arkiver over Slesvigere, der stemte ved 1920 afstemningen

Startet af Grethe Leerbech, 04 Okt 2017 - 11:53

Forrige emne - Næste emne

Grethe Leerbech

Min farmor og oldeforældre boede i Svendborg, men var Slesvigere fra hhv. Broager, Iller og Schausende (Sydslesvig tror jeg nok) .
I 1920 rejste de til Sønderjylland for at "stemme det hjem".

Hvordan fandt man ud af, hvem der kunne stemme. Hvordan fandt man dem, når/hvis de boede i resten af Danmark. Jeg mener ikke de selv betalte for rejsen.
Hvordan indkvarterede man dem når/hvis de ikke havde familie dernede.

jeg mener afstemningen foregik i februar 1920, da min farmor har talt om vinter og dårligt vejr da de rejste derned.
Findes der arkiver herover, f.eks. lister over dem der stemte og hvor de stemte.......

På forhånd tak

Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Inger Buchard

#1
Schausende/Skovende ligger i Munkbrarup sogn, Sydslesvig.

Hvordan fandt man dem?
Jeg kender historien fra de sønderjyske krigsfanger i allierede fangelejre. De blev fundet ved en aktiv indsats af ministeren for Sønderjyske Anliggender H. P. Hanssen (ministeriet fandtes FØR 1920!).

Det nationale register fastlagde, hvem der automatisk blev overtaget i dansk statsborgerskab. Jeg mener, skæringsdatoen var bopælen 1.10.1918.
Sønderjyder, der ikke boede i Sønderjylland, skulle selv tage initiativ til at søge dansk statsborgerskab (det var der nogle, der glemte i skyndingen!), så man har vel stort set ud fra dette materiale kunnet afgøre, hvem der havde stemmeret og hvem ikke.

Rejse og ophold: jeg tror, opholdet blev organiseret lokalt. Hvis man var dansk statsborger med rødder i Broager havde man sikkert en bekendtskabskreds, man kunne bruge. Krigsfangerne blev bragt hjem på dansk bekostning, også fra Østsibirien og Chile, så mon midlerne ikke også rakte til at betale fra rejsen fra Sjælland til Sønderjylland og evt. overnatning, hvis netværket var forsvundet siden 1916?

Inger

Redigeret på væsentlige punkter med udgangspunkt i Worsøe: Slægtshistorie i Sønderjylland s. 62 ff.
Redaktør på DIS-Wiki

Jytte Klausen

Hej Grethe

Jeg er så heldig at være i besiddelse af mine oldeforældres legitimationsbevis, de fik i forbindelse med afstemningen i 1920.
Det er udstedt d. 24. jan. 1920 for min oldemor af Afstemningsformanden i Ti(r)slund sogn, Haderslev amt, og for min oldefar af Afstemningsformanden i Aabel (Tirslund sogn) De blev begge født i Ti(r)slund sogn. Og der er noteret at de stod opført på afstemningslisten som henholdsvis nr. 10 og nr. 27.
De boede i 1920 i Tistrup sogn i Ribe amt. Her havde de boet i hvert fald siden 1886, hvor de blev viet i Tistrup kirke.
Legitimationsbeviset, som også gældte som pas, blev attesteret af sognefogeden i Tistrup d. 7. feb. 1920.

Iflg. denne side kan man bl.a. se bagrunden for afstemningen og afstemningsdatoer:

http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/genforeningen-1920/

Her kan jeg se, at mine oldeforældre skulle stemme d. 10. feb. 1920, så de havde ikke mange dage fra de fik papirerne til, de skulle stemme.

