DNA-tests med julerabat

Startet af Anders M. Petersen, 22 Nov 2017 - 20:56

Forrige emne - Næste emne

Anders M. Petersen

Hej Forum!

Så har FamilyTreeDNA skudt sit årlige juleudsalg i gang, så hvis der er nogen, der overvejer at prøve DNA, så er priserne ret fornuftige lige nu.

Den mest interessante test for begyndere og slægtsforskere generelt er FamilyFinder, der tester ens DNA 360 grader rundt, men kun 6-8 generationer tilbage. Den er velegnet til at finde matches inden for den periode som kirkebøgerne dækker. FamilyFinder er lige nu på tilbud til 59$ + 13$ i porto = 72$ = 475 kroner.

For mænd kunne en Y-DNA test måske være interessant. Den tester udelukkende ens rene mandlige faderlinje, men peger til gengæld helt tilbage til det første menneske. Da man kun får match på andre mænd med samme faderlinje, så skal man dog være heldig for at få et tilfældigt match, som kan dokumenteres via kirkebogen. Lige nu er Y37 på tilbud til 129$ + 13$ i porto = 142$ = 925 kroner.

Ud over ovenstående tilbud, så cirkulerer der et hav a rabatkuponer, der kan gøre ovenstående tests endnu billigere. De skifter hver uge, og i denne uge er der desværre ikke kuponer på Family Finder, men der er 20$ kuponer på Y37. Så skriv her, hvis du overvejer en Y37, så finder jeg en kupon til dig!

Inden man kaster sig ud i et juleindkøb af en DNA test, så vil jeg anbefale at man læser artiklen i nummer 3 / 2017 af "Slægtsforskeren" igennem og mærker efter, om man vil supplere sin slægtsforskning med DNA. For nogle giver det god mening og det er et spændende supplement til den traditionelle slægtsforskning, men man skal forholde sig til mange nye begreber og det er så sandelig også (endnu) en tidsrøver!

Og man bør nok lige holde øje med www.familytreedna.com på fredag - det kan ikke udelukkes at de kommer med et kortvarigt ekstra godt "Black Friday" tilbud.

I håbet om at se mere dansk DNA med gennemarbejdede stamtavler!
Anders


PS: Uanset hvad FamilyTreeDNA skriver, så kan man sagtens sende sin DNA prøve tilbage som brev for 25 kroner fremfor som pakke til 275 kroner!
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Anders M. Petersen

Og så er FamilyFinder netop sat ned til rekordlav pris på 49$ + 13$ porto = 62$ (lige omkring 400 kroner).
Dermed har det aldrig været billigere at DNA-teste!

Tilbuddet gælder til og med den. 27. november 2017.

www.familytreedna.com
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Lars Erik Bryld

Tak for tippet - det skal da prøves, nu prisen er næsten halveret, så jeg har bestilt et sæt.

Anders M. Petersen

#3

VIGTIG OPDATERING:
FamilyTreeDNA har også nedsat porto til 5$, så en FamilyFinder inklusive porto koster 54$, hvilket er meget tæt på 350 kroner i min bank - det er altså billigt!

Tilbuddet gælder til og med mandag den 27. november.
Porto var vist også nedsat i går, men FTDNA har ikke reklameret med det.

Lars Erik: Dejligt med mere dansk DNA at matche med :-)
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Anders M. Petersen

Hvis der er nogen, der overvejer IKKE at prøve en DNA-test, så er her tre gode argumenter for IKKE at bruge penge på DNA:

Argument 1: "Man får ikke nogle nære matches, når man tester"
Det var delvis korrekt for bare et par år siden, men over de sidste år er der efterhånden kommet så mange danske testere hos FTDNA, at vi i Facebook-gruppen "DNA og Slægtsforskning" oplever at nye testere får matches med andre i Facebook-gruppen med det samme. Ofte svage matches, men sjovt alligevel og et tegn på at vi efterhånden er ved at nå en kritisk masse af danske testere.
Løsning: Flere danske DNA-testere!

