Selvmord

Startet af Merete Westermann Hesselberg, 26 Apr 2011 - 20:44

Forrige emne - Næste emne

Merete Westermann Hesselberg

Hjælp tak, hvis en person har begået selvmord, opføres de i normale kirkebøger, på samme måde, som andre, eller var det kun ved begravelser, de tidligere blev begravet i uindviet jord. Eller findes der en speciel "sort" bog? ::)Merete Westermann Hesselberg tlf 21857890

Bjarne Due Pedersen

Dette er ikke et entydigt svar, men jeg har flere personer, forskellige steder i landet, og forskellige perioder. De er alle indført som normalt i kirkebøgerne.
Det er dog ikke ensbetydende med at det er sådan alle steder, og til alle tider.
Jeg kan forestille mig at de nogen steder er noteret på deres egne sider i kirkebogen, ligesom det er set med "uægte" børn. Især i tidligere tider, hvor kirkebogen var efter præstens temperament og deres, til tider, storladne prosa  ;) Der er mange der har udtrykt meget personlige holdninger.
Med venlig hilsen
Bjarne Due Pedersen
Med Lolland som midtpunkt for slægten
Bosat 3310, http://bjarne-due.dk

Hans Poulsen



Hej Merete

Inden for de sidste par år har jeg læst et sted - og nærmere præcisering af, hvor det var, kan jeg desværre ikke give - en dansk biskop nævne, at begrebene *indviet* og *uindviet* jord for ham var uden mening, da han ikke anede, hvordan man *indvier* jord.

I lighed med dig kunne jeg nemt have brugt udtrykkene og har sikkert også gjort det, men er nu blevet en anelse tilbageholdende på det punkt.

Det er vistnok et faktum, at selvmordere tidligere blev begravet uden for kirkegårdsdiget, men jeg mindes ikke at have set det nævnt i en kirkebog.

Derimod har jeg adskillige gange set i anmærkningsrubrikken, at afdøde havde taget sit liv, og nu og da har metoden været anført - *druknet sig*, *sket ved hængning*, *skudt sig* etc.; men jeg føler mig overbevist om, at i mange andre tilfælde har ordet *selvmord* ikke været nævnt i kirkebogen, skønt dødsårsagen har været kendt af næromgivelserne.

[For din egen skyld vil det sikkert være klogt for eftertiden at undlade at skrive dit telefonnummer i dine indlæg. Derimod kan jeg generelt godt lige, at postnummeret opgives, da det forekommer mig at lette ens svar på de spørgsmål, der stilles].

Venlig hilsen
Hans


Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Inge Lind

Alle nedenstående, der er sket efter 1814, hvor den nye kirkebog med skemaerne blev taget i brug, står sammen med alle andre begravelser.

Ved et selvmord i Sønder Kongerslev 1816 står der følgende:Død 10 januar, efter amtmandens order i stilhed jordet paa kirkegaarden om aftenen den 18 januar, Anders Nielsen, Huusmand og dagleier i Sønderkongerslev, hængte sig selv.

Et selvmord i 1820 i Aalsø Sogn har følgende i anmærkningerne: Foranmeldte Rasmus Therkildsens kone i Høberg overskar sin hals natten mellem 4. og 5. november. Det i den anledning optagne forhør beviser, at hun flere gange har været vanvittig og en? ??esie, at hun selv dagen før handlingen skeedte ikke var ved sin fulde samling og efter amtmanden i Randers, kammerjunker Steemans resulotion blev hun som selvmorderske begravet d. 10. november efter solens nedgang i en afsides krog på Aalsø Kirkegård.

I 1897 i Visborg Sogn er der ikke noget om begravelse efter solnedgang, men blot dette:Taget sig af dage ved Hængning. Medicolegalattest, forsynet med Stedets Øvrigheds Tilladelse til at jordfæstelse foretages, dateret 21 februar 1897, modtaget.


