Ole Pedersen født i Terslev Sogn Sorø Amt 1773

Startet af Peter Bendtsen, 14 Nov 2017 - 15:27

Forrige emne - Næste emne

Peter Bendtsen

 Ole Peders  født i Terslev Sogn Sorø Amt i 1773, jeg har fundet hans vielse,tror jeg, d.13.-11.-1805,i Sædder Sogn, han får sønnen Peder Olsen i Sædder Sogn Præstø Amt 1806-1814 ops.13 højre side nr.2 sønnen bliver konfirmeret i Sædder Sogn 1825 ops. 162 nr.9 han tjener hos en Hans Knudsen i Alkestrup, som forældre står Gdm. Ole Pedersen i Terslev og hustru Karen Andersdatter .Karen kan jeg ikke finde noget på, hvor mon hun stammer fra?
Jeg har ledt efter et skifte efter Ole Pedersen, men uden held.
 Ole Pedersen døde i Alkestrup Sædder Sogn Præstø Amt d 28 .-8.-1831, men Karen Andersdatter er ikke til at finde død i Sædder Sogn, jeg tror at sønnen Peder Olsen rejser til Køge, og derfra til København, i afgangslister1837 er der en i Køge som passer med alder, så han er nok ikke til at finde, håber der er en der kan hjælpe med de løse ender. Mvh. Peter

Hans Peter Christiansen

Peder?

Præstø, Fakse, Sønder Dalby, Viverup Overdrev, , 69, et Huus, FT-1845, C3032

Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Peder Madsen     44     Gift          Huusmand , lever af sin Jordlod     Thureby Sogn Præstø Amt 
Karen Hansdatter     42     Gift          hans Kone     Her i Sognet 
Hans Pedersen     12               deres Børn     Her i Sognet 
Maren Sophie Pedersdatter     4               deres Børn     Her i Sognet 
Peder Olsen     33     Gift          Inderste og Dagleier     Sædder Sogn Præstø Amt
Elisabeth Hansdatter     33     Gift          hans Kone     Lidemark Sogn Præstø Amt 
Maren Kathrine Pedersdatter     11               deres Børn     Her i Sognet 
Ole Pedersen     7               deres Børn     Her i Sognet 
Marie Pedersdatter     6               deres Børn     Lidemark Sogn Præstø Amt 
Karen Sophie Pedersdatter     2               deres Børn     Herfølge Sogn Præstø Amt 
Mvh HP

Peter Bendtsen

Hej Hans Peter
Jeg kan ikke finde noget på den familie i Sønder Dalby som jeg kan kæde samme med Ole Pedersen og Karen i Sædder Sogn alderen passer heller ikke rigtigt. Mvh.Peter

Jette Nielsen

Hej

Ved den vielse du nævner i 1805, hedder konen Karen Hansdtr. måske derfor hun ikke er til at finde ;)

Har du fundet deres børn, eller var der kun et barn?  Det kan måske give nogle oplysninger.

Mvh.
Jette Nielsen

Peter Bendtsen

Hej Jette ja jeg ved ikke om det er den rigtige vielse, der er desværre to Ole Pedersen i Alkestrup Sædder Sogn på samme tid, så det er for mig svært at skele de to familier fra hinanden,jeg har også ledt efter Karen Hansdatter død uden held.
Min Ole Pedersen får en datter Anna Olsdatter i 1808, som dør 9 uger efter fødsel, ved hendes dåb er der nogle fadder som jeg kender og ved at det er familie, og en søn i 1810 Peder Olsen andre er ikke fundet. Mvh Peter

Peter Bendtsen

Citat fra: Peter Bendtsen [1286] Dato 16 Nov 2017 - 09:19
Hej Jette ja jeg ved ikke om det er den rigtige vielse, der er desværre to Ole Pedersen i Alkestrup Sædder Sogn på samme tid, så det er for mig svært at skele de to familier fra hinanden,jeg har også ledt efter Karen Hansdatter død uden held.
Min Ole Pedersen får en datter Anna Olsdatter i 1808, som dør 9 uger efter fødsel, ved hendes dåb er der nogle fadder som jeg kender og ved at det er familie, og en søn i 1810 Peder Olsen andre er ikke fundet. Mvh Peter
Den vielse i 1805 er ikke den rigtige, Jeg tror at de bliver gift i 1807 i Sædder (1684-1814 ops 23 venstre side )det passer jo også bedre med at de får det første barn i 1808, ved Peder Olsens Konfirmation i 1825 står der at hans mor er Karen Andersdatter.