Om de blev adviseret direkte eller de læste om det i avisen ved jeg ikke. Jeg ved heller ikke om de selv skulle betale transport og ophold.
Hvis man går ind på Mediestream/aviser og søger på "Afstemning 1920" kommer der en del muligheder i begyndelsen/midten af jan. 1920, her stod formentligt hvordan det hele skulle foregå.

mvh
Jytte

Inger Buchard

Spændende læsning.
Jeg åbnede Flensborg Avis online og søgte 'Afstemning' 01.01.1920-22.02.1920 - måske vil søgeordet 'Afstemningsliste' indsnævre hitsene.
Det jeg nåede at læse var, at afstemningslisterne blev fremlagt til gennemsyn på kommunekontorerne - det gælder vist også ved folketings- og kommunalvalg i dag?
Desuden var der en meddelelse fra afstemningskommisionen, at udviste kunne udstede en fuldmagt - et telegram ville blive betragtet som gyldig fuldmagt!
Mere så jeg ikke, og FlA skriver nok ikke om de udviste/i Danmark levende sønderjyders retsstilling. Men det gjorde måske de danske landsdækkende aviser?

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Grethe Leerbech

Tak for jeres svar, og det afføder så spørgsmålet:


Jeg har fundet et legitimationsbevis på nettet p¨å dansk og tysk, her kan man se, der også skulle billede på.  Det gjalt også som pas og er udstedt i 1920 .

findes afstemningslisterne endnu?

De ligger vel ikke i Flensborg avis-men måske på Rigsarkivet i Sønderjylland.
er jeg den eneste der kunne tænke mig at se dem .

Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Jytte Klausen


Ja, mine legimitationsbeviser er også pas og både på dansk og tysk og med billede - så tænkte jeg, gad vide om de nr. der er opgivet som nr. 10  og nr. 27 er afstemningsdistrikter, fordi jeg har fundet flg. på Daisy:

https://www.sa.dk/daisy/fysiske_enheder_liste?a=&b=&c=afstemningslister&d=1&e=2016&f=&g=&h=&ngid=&ngnid=&heid=14353356&henid=14353356&epid=14353356&faid=11&meid=&m2rid=&side=1&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

Hvis det er tilfældet kan stemmelisterne formentlig bestilles hjem til nærmeste Landsarkiv.


Jytte

Inger Buchard

Stemmelisterne var vel ikke dansk forvaltningsmateriale - valget blev overvåget af en international kommission.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Grethe Leerbech

#7
Desværre kan jeg ikke læse aviser der er under 100 år gamle, så skal jeg en tur til det KB.

I Daisy er der rigtignok nogle stemmelister men det ser ud som om det kun dækker Haderslev og Aabenraa samt noget der hedder Seggelund.

Dvs. jeg kan ikke se hvor man stemte, måske stemte man kun i Aabenraa, Kruså og Haderslev. Men det finder jeg mærkeligt. Dem der boede i Sønderjylland må da have stemt på skolerne i deres eget sogn.

mangler en vejledning herom.


Kan fortælle flg.-desværre hører man som barn ikke altid godt efter, når man får fortalt noget om de voksnes liv.

min farmor syntes altid at det at stemme Sønderjylland hjem var den største begivenhed i hendes liv, og hun vendte ofte tilbage til den.

Hun fortæller at familien tog rutebilen fra Svendborg til Odense tidligt om morgen for de skulle i et bestemt tog fra Odense. Toget afgik fra Odense kl. 10.00 og det var allerede fyldt da de skulle ombord. Det var fuld af sønderjyder, der skulle stemme. Fra Ollerup gymnastikhøjskole kom alle de unge mænd og de havde faner med.  Hun fortalte også, at man snakkede i ivrigt sammen og ind imellem var der nogle der synes, at Holsten skulle blive tysk og så råbte alle de andre højt og tyssede på dem.  (Hun må have siddet i en kupè med plads til 8 - eller måske har de stået i gangen...).
Da de kom til Kolding skulle de vise deres papirer - jeg troede at det var pas hun mente, men kan se det var et særligt stykke papirer  - og politiet kom og så blev vi kørt til Haderslev, hvor nogen skulle af og resten skulle til Aabenraa eller længere sydpå.  

