Bechmann eller Bachmann Gislev 27 01 1782

Startet af Finn Hansen, 11 Okt 2017 - 11:48

Forrige emne - Næste emne

Finn Hansen

Hej Alle slægstforskere

Jeg forsøger nu 3. gang på næsten 10 år at opklarer denne her fætter på min morfars slægts side her over på Fynsland.

Der er 2 gange tidligere forsøgt at hjælpe mig, med at finde denne slægstgren, og hvorfor han pludselig og uden varsel tager navetn "Bechman" med sig i sin videre tur frem mod sin afgang fra denne jord!!!

Jeg har i løbet af de seneste 10 år fået med utroligs stor og tålmodig hjælp her fra Dis-Danmark opklaret næsten alt omkring denne mand "Niels Rasmussen" Bechmann, men har stadig tilgode at få en forklaring på, hvorfor han skrives Bechamnn, da der ikke findes nogen som helst grund til at han gør det, i allefald ikke nogen jeg via alle de mange data har kunne finde noget fornuftigt i.

Derfor er jeg nu begyndt at lurere på, om han virkelig er en Bechamnn og egentlig er en Bachmann, i fald det er tilfældet, så giver det mening da der i nabolaget og egentlig også i samtiden samme sted som han findes Bachmann - men er de i familie eller er det blot bare noget mærkeligt noget at han har taget navnet Bechmann og skriver sig det også ved folketællinger.

I familierelationer accepterer jeg ikke tilfældigheder som bare dukker op, men vil have vished for om de er sande, hvis de ikke kan forklares stopper data ved den person, da oplysninger tilbage i tiden så er meget usikkert og måske helt forkert og måske ikke har med denne person at gøre.

Jeg stammer fra Karen Nielsdatter som som 14/15 årig bliver voldtaget af en gårdkarl Christen, hun får en datter som Karens forældre Niels Bechmann og Kirsten Jørgens opdrager som deres eget barn og datter Karen giftes og sendes til Sjælland (Næstved egnen), hvor hun lever sit liv ud og får ekstra børn med sin mand.

Niels Rasmussen Bechmann eller Bachmand

Født:      xx 01 1782           Gislev by   Gislev sogn   Vindinge herred
Døbt:      27 01 1782        Gislev kirke   Gislev sogn   Vindinge herred
Konfirmeret:   1798              Gislev kirke   Gislev sogn   Vininge herred
Stilling:   Gårdmand
Død:      22 01 1855           Haundrup by   Hellerup sogn   Vindinge herred
Begravet:   30 01 1855            Hellerup kirke   Hellerup sogn   Vindinge herred
Gift: 1.      13 02 1819   Hellerup kirke   Hellerup sogn   Vindinge herred
Gift  2.      17 09 1831   Gislev kirke   Gislev sogn   Svendborg herred
Gift: 3.      23 11 1833   Hellerup kirke   Hellerup sogn   Vindinge herred
Ægtefælle: 1.   Johanne Nielsdatter - Gift som 40 årig & død som 52 årig i 1831, enke efter gårdmand Jens Nielsen i                   Haundrup, hans forældre var  gårdmand  Niels Knudsen & Kirsten Jensdatter, hendes  forældre var gårdmand Niels Madsen & Kirsten Nielsdatter
       2.   Karen Hansdatter, døde i barselssengen 1833, 21 år,5 måneder & 25 dage.
       3.   Kirsten Jørgensdatter      [167] gift som 19½ årig

Forældre:   Rasmus Andersen      [332]
Maren Christiansdatter                   [333]

Børn:1.ægteskab:    ingen børn i dette ægteskab
         2.ægteskab:     en unavngivet datter         f.  02 09 1833 - død.02 09 1833 tvilling
                      Johanne Nielsdatter     db.  02 09 1833 - død.02 09 1833 tvilling
         3.ægteskab:     Karen Nielsdatter     db. 19 11 1834    [83] konf. 1849
                                Anne Johanne Nielsdatter db. 30 07 1836   konf. 1851
                                Jørgen Nielsen        db. 02 03 1838    konf. 1852 gift 25 03 1865
                         i Vor frue, Odense sogn, med  Anne Kirstien Larsen
                                Sidsel Nielsdatter     db. 24 12 1839
                                Marie Nielsdatter     db. 30 05 1842   konf. 1856
                                Kirstine Nielsdatter     db. 20 06 1844   konf. 1858
                                Johanne Nielsdatter     db. 28 04 1846
                                Kirsten Nielsen        db. 20 05 1849

Gudmor:   Hans Pedersens hustrue i Gislev
Faddere:   Rasmus Nielsen fra Kullerup
      Jens Hansen fra Sandager
      Mads Andersen fra Randrup
      Rasmus Michelsen
      Ditlev Christensens hustru Gislev

Forlovet:   1.   1818 Niels Rasmussen 35 år og Johanne Nielsdatter 40 år
Forlovere: 1.   Hr. Peder Jensen på Hellerup
              Rasmus Henriksen Emølle i Holtemølle.

Forlovet:   2.   18xx Niels Rasmussen ?? år og Karen Hansdatter ?? år.

Forlovet:   3.   1833 Niels Rasmussen Bechmann 51 år og Kirsten Jørgensdatter 19½ år
Forlovere: 3.   Gårdmand Jens Larsen i Nørremarken
              Skovfoged Hans Jacobsen af Bispedam

Med venlig hilsen
Finn Hansen

Søren Tafdrup

Hej Finn,

Da der ikke har været reaktioner på dit oplæg fra 11. oktober, vil jeg forsøge at bringe lidt liv i det. Du spørger angående Niels Rasmussens til- eller efternavn Bechmann. Du skriver i din tråd i 2007...
https://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,303728,307633
.... at du har det fra FT-1834. Og her kan jeg også se det:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=2432#2432,84432

Er FT-1834 det første/tidligste, hvor du har set Bechmann nævnt?

Det afgørende må være, hvor det kommer fra (og ikke, om der evt. er opstået en staveændring fra Bechmann til Bachmann eller omvendt).

Det mest oplagte er selvfølgelig, hvorvidt det kommer fra Niels' far. Du skriver, at Niels blev døbt 27/1 1782. Han far var så Rasmus Andersen, jf.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17137619#179042,30366749
Men hvordan kan du være sikker på, at dette er Niels' far?

Jeg har forsøgt at finde Rasmus Andersen og hans familie i FT-1787 i Hellerup sogn, jf.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=514#514,50837
... men uden held. Måske kan jeg ikke tyde det godt nok. Eller også er de der ikke.

Jeg vil foreslå, at du til start får sikkerhed for, hvem Niels' far er. Starten må være at finde Rasmus Andersen og hans familie i FT-1787. Eller - hvis Rasmus Andersen døde inden da - at finde skiftet efter ham.

Der er vel flere tænkelige muligheder. Måske var Niels' far en anden Rasmus, som faktisk hed Bechmann. Måske døde Rasmus Andersen inden FT-1787, hvorefter Niels kan være kommet i pleje hos en familie Bechmann. Andet kan utvivlsomt også tænkes.
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com