Ukendt fader - opholdsted på 10 måneders.....

Startet af Mette Egelund Poulsen, 24 Apr 2011 - 23:07

Forrige emne - Næste emne

Mette Egelund Poulsen

Hejsa!

Ved ikke hvor jeg skulle skrive dette, men det er vel noget hvordan man skal læse en dåb:-)

I min oldefars dåb står der at moderen opholdte sig 10 måneder før fødsel(under undfangelsen) hos Kristian Back ved Ilsø, Skjern sogn. Vi kender pt. ikke til min oldefars rigtige far.

Kan man regne med at det er ham, Kristian Back, som er faderen eller er det bare hvor hun evt. tjente?
Jeg kan ikke se i folketællinger at hun skulle have tjent der medmindre hun har gjort det fra 1912 til min oldefars fødsel i 1915. Min olderfar blev døbt Gjermandsen (men blev senere lavet om til Kristensen da hans mor giftede sig med en Kristensen)
Men i folketællingen 1911(4 år før min oldefar er født) er der kun en Gjermansen og det er en kvinde ved navn Kristine Gjermandsen. Så måske har hun haft en særlig betydning for min oldefars mor ?

Det er alt sammen spekulationer og hvis jeg ikke får svar her, må vi høre lokal arkivet i det pågældende amt, om der findes en faderskabssag eller lign.


Mvh
Mette

Hans Poulsen



Hej Mette

Prøv at læse de sidste få linjer i teksten på dette link:

http://www.landsarkivetkbh.dk/hovedst/txt/kilder/faderskabfrd.htm

10-månedersreglen i relation til udlagt fader til et barn født uden for ægteskab har intet med husbonden/arbejdsgiveren/*manden/sønnen i huset* at gøre.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Anette Eriksen

Hej Mette,

Nu opgiver du jo ikke navnet på din oldefar, men har du forsøgt at finde hans konfirmation? Her kunne der stå, hvem faderen var.

Mange hilsner
Anette Eriksen

Mette Egelund Poulsen

Hej Anette

Jeg har desværre forgæves ledt efter min oldefars konfirmation. Jeg tror kun der gik et års tid efter min oldefar blev født og hans mor blev gift.Jeg vil næsten tro at hendes mand adopterede min oldefar og derfor vil han nok stå som fader til hans konfirmation. Kan dog ikke forstå at jeg ikke kan finde min oldefars konfirmation i det sogn de flyttede til.

Må se om jeg kan få hjælp i Anefterlysnings forummet.

Men tak for hjælpen til både dig Anette og Hans

Mvh
Mette

Jørgen Sørensen

Han behøver ikke været konfirmeret i det sogn "forældrene" bor, er han ude og tjene, er han sansyligvis konfirmeret der.
Venligst Jørgen - 2300

Hans Poulsen



Hej Mette

"..Min olderfar blev døbt Gjermandsen..".

Kan du overtales til at opgive hans fulde navn?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Mette Egelund Poulsen

Hej Hans

Ja han er død sidste år, så det er der ingen skade ved at opgive:-)
Egon Valdemar Gjermandsen (senere  lavet om til Kristensen)
Født 1915 i Hjorthede sogn Viborg amt.

Mvh
Mette

Anne Mortensen

#7
I følge kirkebogen

Viborg
Hjorthede 1892-1917
opslag 39
han er født/døbt Germansen - uden j og d.
-------------------

Tilføjer:

Ses også i
Viborg
Skjern 1910-1928
opslag 21
her med  j og uden d.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

Jeg har desværre forgæves ledt efter min oldefars konfirmation. Jeg tror kun der gik et års tid efter min oldefar blev født og hans mor blev gift

Ved du hvor de er viet ?
Hvis det er i Hjorthede kan jeg ikke finde vielser  i 1892-1917
--------------------------

min oldefars konfirmation i det sogn de flyttede til. 

Hvorfor oplyser du ikke det sogn ?

Dine manglende oplysninger/data gør det ikke nemt at hjælpe dig.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Mette Egelund Poulsen

Hej Anne

Jeg oplyste ikke så meget fordi mit oprindelig spm. gik på 10-månedersreglen og jeg egentlig ville flytte resten til Ane efterlysnings forummet ;)

Men jeg oplyser gerne at jeg ikke har vielsen på min oldefars mor
Men hun hed Karoline Cesilie Nielsen(gift Kristensen) og at alle børn hun fik med manden Jens Kristian Kristensen blev døbt i Hjermind sogn, Viborg amt.  Så tror vielsen er der!