Venlig hilsen

Inge Lind


Flemming Willum Petersen


Mere en bemærkning til Hans Poulsen der skriver:

"Det er vistnok et faktum, at selvmordere tidligere blev begravet uden for kirkegårdsdiget, men jeg mindes ikke at have set det nævnt i en kirkebog."

Jeg vil tilføje at jeg selv har læst det samme, og heller ikke har set det nævnt i en kirkebog at en person er begravet uden for kirkens grund når vi taler selvmordere, men jeg har derimod læst "begravet uden for kirkemuren" ved en begravelse efter en henrettelse på et tidspunkt.

Der er vel tale om indviet og uindviet jord i den forstand at al jord uden for kirkegården er uindviet?

På den måde vil selvmordere som i teorien skulle begraves i uindviet jord ofte blive begravet i indviet jord (men på fx. afsidesliggende kroge, hjørner, skyggesider) mens den egentlige uindviede jord gemtes til de virkelige forbrydere.

Jeg skal ikke kunne udelukke at der i endnu tidligere tider (før 1800) har været eksempler på selvmordere begravet uden for kirkens mur, men har ligesom Hans ikke set eksempler på dette.

Det har nok også kommet meget an på præstens personlige holdning til alvorligheden af denne synd.


Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

K. Thidemann

Vær sogn, Voer, Skanderborg amt 1814 - 1845 AO opslag 239
1827 Døde mænd
No. 7 - den 17de November - den 21de November
Hans Christensen Østergaard, Muurmester boende i Stensballe 48 aar
Fol. 227 No. 35
Denne Forvildede som endte sit Liv ved Strikken,
blev efter Øvrighedens Resolution jordet i Stilhed uden nogen Qristelig Cermonie
mvh K.Thidemann 9000

Ann Seiffert

hejsa

jeg ser det rigtig tit, men aldrig at de bliver begravet et andet sted... har lige sat et par eks. ind.

jeg har dog også læst et eller andet sted at der var en trædesten på kirkegårdene ved muren hvor man ved selvmordere og andet skarn løftede kisten hen over muren, da de ikke måtte komme gennem porten da man troede på at deres ånd så kunne vandre ud igen ::) ::) ::) ....



Ihjelstukket sig selv og begravet 
med ceremoni ifølge amtmands bewilling

Skudt sig selv.
Begravet uden ceremoni

Hun har aflivet sig selv ved at hænge sig, men blew begrawet  med ceremonie paa kirkegaarden efter Amtmandens bewilling af 16. Maj 1830.

Selvmorderinde. Begravet uden jordpaakastelse
Ann Seiffert

Hans Poulsen



Tak til Mogens Pagh for linket.

Stillingen må siges at være 1-0 til Mogens, for han henviser til en *navngiven* biskop, mens min kun var til en *unavngiven*.

Selv efter læsningen af teksten i Mogens' link, gnaver en vis tvivl i mig.

Jeg mangler en håndfast anvisning på, hvordan man - en biskop? - rent *teknisk* vil indvi et stykke jord.

Kan hun eller han fx henvise til et bibelsk tekst under indvielseshøjtideligheden?

Ligger der andet i ordet *indvi* end *tage i brug*?

["Kom over på lørdag eftermiddag. Da invier vi vores ny udestue/Weber-grill/nye havemøbler"].

Venlig hilsen
Hans
Ordkløver


Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Mogens Pagh

Hej Hans.

Jeg ved ikke, om du har læst hele artiklen (4 sider), men selve indvielsen er beskrevet nederst på side 2 og øverst på side 3.
Venlig hilsen
Mogens Pagh
Jyderup

Hans Poulsen



Tak for din tålmodighed, Mogens, og for, at du kom tilbage.

Nu, men også først nu, har jeg læst HELE artiklen, og grunden til sjuskeriet i første omgang var den, at navnet *Foreningen for Kirkegårdskultur* fangede mig, og via Google kom jeg frem til en masse hjemmesider - og blev hængende dér.

Uanset hvad en unavngiven biskop måtte have sagt eller ikke sagt, vover jeg for eftertiden at tale med, når samtalen falder på emnet *indviet jord*.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag