  Dagleier paa Broen og ved Quarantainen  
Petronelle Ernberg 54  Gift  hans Kone  
Johann Peter Seyfert 19  Ugift  deres Barn  
Adam Georg Seyfert 6  Ugift  deres Barn  


=======

Så til din egen Adam, som ved baglænsregning synes at være født/døbt omkring 1747 - og tag den slags med en lidt bred margen på ca. 10 år til begge sider.

Samtlige personer i husstanden

Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Helsingør Købstad, Helsingøers Kjøbstad, St Annegaden 60,Fattighuset,Mandfolkestuen, , FT-1834, C7789
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Adam Seifert 87  Enkemand  Fattiglem  
Niels Nyborg 77  Gift  Fattiglem  
Henrich Frederichsen 66  Gift  Fattiglem  
Diderich Kopas !! 82  Enkemand  Fattiglem  
Jacob Helgesen 44  Ugift  Fattiglem  
Jørgen Olsen 57  Ugift  Fattiglem  
 
- Find Adams død og se, om alderen *passer*
- Har du hans ægteskab? Indgåelse? Ophør?
- Samtlige børn og deres faddere?
- Hvor er Adam og hans familie ved ft. 1801?

Prøv derefter at sidde og *pille lidt ved* denne lange liste og se, om du kan presse noget ud af den:

Results for:  Adam Seiffert  

1. Adam Friedrich SEYFART - Ancestral File
Gender: M Birth/Christening: < 1751 <Unterneumark, Zwickau, Saxony, Germany>

Matches: Ancestral File - 1

--------------------------------------------------------------------------------

International Genealogical Index - Continental Europe
2. Adam Seifert - International Genealogical Index / CE
Gender: Male Birth: About 1760 Rudelsdorf,Brux, , Boehmen Koenigreich, Austria

Matches: International Genealogical Index/Continental Europe - 1

--------------------------------------------------------------------------------

International Genealogical Index - Germany
3. Adam SEIFARTH - International Genealogical Index / GE
Gender: Male Birth: About 1744 Kretzschau, Zeitz, Sachsen, Preussen

4. ADAM SEUFFERT - International Genealogical Index / GE
Gender: Male Birth: 21 JAN 1744 Waldberg Premich, Unterfranken, Bayern

5. Adam Seuffert - International Genealogical Index / GE
Gender: Male Birth: 21 JAN 1744 Waldberg Premich, Unterfranken, Bayern

6. Adam Seuffert - International Genealogical Index / GE
Gender: Male Birth: 21 JAN 1744 Waldberg Premich, Unterfranken, Bayern

7. Adam SEUFFERT - International Genealogical Index / GE
Gender: Male Birth: 21 JAN 1744 Waldberg Premich, Unterfranken, Bayern

8. Adam Friedrich SEIFERT - International Genealogical Index / GE
Gender: Male Birth: About 1746 Of, Dresden, Dresden, Sachsen

9. Adam Reiedrich Seifert - International Genealogical Index / GE
Gender: Male Birth: About 1746 Of, Dresden, Dresden, Sachsen

10. Mrs. Adam Friedrich Seifert - International Genealogical Index / GE
Gender: Female Birth: About 1748 Of, Dresden, Dresden, Sachsen

11. Adam Friedrich Seyffart - International Genealogical Index / GE
Gender: Male Birth: About 1751 Of, Unterneumark, Zwickau, Sachsen

12. Adam Friedrich Seyffart - International Genealogical Index / GE
Gender: Male Birth: About 1751 Of, Unterneumark, Zwickau, Sachsen

13. Adam Friedrich Seyfert - International Genealogical Index / GE
Gender: Male Birth: About 1759 Of Ruppertsgruen,Nr,Plauen, , , Sachsen

14. ADAM SEIFFERT - International Genealogical Index / GE
Gender: Male Christening: 12 JUN 1759 Schonberg, Schleswig-Holstein, Preussen

15. Adam Friedrich Seyfert - International Genealogical Index / GE
Gender: Male Birth: About 1759 Ruppertsgroen Near Pleuen I V, , , Sachsen

Matches: International Genealogical Index/Germany - 13

--------------------------------------------------------------------------------

International Genealogical Index - North America
16. Adam Seifert - International Genealogical Index / NA
Gender: Male Birth: About 1741 Of, , , Pennsylvania

