Hvor tjente Niels Pedersen fra Vig som soldat 1788.1796 under Dragsholm

Startet af Peter Pedersen, 01 Nov 2017 - 19:44

Forrige emne - Næste emne

Peter Pedersen

Hej,,

Jeg vil høre om der skulle være en, der har et bud på hvor Niels tjente som geworben soldat fra 1788 til 1796

I lægdsrullen under Dragsholm 1793 ses han som nr. 171 - 145.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16481031#17040,658008

Samme Niels udlægges i 1796 som far til en lille pige, der fødes Karen. Niels bliver imidlertid aldrig gift med barnets mor. Men inden jeg gør ham urette og udråber ham som en skidt karl, kunne jeg godt tænke mig at vide lidt om hans forudsætninger for at indgå eventuelt ægteskab. Som jeg læser Jørgen Green, var det måske ikke sådan ligetil.

Med venlig hilsen
Peter Pedesen
Peter Pedersen

Ole Westermann

Mit bud:

Vedtegninger:
Reserve Land Soldat
ans. DLR 93 - 1 af 97.
Recrut 88 K.P.R. var
ans. paa 5 aar, afgaar, der? fra?
Sess. 93 og ansattes ved PLR
paa 3 aar. -
  t.v.:
Afskeed  - Ses. 96    (Gl.B. hører til kolonnen Opholdssted - hvad det så end betyder)

Forkortelser https://www.sa.dk/wp-content/uploads/2014/10/Laegdsruller-forkortelser.pdf

mvh Ole

Peter Pedersen

Hej Ole,,,

Fremragende, der er virkeligt noget at arbejde videre med.
Jeg takker mange gange.

Med venlig hilsen
Peter Pedersen
Peter Pedersen

Ole Westermann

Ja, det ser ud til, at han var landsoldat ialt i 8 år.
Men det betød ikke, at han var indkaldt til tjeneste i alle årene.
Min opfattelse er (andre må gerne korrigere mig, hvis jeg tager fejl), at de blev indkaldt til opøvelse i våbenbrug, eksercits og andre færdigheder i en del måneder, men derefter blev mange af dem udstationeret på gårde på landet som medhjælpere, ofte på hjemegnen.
Hvilket også fremgår af folketællingerne.
De var stadig tilknyttet regimentet og kunne indkaldes til dette efter behov og til ajourføring af de militære færdigheder.

Så han var ikke 'geworben' - hvervet og betalt soldat.

Peter Pedersen

Hej Ole,,

Som jeg har har forstået den militære ind og opdeling, er jeg helt enig.
Derfor undrer det mig også, at Niels i FT 1787


Holbæk, Ods, Vig, Wiig Bye, , 19, FT-1787, C1682
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Anne Pedersdatter     60     Enke     Madmoder     holde Gaarden      
Lars Pedersen     27     Ugift     hendes Søn     National Soldat      
Niels Pedersen     20     Ugift     hendes Søn     Geworben Soldat      
Mads Pedersen     17     Ugift     hendes Søn           
Karen Nielsdatter     10     Ugift     hinds Søsterdatter          

er tituleret Geworben. Men mig bekendt blev hvervning på landet først endelig forbudt i forbindelse med Stavnsbåndets løsning i 1788. End ikke tidligere soldater, der var forsynet med afskedspas måtte hverves.

Jeg er også selv tilbøjelig til at tro, at Niels var National soldat, hvis det ikke var fordi, at broderen står som National Soldat. Hvis Niels var det samme, havde man vel skrevet det?

Med venlig hilsen
Peter Pedersen

Peter Pedersen

Ole Westermann

I rullen for 1792 anføres han som Recrut 88 - mødte ei. Han er hjemme.
Man kan jo ikke udelukke, at han før 1788 kan have været hvervet soldat, som det fremgår af FT-1787.

Peter Pedersen

#6
Hej igen,,,

Enig.

I øvrigt er Niels far til et uægte barn, der døbes Karen den 10. januar 1796 i Vig kirke.

Af teksten ji KB fremgår det "Som Barnefader blev anmeldt ungkarlen Niels Pedersen hos sin moder Peder Pedersen Enke i Wig".
Niels opholder sig med andre ord senest ved dåben hjemme og må vel i en eller anden udstrækning nødvendigvis også have gjort det ni måneder tidligere.

PLR som jeg tolker som Prinsens Livregiment hed øjensynlig oprindeligt Ebersteins Regiment og blev oprettet 1657. Fra 1753 til 1803 hed det Prins Frederiks geworbne Infanteriregiment og havde garnision i København.

Niels var efter al sandsynlighed National soldat også selvom han benævnes geworbne.

Med venlig hilsen
Peter Pedersen
Peter Pedersen


Peter Pedersen

Hej,,,

KLR må stå for Kongens Livregiment til fods.

Korpset hed fra 1764 Norske Livregiment til fods og det navn er jeg stødt på flere gange under forkortelsen NLR og har flere aner, der har slået deres folder samme sted.

Med venlig hilsen
Peter Pedersen


Peter Pedersen