Hvordan dokumenterer I jeres kilder?

Startet af Towle, 28 Jan 2018 - 11:18

Forrige emne - Næste emne

Towle

Efter en mangeårig pause har jeg genoptaget min slægtsforskning og jeg bruger det samme program som i forne tider. Her har jeg skrevet mine kildehenvisninger som f.eks. "Tæbring C 137-3, film 5/8, side 139, 1850 nr. 1" Det forekom for +10 år siden at være logisk, men der er jo sket meget siden da.

C 137-3 er signaturen/betegnelsen for arkivnumrene for landsarkivet i Viborg, men den holder jo ikke længere.

Nu om dage finder man en kilde online, men sådanne er jo desværre flygtige. Hjemmesider dukker op og forsvinder, så et link til en død side kan jo ikke bruges som dokumentation.

Jeg forestiller mig at man som kilde (i sit foretrukne slægtsforskningsprogram) skriver den præcise betegnelse for dokumentet, f.eks. "Tæbring kontraministerialbog 1814-1891, side 139, 1850 nr. 1".

Hvad gør I?

Lars Erik Bryld

Præcis sådan som du forestiller dig - med den tilføjelse, at jeg oveni skriver AO-opslagsnummeret, så jeg hurtigt kan finde opslaget igen.

I det gamle AO var jeg altid noget forbandet over, at jeg ikke altid kunne gennemskue, om jeg havde fat i en hovedministerialbog eller en kontraministerialbog. Det er heldigvis blevet meget bedre nu.

Annette Damgaard Hansen

#2
Ja, det er godt tænkt, det du gør.

Hvis man som udeforstående skal kunne bruge det, så vil dette være bedst.
CitatJeg forestiller mig at man som kilde (i sit foretrukne slægtsforskningsprogram) skriver den præcise betegnelse for dokumentet, f.eks. "Tæbring kontraministerialbog 1814-1891, side 139, 1850 nr. 1".

Dette er meget indforstået, og kan kun bruges af de få.
CitatTæbring C 137-3, film 5/8, side 139, 1850 nr. 1

Jeg skriver også fotokredit under mine billeder, hvis muligt, men det kommer selvfølgelig an på, hvad det er for en type billeder, man bruger - egne eller andres, malerier, tegninger eller andet. De fleste fotos fra wiki common er til fri brug, og det fremgår ved klik på foto, hvordan man skal kreditere.

Annette

Towle

Citat fra: Annette Damgaard Hansen [19054] Dato 28 Jan 2018 - 12:27
CitatJeg forestiller mig at man som kilde (i sit foretrukne slægtsforskningsprogram) skriver den præcise betegnelse for dokumentet, f.eks. "Tæbring kontraministerialbog 1814-1891, side 139, 1850 nr. 1".

Dette er meget indforstået, og kan kun bruges af de få.

Joeh, men ikke desto mindre er det vel strengt taget den mest præcise kildehenvisning: Hvis det usandsynlige skulle ske - at en læser ønsker at kontrollere - så er det vel op til hende at finde frem til den originale kilde?

Helle Jespersen

Jeg bruger primært salldata.dk og her kopiere jeg teksten på kirkebogen. Opretter en kilde i Legacy som jeg giver den betegnelse som kirkebogen har

Fx: Frederiksborg amt, Horns, Skibby, 1865-1882 FKVD (KM)

Jeg notere så opslaget fx opslag 125 under tekstfeltet som fremkommer under kilden.

Jeg gemmer så også et billede af det fundne, som jeg uploader til kilden.

På den måde, så kan jeg altid se hvad jeg har tastet og fundet
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Towle

Citat fra: Helle Jespersen [17857] Dato 31 Jan 2018 - 12:49
Jeg bruger primært salldata.dk og her kopiere jeg teksten på kirkebogen. Opretter en kilde i Legacy som jeg giver den betegnelse som kirkebogen har

Fx: Frederiksborg amt, Horns, Skibby, 1865-1882 FKVD (KM)

Jeg notere så opslaget fx opslag 125 under tekstfeltet som fremkommer under kilden.

Jeg gemmer så også et billede af det fundne, som jeg uploader til kilden.

På den måde, så kan jeg altid se hvad jeg har tastet og fundet

Hej Helle,

Jeg vil gøre det samme. Jeg har en 100% sikker backup online og selv om huset brænder, så vil jeg stadig have min bilag.

Helle Jespersen

Jeg har også fler backups. Både på to eksterne harddiske. USB stick og min arbejdscomputer.
Så jeg føler mig rimelig sikret. :)
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Peter Kristiansen

Husk henvisning til kirkebogens egen sidebenævnelse - og så kan man selvfølgelig medtage AO-opslagsnummeret.

Men vi har jo set, at opslags-numrene er skredet....
M.v.h. Peter Kristiansen

Towle

Ja, det fysiske side-/opslagsnummer er jo det korrekte. Og så vidt jeg husker er det endda sådan, at højre side (hvor sidenummeret normalt står) hedder 000a og næste side når man bladrer hedder 000b. Sådan lærte jeg i hvert fald, da vi på landsarkivet stadig sad med de originale kirkebøger.