Matches: International Genealogical Index/North America - 1

--------------------------------------------------------------------------------

Pedigree Resource File
17. Adam Friedrich Seyfert - Pedigree Resource File
Gender: M Birth/Christening: abt 1759 of Ruppertsgruen, near Plauen, Saxony, Germany

18. Adam Seifert - Pedigree Resource File
Gender: M Birth/Christening: abt 1760 Rudelsdorf, Brux, Bohmen

19. Adam Seifert - Pedigree Resource File
Gender: M Birth/Christening: abt 1760 Rudelsdorf, Brux, Bohmen

20. Adam Seifert - Pedigree Resource File
Gender: M Birth/Christening: abt 1760 Rudelsdorf, Brux, Bohmen

21. Adam Seifert - Pedigree Resource File
Gender: M Birth/Christening: abt 1760 Rudelsdorf, Bruex, Boehmen

Kom igen, hvis du løber sur i det, Ann.

Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Ann Seiffert

Hej Hans

tak for din store "oversigt"

Ham Anthon Seiffert med familie du har fundet er Adam`s søn... så de er bestemt i familie... godt spottet ;)

Info om Adam:

Død : 1838 i sct. Maria Helsingør (der står at han er 91 år gammel, så den FT. du har fundet i 1834 er den rigtige.

Gift: med Ane Marie __? (vi kan ikke læse hendes efternavn) i 1783 i sct. maria. Ane Marie er død i 1817 i sct. Olai

Antons dåb: 1784 (den tyske ref. kirke i KBH) ... Faddere: 1 Anthon Hegt, 2. Georg Adam Degen, 3 David Hissong 4. Mad. Anna Maria Degen 5. Jomfr. Lene Margrete Salviker
(det slår mig lige nu at Anton måske har navn efter den første fadder... Anton får også en søn som han kalder Georg Adam .. lige som fadder nr. 2) .... måske fordi der ikke var andre familiemedlemmer i Danmark ???

Sara`s Dåb: 1787 sct. Maria (- AO, Helsingør Skt Mariæ 1733-1814, opslag 202.) jeg kan ikke rigtig helt læse fadderne, men Hübner, Frimann .. osv.

fælles er dog at der ikke er nogen fadder med efternavnet Seiffert til dåb... og det er heller ikke de samme personer der går igen fra Anton til Saras dåb ???

FT. 1801
Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Helsingør Købstad, Uden for Svingelporten 533, , F4-306, FT-1801, B8876
Til resultatet
Navn:
Adam Seifert Ann Marie Anthon Seifert Sara Seifert
Til søgesiden
Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
46   Gift Husbonde Vægter
59   Gift 17   Ugift 14   Ugift
Hans kone Deres søn Deres datter

FT. 1787 (den er lidt underlig, men er tjekket.. den er god nok.. det er Adam der er skrevet som Joh. Seiffert her :-)


Samtlige personer i husstanden
Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Helsingør Købstad, , Brønd Stræde 197, , FT- 1787, C0897
Til resultatet   Til søgesiden
Navn:
Frid. Hybner Johan Hybner Peder Maistrøm Søren Hansen Gunild Helmstrøm
Joh. Seiferth
Sophia Pedersdatter
Anthon [Seiferth] Sarach [Seiferth]
Alder: Civilstand:
43   Enkemand 16   Ugift 23   Ugift 18   Ugift
22   Ugift 29   Gift
46   Gift
3   Ugift 1   Ugift
Stilling i husstanden:
Huusbonde Hans Søn Tieneste Folk Tieneste Folk Tieneste Folk
Indqvarteret
Hans Kone
Deres Søn Datter
Erhverv:
Skomager
Do [Skomager] Dreng
Do [Skomager] Svend
Do [Skomager] Dreng
Pige
Musqveter ved Cronb. Battl.


jeg har kigget meget på de få oplysninger jeg har på ham og kan ikke rigtig udlede meget... men nogen gange ser man sig bare blind og kommer ikke rigtig ud over det spor man selv køre i :-)))))

Ann


Ann Seiffert

Hans Poulsen



Hej Ann

"..jeg har kigget meget på de få oplysninger jeg har på ham..".

Nu véd jeg ikke, hvad du lægger i ordet *meget*, men måske skulle du give alle oplysningerne lidt tid til at bundfælde sig.

Gå og tænk over alle de data, du nu har, i nogle dage, tag arbejdet frem og læg det tilbage - der er altid gode idéer, der så popper op imens.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Ann Seiffert

jeg kan prøve  ;D ;D

Takker Hans for din altid intresse og hjælpsomme sind  :)

Ann
Ann Seiffert