På stemmestedet stod vi i kø i flere timer, der var så mange, der skulle stemme, der var folk alle vegne, men vi fik alle tre stemt og så kørte vi til herberget, som lå udenfor byen på en bondegård, hvor vi skulle være til indvielsesdagen. Og der var fest og snak alle steder og vi glædede os til at vi fik vores gamle grænse og Slesvig-Holsten igen blev dansk .  - desværre har hverken jeg eller mine familie ikke noteret noget om hvor det var de stemte....

Jeg ved ikke om de rejste den samme dag - altså 10. februar - eller dagen før, men det virker som om de har vidst hvor de skulle bo.

Grethe 

Hun fortæller mere, men jeg undrer mig over, at der ikke er billeder fra stemmestederne og afstemningen . Jeg har ikke kunnet finde nogen-




i
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ


Jytte Klausen


Sikke da et fint stemningsbillede fra tiden op til afstemningen du har fået, og når man så læser linket Inger har sat ind, kan man forstå, der er gjort rigtig meget ud af informationen og arrangementet omkring afstemningen.

M.h.t. aviser er det nu muligt på udvalgte biblioteker at læse ejerløse aviser op til 2001:

http://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/info/16

Afstemningslisterne jeg fandt på Daisy - se tidligere link - ligger tilsyneladende i Åbenrå, og så vidt jeg forstår det, må de næsten indeholde listerne fra stemmestederne nord for grænsen, men jeg vil tro man kan spørge Rigsarkivet om hjælp til hvordan man kan finde disse lister, hvis ikke der kommer brugbare forslag her i tråden.

Jytte




Hans Chr. Baagøe

Hej

Her findes en oversigt over antal stemmeberettigede samt afgivne stemmer på de enkelte afstemningssteder:

www.kb.dk/e-mat/ww1/114028018322.pdf

Her et eksempel på et legitimationskort, hvor afstemningsstedet også er angivet:
https://www.stamps.dk/da-DK/lot/50617/slesvig-legitimationsbevis-med-foto-fra-kolding-dateret-d-4-2-1920-for-person

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Grethe Leerbech

#11
Tak allesammen for bidragene. Så blev jeg så meget klogere....og det var godt, for af  Ingers link kan jeg jo se at selve afstemningen også var en landsbegivenhed med fyldte skibe og flagbehængte tog.  
Linket fra Hans er meget fint, men herigennem kan man desværre ikke finde ens egen familie, så jeg håber stadig at finde familien igennem daisy . Men kan se at man stemte i sit sogn -der hvor man sidst boede  -åbenbart!!! eller måske var født !!! men de har nok stemt i Iller, da oldefar var tidligere teglværksarbejder der.

Jeg tror desværre ikke at man kan finde selve afstemningslisterne-men nu får vi se.   

Skal så også prøve at se om der ikke er nogle avisbilleder et eller andet sted på nettet, for selvom Flensborg avis har deres egen hjemmeside, gælder det jo ikke for aviser fra 1920, de skal ses over mediestream, og her mangler der 3-4  år inden man kan se dem .  

Det er dejligt også at få den historie skrevet ind med kilder.

mange tak

mvh
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Ebbe Thygesen

Hej Grethe

Du kan se og søge i alle Flensborg avis udgaver fra de allerførste  - vist nok i 1860'erne.  Du skal oprettes som E-avis bruger. Det er gratis.

Du kan f.eks. søge på Folkeafstemning i tidsrummet omkring 10. feb. 1920 f.eks. fra midten af januar til efter afstemningen. Så kan du se lister med afstemningsstederne og resultater fra de enkelte afstemningssteder. Du kan se i hvilke lokaler, afstemningen skal finde sted, og hvem der er formand og protokolfører. Afstemningsstederne følger så vidt jeg kan se de gamle preussiske kommuner, hvor der ofte var flere pr. kirkesogn. Den preussiske administration var meget finmasket.

Mvh, Ebbe

Hans Chr. Baagøe

Hej

Jeg erindrer svagt, at der i forbindelse med diskussionen om adgangen til at se folketællingen 1921 for de Sønderjydske sogne (medens tællingen endnu var for ung til generel adgang), blev oplyst, at listerne med stemmeberettigede, ikke var omfattet af den samme spærring, fordi de var lagt offentlig frem inden afstemningen, så alle kunne kontrollere, om det var de korrekte personer, der var optaget som stemmeberettigede.

