Emballage fabrik ved Korsør

Startet af Helle Jespersen, 16 Nov 2017 - 13:04

Forrige emne - Næste emne

Helle Jespersen

Grosmeyers Emballagefabrik, nogen der kender til den.
Den skulle have ligget ved Halskov mark, korsør, Sorø amt.

Min oldefar har arbejdet der i 1916, men en google søgning giver umiddelbart ikke noget på den.
Arkiv.dk heller ikke.

I linket, da er det familien Knudsen - Carl Valdemar Knudsen

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=76615&side=18

Håber nogen kan være behjælpelig.
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Helle Jespersen

Den havde jeg ikke fundet må jeg tilstå. Jeg har også stavet navnet forkert kan jeg se.
Tak skal du have :)

Kan man finde ud af hvor den lå?
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.


Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Helle Jespersen

Tror jeg hang mig lidt for meget i ordet Groesmeyer i stedet for emballagefabrik :)

Kan se, at der ved min oldefar står halskovmark 148, og at ejeren også her var en Kähler som tilfældet var med Groesmeyers ejendom.
Ser ud til, at denne Kähler var en med flere ejendomme i området. Jeg går ikke ud fra, at henvisningen til ejendom 148 er husnummeret, mon ikke det blot er et nummer i denne henseende?
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Helle Jespersen

Tak Gitte
Ser ikke ud til at der findes billeder af ejendommen.
Jeg prøvede både med gadenavnet og med ejerens navn. Men fandt umiddelbart ikke noget.
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Mette Lund


Prøv - som Gitte foreslår - at kontakte Korsør Lokalhistoriske Arkiv: http://slagelsearkiverne.dk/?q=node/140.

Mvh.
Mette


Gustav Jørgensen

Hej
Har du besøgt: https://www.arkiv.dk/ søg: korsør embalagefabrik
Husk, i rubrikken "type" at maker "Billeder"
Mvh. Gustav

Hans Peter Christiansen

Hej på tråden.

Jeg har vedhæftet et gammelt postkort fra Revvej.

Men om det er i den "rigtige" ende ved jeg ikke.

[vedhæfting slettet af admin]
Mvh HP

Mette Lund


I denne artikel om Kählers Teglværk er emballagefabrikken nævnt et par gange. Bl.a. står der, at den i 1914 "flyttede mod vest, et stykke hen ad Groesmeyersvej".

http://www.slagelseleksikon.dk/mod_inc/?p=itemModule&id=210&kind=11&artPeriod=1850-1864

Mvh.
Mette

Helle Jespersen

Tak for henvisningerne :)
Arkiv.dk er besøgt, og der var et par enkelte billeder
Jeg vil forsøge med lokalarkivet også.

Omkring billedet af Revvej, så har jeg ingen ide om, hvor huset skulle ligge.
Jeg kan google mig til en placering via google.maps. men jeg er ikke sikker på, om det er det rette sted.
Grunden er den, at der i Folketællingen står Forhus..... det vil sige, der må have lagt mere end et hus på adressen.
Men i dag er der kun et almindeligt parcelhus.
HUset er jo nok brækket væk og nyt bygget. :) Hvis adressen da stadig er den rigtige.

Ligeledes tak for artiklen, den glæder jeg mig til at læse :)
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Gustav Jørgensen

Hej
Huset på billed ligger på hjørnet af Revvej og Stotsvej
mvh. Gustav

Helle Jespersen

Hvor langt er det ca. fra nummer 148 Gustav?
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Gustav Jørgensen

Hej Helle
Jeg har en kortbog, "Korsør kort fortalt" af Torben Grønsdal, deri er generalstabskort fra 1919, og der er markeret hvor emballagefabrikken lå. i dag arealet hvor "Broskolen" er. Huset på billedet er Revvej nr. 41
Mvh. Gustav

Gustav Jørgensen

Hej Helle
Du skulle prøve at søge i: http://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/
husk her at marker med flueben i  "Søg kun i det, du har adgang til". søg:  korsør emballagefabrik her er mange artikler
søger du: "Groesmeyer Korsør" så er der reklamer god fornøjelse
Mvh. Gustav

Helle Jespersen

Tak Gustav.
Har fulgt dit råd og fundet et par interessante ting. :)
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.