Jette Nielsen

#6
Ved vielsen 1807 var Karen Andersdtr. enke, mon ikke hun er her i 1801:

Præstø, Bjæverskov, Sædder, Alkestrup, , 5, FT-1801
Karen Andersdatter   30   Gift   Madmoder   Indsidderske      
Karen Peder Rasmussens   86   Enke(mand)   Hendes mands moder   Nyder ophold hos sønnen      
Niels Ibsen   68   Enke(mand)   Mand   Huusmand med jord
------    
Præstø, Bjæverskov, Sædder, Sprettingegaarden, , 1, FT-1801
Ole Olsen   47   Gift   Huusbonde   Selvejer      
Anne Magrethe Møller   37   Gift   Hans kone        
Karen Olsdatter   7   Ugift   Deres barn        
Jacob Jensen   38   -   Tienestekarl        
Niels Jensen   36   -   Tienestekarl        
Hans Larsen   16   -   Tienestekarl        
Andreas Hansen   12   -   Tienestekarl        
Joseph Klem   50   -   Tienestekarl        
Friderich Pedersen   39   Gift   Tienestekarl        
Peder Olsen   34   Gift   Tienestekarl        
Trine Marie Rasmusdatter   24   Ugift   Tienestepige        
Kirsten Larsdatter   20   -   Tienestepige        
Karen Christens   55   Gift   Tienestepige  
-----
Gift Dom.Palm.1800: til ve.
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=205506&side=12

Friderik død 1806 "der i urolige Tanker havde hængt sig Søndagen d. 29 Juni 43 aar gl" øverst til ve.
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=205506&side=22

Har du prøvet at søge Ole Pedersen og hstr. død i Terslev, hvis de bor der ved sønnens konf. er de måske døde der?

Vh.Jette

Peter Bendtsen

Ole Pedersen dør i Alkestrup Sædder Sogn d.28 Aug.1831, Jeg har set efter Karen død i Terslev Sogn, men uden at finde hende ,
jeg har ledt efter et skifte efter Ole Pedersen, men kan ikke finde noget mærkeligt syntes jeg. vh. Peter

Jette Nielsen

Karen Andersdtr. havde en datter Marie af 1.ægteskab døbt Fest.Trin.1802 i Sædder,
hun blev konf.1817 samme sted, der står kun faderens navn.

Præstø, Fakse, Tureby, Nyby, Hæsehuus, 36, FT-1845
Navn:  Alder:  Status:  Stilling i familien:  Erhverv:  Fødested:
Peder Pedersen   54   Gift      Huusmand og Ladefoged.   Her i Sognet   
Marie Fredriksdatter   43   Gift      hans Kone  Sædder S. Præstø A.   
Frederik Pedersen   8         deres Børn   Her i Sognet   
Karen M. Pedersen   2         deres Børn   Her i Sognet   
Peder Pedersen   42   Gift      Inderste og Dagleier   Sædder S. Præstø A.   
Stine Larsdatter   44   Gift      hans Kone   Her i Sognet   
Peder Pedersen   9         deres Barn   Her i Sognet
-------
Gift 1833:
Name    Peder Pedersen     
Birth Date     1791   
Age     42   
Spouse's Name     Marie Frederiksdatter    
Spouse's Birth Date     1802   
Spouse's Age     31   
Event Date     31 May 1833   
Event Place     Freerslev, Sorø, Denmark
-------
Karen Andersdtr. er ikke død i Tureby, før 1834 så vidt jeg kan se.

Ved sønnen Peder Olsens konf. i 1825 i Sædder, oplyses at Hmd. Ole Pedersen og Karen Andersdtr. bor i Terslev,Sorø amt.
De kan måske være flyttet et andet sted hen?  Måske er det ikke din Ole P. der er død 1831? Der var flere af samme navn.

Mvh.
Jette       

Peter Bendtsen

Hej Jette.Måske du har redt i at det er den forkerte Ole Pedersen Jeg har fundet død i Sædder, det kunne det tyde på da hans skifte ikke er at finde i Sædder,  jeg må se i Terslev Sogn Mvh.Peter

Jette Nielsen

#10
Hej Peter

Har kigget lidt i lægdsrullen efter Peder Olsen, og det ser ud til,at det er din Peder, der nævnes død 1829,
han var døbt dec.1810, så det passer med alderen.