Argument 2: "Langt de fleste testere har ikke styr på deres aner"
Det er helt korrekt - rigtig mange tror at en autosomal DNA-test (Family Finder) er en genvej til en stamtavle, men de bliver slemt skuffede og derfor er der mange "døde" profiler uden stamtavleinformation hos FamilyTreeDNA.
Løsning: Flere danske DNA-testere med styr på stamtavlen - det er jer!

Argument 3: "MyOrigins kortet er helt utilregneligt og viser, at DNA-tests ikke kan bruges til ret meget"
Det er korrekt, men MyOrigins-kortet skal også blot ses som et bud på ens etniske ophav - ikke sandheden. Det henvender sig netop til personer, der tror at en DNA-test er en genvej til en stamtavle og er i mine øjne rettet mod det amerikanske publikum, som også er mere spredt genetisk sammensat (1/4 irer, 1/4 italiener, 1/4 skandinav og så noget med en indiansk tipoldemor) og dermed får mere ud af MyOrigins end de fleste her i Danmark, som ofte har langt mindre genetisk spredning.
Løsning: Fokusér på dine matches og muligheden for at få verificeret grene af stamtavlen biologisk - det er det, det handler om!

Med håbet om flere danske DNA-testere med styr på stamtavlen!
Og i denne weekend koster det kun 350 kroner, at forsøge sig med DNA...
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Anders M. Petersen

FamilyTreeDNA's tilbud kommer og går - de 49$ for Family Finder gælder nogle få timer endnu, men i løbet af i dag er porto til Danmark åbenbart blevet sat op til 9$. Det er dyrere end de ovenfor angivne 5$, men fortsat billigere end de normale 13$.

Rygtet vil vide at det var en fejl fra FTDNA's side - de 5$ i porto var kun til USA, men jeg véd positivt at nogle nåede at bestille Family Finder til Danmark og blev trukket 54$ = lige under 350 kroner i deres bank.

Beklager!
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Anders M. Petersen

Og så må jeg lige svare helt generelt her, for jeg har i løbet af dagen fået nogle mails fra brugere, som jeg har været nødt til at svare på.

1) Nej - jeg får absolut ingen fordel af at "reklamere" for FTDNA her. Jeg reagerer, som når jeg ser et super godt tilbud hos den lokale købmand - skynder mig at give mine nærmeste besked, så de kan nå at udnytte tilbuddet i stedet for at betale fuld pris i næste uge. Jeg er lige så meget kunde hos FTDNA som alle andre her.
Blot til info, så holder jeg i udgangspunktet mine DNA-foredrag gratis, men tager dog betaling for benzin/togbillet. De få gange hvor jeg har modtaget betaling er alle pengene doneret 100% til danske DNA-projekter udenfor min kontrol. Jeg gør udelukkende dette fordi DNA og slægtsforskning giver stor mening for mig og jeg gerne vil dele denne viden med andre.

2) Jeg anbefaler FTDNA fordi de er størst i Skandinavien (især meget store i Sverige). Jeg vil ikke sige noget dårligt om de andre selskaber, men Facebook gruppen "DNA og Slægtsforskning" modtager vi en del spørgsmål om hjælp fra personer der har prøvet "andre selskaber" og som ikke kan forstå at de ikke får alle de matches, som vi alle sammen taler om. Så må vi fortælle at den Skandinaviske base bare er størst hos FTDNA og mange vælger så gen-teste hos FTDNA eller at betale et mindre beløb for at få overført deres test til FTDNA. Min helt personlige holdning er også, at hvis vi alle tester forskellige steder, så går vi glip af de fordele der ligger i at have mange danske testere, for vi får jo ikke matches med hinanden.
Da jeg ikke selv bruger "andre selskaber", så har jeg ikke efterfølgende mulighed for at hjælpe folk, der tester dér og ikke kan forstå resultatet uden lidt hjælp. Jeg bruger i snit én time hver dag på gratis at hjælpe folk med at forstå DNA-resultater, så jeg kan kun stå på mål for ét selskab. Hvis andre her vil fremhæve andre selskaber, så vil jeg kun være glad for det - bare at de så også er der, når folk har brug for et godt råd til at fortolke deres resultater efterfølgende.