Det må være sket mellem 1915 og 1917

Mvh
Mette

Anne Mortensen

OK - du flytter dit spørgsmål.

døbt i Hjermind sogn, Viborg amt.  Så tror vielsen er der!

Må lige undre mig - har du ikke selv søgt vielsen i Hjermind sogn for at blive sikker  ???
Ellers søg den inden du stiller næste spørgsmål i Aneefterlysning.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Mette Egelund Poulsen

Hej igen. Jeg her til aften søgt efter vielsen uden held. Jeg bliver nok nød til at spørge min mormor hvor min oldefars stedfar kom fra og undersøge derfra inden jeg oprettes nogen tråd i aneefterlysning forum. Men tak for hjælpen og god aften. Mvh mette

Kaj Larsen

Hej

Har måske ikke noget med din famillie at gører.

I nabosognet Hjorthede er der i 1895 en Christen Gjermansen der får en datter Wilhelmine Marie Christine Gjermansen.
Viborg-Middelsom-Hjorthede 1892-1917
opslag 48 # 1.

Her er Egon hos sin mor og stedfadder.
AO-FT 1921 Landsogn-Viborg-Middelsom-Hjermind.
opslag 32 # 36.

Mvh
Kaj Larsen

Mette Egelund Poulsen

Hej Kaj

Tjah det er jo ikke til at sige, men hans kone er 33år i 1895 og hvis man gætter på at han har været nogenlunde samme alder så har han 20 år efter været far til min oldefar i en alder 53år. Måske endda ældre da mænd jo tit var ældre end kvinden. Men måske blev han også "bare" døbt Germansen efter en af tjenestepigerne som mine tipoldemor arbejde med det sted han blev undfanget. Der var nemlig en pige der hed Germansen til efternavn i den periode.

Jeg håber at kunne besøge Viborg landsarkivet en dag som måske kan hjælpe  med et navn.

Tak for tippet/forslaget

Mvh
Mette

Randi Overgaard

Det fremgår af fejlliste fra Statens Arkiver Arkivalieronline - link: http://www.sa.dk/ao/faq/fejlliste.aspx
at der mangler sider 1892-1917 vedr. KB for Hjorthede/Middelsom/Viborg. Det er ikke utænkeligt at en vielse kunne gemme sig der. - Din oldefars yngre søster, Ida, er født i dette sogn 1917 - opslag nr. 82.  Jeg kan kun se at broderen Christen er født i Hjermind 1919 - opslag nr. 40.

Familien er at finde i FT 1921 Hjermind sogn - opslag 32. Men i FT 1925 kan jeg ikke finde familien bosat i sognet.
Med venlig hilsen
Randi Overgaard

Mette Egelund Poulsen

Hej Randi

Var slet ikke klar over at man kunne se en fejlliste - smart.
Men ja der kunne vielsen jo være gemt!
Men ville være rart at se Egons konfirmation som jeg heller ikke kan finde.
Men den konfirmation er nok sket i ca. 1929. Jeg har søgt Hjorthede og Hjermind uden held.
Og som der tidligere er foreslået så kan han jo sagtens have været ude at tjene i et andet sogn og er blevet konfirmeret der.

De får desuden en datter efter Kristen(efter 1919) som hedder Else Kristensen.
Hende har jeg dog ikke kunne finde nogen dåb på så det kan godt se ud som om de er flyttet derefter.
Mellem 1919 og 1921. Ærgeligt at der ikke er afgangslister i kirkebøgerne for Hjermind.
Men hvor kunne de mon være flyttet hen mon?
Jeg har fået at vide at Egons mor Karoline dør i Bjerringbro 1983. Så der vil jeg prøve at kigge.

Mette Egelund Poulsen

Så fandt jeg Else Kristensens dåb i 1933 i Bjerringbro.
Der er min oldefar en af fadderne og der står at han er tjenestekarl i Hjermind.

Mærkeligt jeg ikke kan finde hans konfirmation i dette sogn.

Men jeg regner med at Karoline og Jens Kristian flytter til Bjerringbro imellem 1919-1933