På det tidspunkt var listerne på Landsarkivet i Aabenraa (nu Rigsarkivet, Aabenraa-afdeling). Så vidt jeg husker, så ville Sønderborg låne listerne i forbindelse med 75-års-jubilæet i 1995 for afstemningen. De endte vist med kun at låne en lille del, da der vist var flere hyldemeter, end de havde forestillet sig.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Inge Nissen

Alle, der var født i Sønderjylland havde vel ret til at stemme, og også dem, der ikke var født der, men boede der den 1.10.1918, er det ikke derfor der i folketællingslisterne 1921 for Sønderjylland skulle oplyses, hvor den pågældende boede den dato?

Et sogn har vel ikke lavet lister over alle de mulige vælgere, altså alle dem, der var født i sognet, men for længst var flyttet derfra? Hvis man mødte op i sit fødesogn og kunne bevise, at man var født der, mon man så ikke blev skrevet på listen og fik lov til at afgive sin stemme? Der kan selvfølgelig have været en frist, så der var tid til at kontrollere oplysningerne.

Min mor var 6 år i 1920, hun har fortalt at kort inden afstemningsdagen, fik hendes bedstefar i Havnbjerg på Als, besøg af en fætter, der var født i sognet, men ikke havde boet der siden han var barn og nu boede i Danmark. Det var ikke noget de vidste noget om, han havde ikke ellers kontakt til familien og havde først henvendt sig i det hus, hvor familien havde boet, da han var barn. Han medbragte en flæskesteg og bolcher, mor syntes det var spændende, hun var egl. lagt i seng, men fik lov at komme op igen og hilse på den fremmede.

VH Inge

Inger Buchard

Jeg faldt over dette gamle indlæg og må rette een ting:
Man havde ikke stemmeret i 1920, hvis man boede i området 1.10.1918:
"stemmeret skal tilstås alle mænd og kvinder, der har fuldendt
det 20. leveår, og som a) er født i de områder, hvor
folkeafstemning finder sted, b) eller har haft fast
ophold dér før den 1. januar 1900, c) eller er født i
disse områder, men udvist af de tyske myndigheder".

Det medførte, at også børn af tyske tilvandrere, der var født i Zone 1, havde stemmeret.
Det medførte også, at desertører o.l. med fødested og opvækst i Sønderjylland havde stemmeret

Oplysningen om bopæl 1.10.1918 i FT 1921 har en funktion i forhold til tildeling af dansk statsborgerskab

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

Hanne C. Christensen

Man kan læse en afskrift af de i alt 17 Bekendtgørelser og Anordninger som den internationale kommission (  C. I. S.) udstedte ved Overtagelsen af den højeste Myndighed i det slesvigske Afstemnings-Omraade, herunder bestemmelser om afstemningsområde, stemmeret, møntenhed mm. på dette link: https://denstorekrig1914-1918.dk/10-januar-1920-bekendtgoerelser-fra-den-internationale-slesvig-kommission-cis/

Uddraget stammer fra Franz von Jessen: "Haandbog i Det slesvigske Spørgsmaals Historie", 1937, bind II.
Forsker hovedsagligt i det østlige Sønderjylland med grene til Tyskland, samt primært Jylland og Fyn.
Er pt. optaget af 1. verdenskrig - se www.denstorekrig1914-1918.dk

Inger Buchard

Tak for det Hanne. Det afklarede også spørgsmålet om, HVOR man skulle afgive sin stemme

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

Grethe Leerbech

Jeg takker for al jeres hjælp, som gør at jeg nu kan lave det led færdigt (mangler lige at se afstemningslisterne-men det kommer) . Er begyndt at skrive alle de oplysninger ned som jeg har fået her og ved at skrive min farmors og oldeforældres livshistorie, dem skal fætter og kusinerne have her
i år..

Grethe Leerbech
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