3) Nej - FTDNA sender ikke DNA-resultater til forsikringsselskaber eller andre steder hen. Faktisk er der bred enighed om at FTDNA er det selskab, som har den bedste beskyttelse af testeren i deres forretningsbetingelser, hvorimod 23andMe på et tidspunkt virkeligt fik ørene i maskinen. Men jeg kan godt forstå, hvis nogle bliver bekymret over dette, og hvis man ikke stoler på FTDNA, så bør man nok helt fravælge DNA-tests. Det er dog ikke de helt store helbredsmæssige oplysninger som kan hentes ud af en DNA-test til 350 kroner - her skal man op i de mere komplette WGS-tests til over 4.500 kroner, men de falder hurtigt i pris og om måske bare 5 år vil man nok tage en WGS test af hele ens DNA til under 1.000 kroner i stedet for "simple" produkter som Family Finder, Y37 og BigY og så skal man nok i nogen større grad forholde sig til, hvad der sker med de informationer.

4) Nej - DNA er ikke i modstrid med klassisk slægtsforskning eller på nogen måde et alternativ. Faktisk er DNA-tests uden en god, dyb stamtavle en meget tynd kop the (jf. MyOrigins kortet omtalt ovenfor). Men der er ingen tvivl om, at når man føler at man er kommet langt i sin traditionelle slægtsforskning, så er DNA et helt oplagt næste skridt. Det er den indsigt som jeg forsøger at videregive gennem artikler, foredrag og opslag i dette og andre relevante fora.

I håbet om at det ikke at blive misforstået
Anders

Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Poul G. Michelsen

Jeg spekulerer på, om jeg og andre på samme måde må reklamere her i forum, hvis vi ser et supergodt tilbud hos den lokale købmand.
Jeg tvivler meget, men det er åbenbart OK, når det er dig.
Med venlig hilsen
Poul G. Michelsen

Mikkel Eide Eriksen

Hej

Der er jævnligt brugere der anbefaler diverse betalingstjenester her på forum, langt de fleste på en lødig manér som Anders gør her.

Jeg ser ikke et problem. Det ville være noget andet hvis Anders var ansat/ejer af en side og udgav sig for at være almindelig kunde, men det bliver lidt for konspirationsteoretisk til at jeg synes det er værd at bruge tid på.

Til orientering har jeg selv overvejet DNA-tests, men jeg er nok for privat til at jeg har lyst.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Kathrine Tobiasen

Der kan menes og siges meget om DNA i slægtsforskningen, og hvis man gennem mange år har arbejdet seriøst med alle de gode traditionelle kilder, er det ikke uforståeligt, hvis man opfatter DNA-forskningen som en nymodens dille, som nogle store firmaer endda er ude på at tjene en masse penge på. Især det sidste kan nok vække mistro og modstand mod fænomenet. Og nogen tjener givetvis pænt med penge.

Men der kan på den anden side heller ikke være tvivl om, at slægtsforskning med DNA er en kæmpestor sag, ikke mindst i udlandet. Det bør vi i foreningen ikke bare lukke øjnene for. I stedet er vi forpligtede til at forsøge at orientere sagligt om, hvad det er for noget, og hvilke muligheder det giver. Heriblandt også præsentere de forskellige spillere på banen og vejlede begyndere i at finde det bedste tilbud i den jungle af firmaer, som vi bevæger os i.

