Smiley når der ikke skal være en ?

Startet af Anne Mortensen , 03 Okt 2010 - 17:00

Forrige emne - Næste emne

Anne Mortensen

Undrede mig da jeg i indlæg hvor jeg havde kopieret en FT så at der var en smiley  ??? midt i FT'en.
Men det viser sig, at hvis der er spørgsmålstegn ved en eller flere personer i en FT så vises der en  ???

Det er da lidt tosset og ser underligt ud.   
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Jesper Skov

Det er en tolkning at tre på hinanden efterfølgende spørgsmålstegn er omtalte smiley.

Der burde ikke forekomme trippel spørgsmålstegn i folketællingen.

Navn: Sophie Margrethe Heerop   Alder: 31   Civilstand: Ugift
Erhverv: ???   Fødested: Thorslunde Sogn, Roeskilde Amt
Kilde: FT-1845  Amt: København   Herred: København (Staden)   Sogn: Strand Kvarter   Stednavn: Nye Børs Nr. 63
Matr.nr/adresse: Stuen   Husstands-/familienr: 2   Indtastningsnr: C2818   Løbenr.: 1834

kontra

Navn: Sophie Margrethe Heerop   Alder: 31   Civilstand: Ugift
Erhverv: ???   Fødested: Thorslunde Sogn, Roeskilde Amt
Kilde: FT-1845  Amt: København   Herred: København (Staden)   Sogn: Strand Kvarter   Stednavn: Nye Børs Nr. 63
Matr.nr/adresse: Stuen   Husstands-/familienr: 2   Indtastningsnr: C2818   Løbenr.: 1834



Med venlig hilsen

Jesper Skov

Anne Mortensen

Ja så man "luge ud" i de FT'er hvor man ser 3xspørgsmålstegn og andre steder hvor man støder på dem.
Det ser tosset ud når det sker.

Er der andre smiley man skal undgå eller kan vi ikke blot fjerne dem fra DIS -  de  er vel ikke nødvendige.

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Jens Peter Lieberkind

Mest skal man nok passe på kombinationer med paranteser og ottetaller som i visse tilfælde giver problemer. 8)

Jesper Skov

Man kan sætte det man skriver i [nobbc][/nobbc]

så laver den ikke det nummer ???


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Per-Johan Ørmen

Under "øvrige funktioner" i det billede, vi skriver vores indlæg i, findes valgmuligheden "Brug ikke Smileys" - I sociale fora anvendes ofte smileys, så der er det naturligt, at default værdien er "brug smileys" - men i et interesse fællesskabs forum som dette, kan man vel argumentere for at det burde være omvendt: At man skal tilvælge smileys, hvis man vil bruge dem.

Jeg ved så ikke, om dette er teknisk muligt, eller om forslaget nyder foreningens almindelige tilslutning - men du kan selv sætte et flueben ved "Brug ikke smileys", hvis du vil undgå sjove hoveder midt i folketællingerne.

mvh.

Per-Johan Ørmen
Medlem 7899 - Per-Johan Ørmen
Altid interesseret i slægterne Ebbel og Gemynthe

Anne Mortensen

Tak for alle svar.

Jeg vil gerne prøve at undgå smileys - men nu føler jeg virkelig dum hvor finder jeg "øvrige funktioner".

Jeg har funktioner øverst i min blå linie sammen filler, rediger o.s.v. er det der og hvis hvad trykker jeg på der ?

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Morten Hovedskov Nielsen

Hej Anne

Der er selvfølgelig en del

f.eks.

:) ;) :( :o :D
som ser således ud hvis de indsættes i tekst.
:) ;) :( :o :D

Så er spørgsmålet om vi kan undgå dem, tja det kan vi jo nok. Men de er nu en gang del af normalt Internet/SMS sprog og bruges til at formidle en mening/betydning, som det ellers er svært at få frem.

Nu kan man jo argumenterer for at det har vi da selvfølgelig ikke brug for her, men prøv at læse nogle gamle indlæg igennem i det gamle forum, så vil du hurtigt finde nogle hvor en eller flere smileys ville have gjort en stor forskel.

Jeg har utallig gange set folk blive fornærmet, eller misforstå indholdet af en meddelelse, fordi skriftsprog altså er meget anderledes end talesprog og så kører krigen. (på nettet kaldes det for en Flamewar), hvor fornærmelserne flyver frem og tilbage. Især ironi og humor er svære at skrive sig ud af.

Når jeg sætter mig ned og skriver et brev til f.eks. skattevæsenet så overvejer jeg hvad jeg skriver, jeg forsøger at holde mit sprog neutralt, jeg ved hvad modtageren forventer, jeg bruger tid på det osv. Men når man skriver i et forum, så har man ikke de muligheder, dvs. man hurtigt kommer til at skrive noget, som bliver opfattet meget anderledes end det var ment. Her kan en smiley være med til at forklare, at man ikke mener det så hårdt som det står.

Et eksempel uden smileys:

Spørgsmål: Hvor finder jeg oplysninger om Jens Jensen i Nyby kirkebog? jeg synes jeg har ledt over alt, men det kan være mine øjne er blevet for gamle.

Svar: ja dit gamle fjols, oplysningerne står på side 2 øverst!

Mener spørgeren at han er blevet for gammel eller har han bare lidt selvironi?
Mener svareren at spørgeren er et gammelt fjols eller svarer han bare på hvad han tror er lidt selvironi fra spørgeren?
Rigtig mange muligheder for at komme op og slås.

Samme eksempel med et par smileys smidt ind i teksten:

Spørgsmål: Hvor finder jeg oplysninger om Jens Jensen i Nyby kirkebog? jeg synes jeg har ledt over alt, men det kan være mine øjne er blevet for gamle  :D

Svar: ja dit gamle fjols, ;) oplysningerne står på side 2 øverst!  ;D

Første eksempel kan hurtigt udvikle sig til krig, andet eksempel er bare to mennesker, der hygger sig med deres hobby

Så vis der ikke var smileys, så måtte vi nok opfinde dem.  ;D
Med venlig hilsen

Morten Hovedskov Nielsen
5690 Tommerup

Anne Mortensen

#8
Forstår dit synspunkt og har også brugt dem meget på "gamle" DIS.

Det kan bløde op for en bemærkning, så jeg giver det en chance og er opmærksom på "fælderne"
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Morten Hovedskov Nielsen

Hej igen

Når du skriver et indlæg, er der under feltet, hvor du skriver en linie hvor der står Øvrige funktioner med et lille plustegn foran, hvis du klikker på plusset får du mulighed for at vælge smileys fra.

Med venlig hilsen

Morten Hovedskov Nielsen
5690 Tommerup

Per-Johan Ørmen

Også hej herfra ...

Morten kom mig i forkøbet med at skrive hvor du finder "øvrige funktioner" og hvordan du kan fravælge smileys.

Jeg strækker våben i debatten om "smileys, ikke smileys".

mvh.

Per-Johan Ørmen
Medlem 7899 - Per-Johan Ørmen
Altid interesseret i slægterne Ebbel og Gemynthe