Hvilket efternavn og navneændring?

Startet af A Durst, 22 Apr 2011 - 13:36

Forrige emne - Næste emne

A Durst

Jeg er i tvivl om hvor langt tilbage man ved en fødsel/dåb kunne give sit barn efternavn fra enten mor eller far? Jeg har læst om det i forskellige slægtsbøger men det er lidt modstridende oplysninger

Spørgsmålet er derfor kunne man uden problemer give et barn moderens efternavn i 1940? I det her tilfælde et barn født udenfor ægteskab, men hvor faderen er kendt og registreret.

Og navneændringer (også efternavn) hvor kan jeg læse mere om det, også ændringer sket 1940-1945? Jeg er interesseret i at vide om man bare kunne tage det efternavn man havde lyst til, eller der skulle være en slægtsmæssig sammenhæng

VH Annette

Egon Hansen

Et barn født uden for ægteskab kender jeg flere tilfælde på er døbt med moderens efternavn. Sa vidt jeg er orienteres skulle faderens tilladelse indhentes, hvis barnet skulle have hans navn, også hvis han havde erkendt fadderskabet! (1911 og 1960)
Navneændring: I 1990 ønskede en gift kvinde som jeg kende ret godt, at tage et gammelt slægtsnavn som hendes oldefar og farmor havde fået slettet i 1902. Det krævede en omfattede dokumentation med dåbsattester og vielsesattester for alle mellemliggende led.
Hun ønskede at anvende sit giftenavn + det gamle slægtsnavn.Det kunne ikke lade sig gøre, hun kunne få sit ungpigenavn+ det gamle slægtsnavn eller kun det gamle slægtsnavn!
NB. Den nye navnelov giver andre regler,nu er det "navn" ikke mere beskyttet hvis der er et antal mennesker som bruger det,
Mvh Egon

Kenneth Knudsen

Hej Annette

Historisk set har de fleste uægte børn fået navn efter moderen. Enten ved at overtage hendes efternavn (Jensdatter blev til Jensen, når der var tale om en søn), eller ved at give barnet navn efter den by eller gård, som moderen kom fra (i min anetavler er der eksempler som Donsted og Estrup fra 1800-tallet).

Så, ja, man kunne godt give barnet navn efter moderen i 1940. Hvorvidt det var problemfrit eller ej, skal jeg dog ikke kunne sige.

Hvad angår navneændringer, så har der siden 1904 været en negativliste over navne, man IKKE kunne tage. Men derudover har der vist været frit slag i bolledejen. Det gjaldt også under krigen. Med navneloven i 2006 lavede man om på tingene, så et efternavn, der bæres af mindre end 2000 personer, er beskyttede.

Jeg skrev en artikel om de gamle navnelove, da loven i 2006 kom: http://geneablog.kilokilokilo.dk/2006/dansk-navnelovgivning-gennem-tiderne/, som måske kan gøre dig klogere.

vh Kenneth
Har aner i det meste af Himmerland og Vendsyssel. Desuden omkring Thisted-Mors og Skjern-Videbæk.

Egon Hansen

Hej Kenneth
Jeg har lige læst din artikel om Danmarks navnelove.
Jeg har et par kommentarer og et enkelt spørgsmål til denne. Kan jeg stadig konmentere på din blog, og høre din mening, eller skal jeg sende som privat svar i denne tråd. Jeg mener ikke mine kommentarer "hører hjemme" i denne tråd,lige som jeg helst ikke ser et bestemt navn på nulevende personer her i tråden

Mvh Egon Hansen

Kenneth Knudsen

Hej Egon

Hvis det er nulevende, du spørger til, så foreslår jeg en god gammeldags e-mail: geneablog@kilokilokilo.dk.

vh Kenneth
Har aner i det meste af Himmerland og Vendsyssel. Desuden omkring Thisted-Mors og Skjern-Videbæk.

A Durst

Takker mange gange for hjælpen :-)

Stig Wallin

Hej Mitt namn är stig wallin och jag söker min farmors farfar som hette Henrik Abrahamsson och hans fru Georgine Homfride Hatting som var född omkring 1815. Jag är ganska ny på detta så jag vore glad om någon visste något om dessa personer. Min farmors far hette Bernhard Julius Abrahamsson och var född 1842-08-24 i Jellinge. Tacksam för all hjälp jag kan få.

//Stig Wallin