give provsti findes ikke...

Startet af henrik eid, 23 Okt 2010 - 22:27

Forrige emne - Næste emne

henrik eid

Jeg har en Karen Hansen
født 1898 2/2 i kollemorten- give provsti.

Der er ingen kirke i Kollemorten. og jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvilke kirker var under give provsti, for der er ikke noget der hedder det mere.
hvad gør jeg?

Leif Thor Olsen

Hej Henrik.

Det må være Øster Nykirke sogn.

Mvh. Leif

Flemming A. Aasklint


http://www.krabsen.dk/stednavnebase/


1 forekomster
Stednavn    Sogn       Herred    Gl. amt    Kommune (2007)    Bemærkning

Kollemorten   Øster Nykirke   Nørvang Vejle      Bebyggelse. Ejerlav eller dele heraf.
Mvh.
Flemming Aasklint
4500  Nykøbing Sjælland

henrik eid

tak for svaret.
men den eneste der blev født på den dag hed Jørgen. Og han er ikke min oldemor  ;D

Jesper Skov

To indlæg med enslydende overskrift http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,1306.0.html

Hvor står der "Kollemorten, Give Provsti"?


Med venlig hilsen

Jesper Skov

henrik eid

To ens indlæg fordi computeren lavede pjat røv. Jeg har en erstatningsattest fødsels ertest, hvor det står. Håber der ville stå noget i en kirkebog jeg kan bruge til at komme vidre

Jesper Skov

Erstatningsattest?

Udstedt af hvilken myndighed, og hvornår?


Med venlig hilsen

Jesper Skov

henrik eid

Jeg ved ikke hvor den kommer fra. Ved bare den er ca. 15år gammel

Steen Møller Pedersen

Hej Henrik.
Står der ikke hvor hun er døbt ?
Hilsen
Steen Møller Pedersen
http://www.steenmp.dk/family

henrik eid

Både ja og nej.
Under fødsel og dåb står der kollemorten - give pastorat. Så går ud fra hun er hjemmefødt

Jesper Skov

Nu blev provsti ændret til pastorat - hvilken en står der på denne attest?

Hvis det er Karen Hansens fødselsattest (eller erstatning for) står der så ikke forældre (minimum moderen)?

Er det fødselsdagen eller dåbsdagen der er "1898 2/2" og står det på denne måde?

Er der ikke en dato og underskrift på attesten?


Med venlig hilsen

Jesper Skov


henrik eid

Det er provsti.... Og jo der står forældrenes navne.
Skriver alt hvad der står på den i morgen, da jeg  ikke er hjemme i aften

henrik eid

Der står.

Dåbsattest
Erstatningsattest

For Karen Johanne Kristine Hansen
Fødeby og sogn:  kollemose - give privatisere
Fødsels år og dag: 1898 - 2februar
Forældre: postkontrahent Kristian Hansen og hustru  Else Hansen

henrik eid

Privatisere  ligmed provsti  :P

Jesper Skov

Det hjælper at komme med alle de oplysninger, man har:

Karen Johanne Krestine Hansen født 2. februar 1899 på Harresø Mark, Givskud sogn. Datter af landpostbud Christian Martin Carl Frederik Hansen og hustru Else Hansen.


Med venlig hilsen

Jesper Skov

henrik eid

super flot :o
hvor fandt fandt du det??

Morten Hovedskov Nielsen

Han gik muligvis ind på arkivalieronline.dk, hentede kirkebogen Givskud sogn, Nørvang Herred, Vejle Amt fra 1892 til 1918 og slog op under fødte kvindekøn og kiggede lidt omkring 1898, på opslag nr. 104 er oplysningerne, der står forøvrigt mere:

1899 - 2. Februar - Harresø mark, Givskud sogn, Nørvang Herred - Karen Johanne Kirstine Hansen - Landpostbud Christian Martin Carl Frederik Hansen og Hustru Else Hansen 24 Aar. Harresø Mark Viede i Ø. Nykirke Kirke d. 29 December 1898 - 1899 26 Marts (dåbsdagen) - Sognepræsten i Kirken - Moderen bar barnet. Landpostbud Poul Frandsen Jelling Mark, Husmand Niels Peter Sørensen Harresø, Husmand Tomas Hansen, Kollemorten 


Så der er lidt mere at gå videre med.
Med venlig hilsen

Morten Hovedskov Nielsen
5690 Tommerup

Morten Hovedskov Nielsen

Du finder hende forøvrigt konfirmeret i samme kirkebog på opslag 218 (det ser ud til at der er lidt forvirring omkring hvornår hun er født og døbt)

Med venlig hilsen

Morten Hovedskov Nielsen
5690 Tommerup

Jesper Skov

Næ, jeg gik nu ind i kirkebogen for Øster Nykirke, hvor Kollemorten ligger og fandt forældres vielse i 1898, hvoraf det fremgik, at hun (næsten) umuligt kunne være født i 1898, da faderen på det tidspunkt var gift med en anden.
Det sås, at han boede i Givskud, så det var jo nærliggende at søge i Givskud sogn.


Med venlig hilsen

Jesper Skov