Og så må jeg lige svare helt generelt her, for jeg har i løbet af dagen fået nogle mails fra brugere, som jeg har været nødt til at svare på.
1) Nej - jeg får absolut ingen fordel af at "reklamere" for FTDNA her. Jeg reagerer, som når jeg ser et super godt tilbud hos den lokale købmand - skynder mig at give mine nærmeste besked, så de kan nå at udnytte tilbuddet i stedet for at betale fuld pris i næste uge. Jeg er lige så meget kunde hos FTDNA som alle andre her.
Blot til info, så holder jeg i udgangspunktet mine DNA-foredrag gratis, men tager dog betaling for benzin/togbillet. De få gange hvor jeg har modtaget betaling er alle pengene doneret 100% til danske DNA-projekter udenfor min kontrol. Jeg gør udelukkende dette fordi DNA og slægtsforskning giver stor mening for mig og jeg gerne vil dele denne viden med andre.
2) Jeg anbefaler FTDNA fordi de er størst i Skandinavien (især meget store i Sverige). Jeg vil ikke sige noget dårligt om de andre selskaber, men Facebook gruppen "DNA og Slægtsforskning" modtager vi en del spørgsmål om hjælp fra personer der har prøvet "andre selskaber" og som ikke kan forstå at de ikke får alle de matches, som vi alle sammen taler om. Så må vi fortælle at den Skandinaviske base bare er størst hos FTDNA og mange vælger så gen-teste hos FTDNA eller at betale et mindre beløb for at få overført deres test til FTDNA. Min helt personlige holdning er også, at hvis vi alle tester forskellige steder, så går vi glip af de fordele der ligger i at have mange danske testere, for vi får jo ikke matches med hinanden.
Da jeg ikke selv bruger "andre selskaber", så har jeg ikke efterfølgende mulighed for at hjælpe folk, der tester dér og ikke kan forstå resultatet uden lidt hjælp. Jeg bruger i snit én time hver dag på gratis at hjælpe folk med at forstå DNA-resultater, så jeg kan kun stå på mål for ét selskab. Hvis andre her vil fremhæve andre selskaber, så vil jeg kun være glad for det - bare at de så også er der, når folk har brug for et godt råd til at fortolke deres resultater efterfølgende.
3) Nej - FTDNA sender ikke DNA-resultater til forsikringsselskaber eller andre steder hen. Faktisk er der bred enighed om at FTDNA er det selskab, som har den bedste beskyttelse af testeren i deres forretningsbetingelser, hvorimod 23andMe på et tidspunkt virkeligt fik ørene i maskinen. Men jeg kan godt forstå, hvis nogle bliver bekymret over dette, og hvis man ikke stoler på FTDNA, så bør man nok helt fravælge DNA-tests. Det er dog ikke de helt store helbredsmæssige oplysninger som kan hentes ud af en DNA-test til 350 kroner - her skal man op i de mere komplette WGS-tests til over 4.500 kroner, men de falder hurtigt i pris og om måske bare 5 år vil man nok tage en WGS test af hele ens DNA til under 1.000 kroner i stedet for "simple" produkter som Family Finder, Y37 og BigY og så skal man nok i nogen større grad forholde sig til, hvad der sker med de informationer.
4) Nej - DNA er ikke i modstrid med klassisk slægtsforskning eller på nogen måde et alternativ. Faktisk er DNA-tests uden en god, dyb stamtavle en meget tynd kop the (jf. MyOrigins kortet omtalt ovenfor). Men der er ingen tvivl om, at når man føler at man er kommet langt i sin traditionelle slægtsforskning, så er DNA et helt oplagt næste skridt. Det er den indsigt som jeg forsøger at videregive gennem artikler, foredrag og opslag i dette og andre relevante fora.
I håbet om at det ikke at blive misforstået
Anders