Hovedrl.1825 Præstø amt, Sædder sogn, lægd 11, nr.87/71, 14 år.
I anmærkn. står: 1825 afleveret amtspas, og resten kan jeg ikke tyde -
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=16481031#17391,767661

Hovedrl.1828 Sædder sogn nr.71/61, 17 år, det er tilføjet at han er død 1829 efter attest:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=16481031#17402,770907
-----
Den anden Peder Olsen født 1812 var søn af gårdmand Ole Pedersen, han er også i lægdsrullen,
det må være ham du fik FT.1845 i Sdr.Dalby,  i det første indlæg, han ses her nedenfor:

Hovedrl.1834 Sædder sogn, Peder Olsen 21 år,  nr.44/33  Tjener på Sprettingegården. han flytter til lægd 36, som er Dalby sogn
så det passer- og han er også i FT.1834 i Sædder 23 år gl. Så ham kan vi godt udelukke   Selvom alderen varierer lidt.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=16481031#17448,787691
-----
I lægdsrullen 1825 i Sædder sogn, var der endnu en Peder Olsen, søn af en Ole Pedersen, og født i Alkestrup 17 år gl. nr.66/54,
opsl.126, men han er lidt for gammel til at være din, tror jeg.

Mvh.
Jette

Peter Bendtsen

Hej Jette.
Det var en meget fin oplysning du har fundet ang. Peder Olsen død i 1829,tak for det, så er det lige hvor han er død hende, jeg mener ikke han er at finde i Sædder Sogn som død i 1829 ,og heller ikke i Terslev Sogn ,det er ikke nemt at få styr på den familie, vh Peter

Judith Olsen

Hej Peter

Breaking news  ;D

Karen Andersdatter bliver i 1832 gift med Hans Rasmussen i Freerslev:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17114857#149886,24820205

Det er anført, at hun er enke efter Ole Pedersen, Alkestrup.

Hans og Karen ses her i FT 1834:

Sorø, Ringsted, Freerslev, Høstentorp, Huus, 1, FT-1834, C4935
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Hans Rasmussen     58     Gift            Huusmand og Tækkemand       
Karen Andersdatter     63     Gift            hans Kone       
Christen Andersen     72     Enkemand            Inderste og Almisselem       
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Peter Bendtsen

Hej Judith.
Mange tak for oplysningen ang. Karen som bliver gift 1832 med Hans Rasmussen, Hans er en slægtning til Ole Pedersen i Alkestrup som jeg tror dør 28 august 1831 i Alkestrup, Karen dør d.10 juni 1843 i Freerslev Sogn Sorø Amt.
Ole Pedersen og Karen Andersdatter søn Peder Olsen som Jette har fundet i lægdsrullerne, menes død 1829, er ikke til at finde, som jeg forstår det skulle han vel være død i Sædder sogn? så skulle han være i Sædder Kirkebog, men det er han ikke.vh. Peter

Jette Nielsen

#14
Ja, det var et godt fund Judith ;)

Jeg har kigget lidt videre i lægdsrullen i Sædder vedr. Peder Olsen, han opholder sig i Hastrup,Terslev sogn og får amtspas, og det oplyses at faderen er indsidder i Alkestrup, så han må have været i pleje i Terslev fra 1817:

Hovedrl.1816 Sædder sogn nr.170/134 5 år, Vedtegning bl.a.:  4 Octbr. 1817 til Terslev,Sorøe amt
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=16481031#17357,758307

Hovedrl.1819 Sædder sogn 134/107  8 år,
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=16481031#17367,760689

Hovedrl.1822 Sædder sogn nr.107/87  11 år,
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=16481031#17379,764272

Mvh.
Jette

Peter Bendtsen

Hej Jette/Judith.
Der er et skifte efter Karen Andersdatter da hun dør 10 juni 1843 i Høstentorp Freerslev Sogn Sorø Amt,  det er i Bregentved gods skifteprotokol for Sorø Amt, ops 161 og side 326 ops.165 jeg kan ikke læse det hele, men der er kun en arving kan jeg se, Marie Frederiksdatter, en datter af første ægteskab, hun er gift med Peder Pedersen i Hæsehuset .
Altså er Peder Olsen død inden 1843, men hvor, er ikke godt at vide, det må nok blive ubesvaret, bare meget mærkeligt. vh. Peter 

Jette Nielsen

Hej Peter

Ang. Peder Olsen, så er jeg tilbøjelig til at tro at han er død i Sædder i 1829, (som anført i lægdsrullen)

Hvis man ser på indførslerne i begge kirkebøger i Sædder (både HM og KM 1814-39)
så er der i årene 1828-1829 henh.vis 8 og 9 døde indført.

I året 1830 er der 22 døde indført og i 1831 er der 32 indført. Det er en temmelig stor forskel.

Man kunne godt få mistanke om, at der måske er "glemt noget" men det kan jo ikke bevises.

Mvh. Jette