DNA skal i øvrigt ikke opfattes som en nem genvej for nye "dovne" forskere, der hurtigt vil nå frem til en lang fin anetavle. Tværtimod får man først rigtigt noget ud af det, når man har en gedigen portion forskning i sin rygsæk. Der ligger helt sikkert mange nye udfordringer foran en, hvis eller når man går i gang med det nye hjælpemiddel.

Det er op til hver enkelt forsker, om man vil være med eller ej, og det er helt legitimt at være på nejholdet. Men det er altså også legitimt at hoppe på vognen. Dertil kommer at jo flere, der lader sig teste, jo bedre resultater vil deltagerne få ud af det. Derfor er der selvfølgelig en vis interesse for at flere erfarne forskere kommer med.
Med venlig hilsen
Kathrine Tobiasen
Moderator

Bliv medlem af Danske Slægtsforskere. Det koster kun 290 kr. pr. år.

Christian Konstmann Autzen

Citat fra: Poul G. Michelsen [88] Dato 26 Nov 2017 - 19:45
Jeg spekulerer på, om jeg og andre på samme måde må reklamere her i forum, hvis vi ser et supergodt tilbud hos den lokale købmand.
Jeg tvivler meget, men det er åbenbart OK, når det er dig.

Hej Poul

Ja - du er helt på gale veje i denne sag om DNA-tests.

Årsagen hertil er den simple, at når man har slægtsforsket i en del år - og det har du jo også - så har man et eller flere steder i sin (lange) anerække en usikkerhed, som så måske kan afhjælpes via en DNA-test.

Så derfor er dit indlæg - egentligt ganske glimrende - ikke korrekt.

Slægtsforskning udføres normalt af den lidt ældre årgang, og som også i mit tilfælde, af pensionister, hvor pengepungen ikke er helt så fyldt op, og derfor vil netop en sådan henvisning til "udsalg" være en god ting at få frem.

- Og så igen, desværre har DIS-Danmark stadig ikke fundet ud af, at der er et marked for DNA-tests, på samme måde som med slægtsforskning i udlandet o.s.v., og hvor man så har oprette egne overtråde til sådanne emner - men altså ikke "DNA i slægtsforskning".

Årsagen hertil er givet mange, som også fremgår af Kathrine Tobiasen's indlæg. Lige nu kan det dog være den meget hede diskussion om DIS-Danmark's fremtid, som måske afleder bestyrelsens opmærksomhed i denne sag.

Anders M. Pedersen er nok det DIS-Danmark medlem, som for tiden har mest kendskab til disse test, og hans indlæg vil derfor altid have manges interesse.

Ellers er det da rigtigt, at reklamer på DIS-Danmark's hjemmeside bør minimeres - men der bør være mulighed for at henvise til sådanne interessante tilbud, og ikke mindst når de er velbegrundet, som i dette tilfælde.

Min tid er så ikke lige i øjeblikket til at få taget testen - men det kommer på et tidspunkt. Ikke mindst fordi jeg i min slægtsforskning i min egen og min hustrus anerækker er så langt, som jeg kan komme her og nu. Og resten af familien forventer givet, at jeg gør noget ekstra, altså gerne via en DNA-test, for både at sikre mod mulige fejl som ikke mindst en mulig længere bagudrækkende anerække.   

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Anders M. Petersen

For ikke at fylde forum med opslag, så skriver jeg her og håber at I ser det:
FamilyTreeDNA er på tilbud (-20$) fra i dag og frem til 14. februar til 59$ + 13$ for kit og porto - i alt 72$ (ca. 440 kroner).
Ikke så godt som juletilbuddet, men en OK pris.
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Lars Erik Bryld

Tak fordi du holder øje - jeg abonnerer ellers på tilbud fra FT-DNA, men jeg fik ingen advarsel om dette tilbud (måske fordi jeg allerede har købt lige dén test).

Jeg venter videre på at Y37-DNA  eller Y67-DNA kommer på slagtilbud.