Søgning i ældre dagblade

Startet af Christian Poulsen, 23 Sep 2017 - 15:06

Forrige emne - Næste emne

Christian Poulsen

Jeg skal se det meste af en årgang af et dagblad igennem. Det er særdeles anstrengende på mikrofilm. Derfor vil jeg høre om de nu kan ses på nettet, så man kan sidde hjemme ved skærmen med det.

Det drejer sig om Vestjylllands Socialdemokrat fra 1941 og Jydske Vestkysten fra samme år.

Håber nogen kan hjælpe.

Med venlig hilsen
Christian Poulsen

Svend Aage Mikkelsen

Svend Aage
6200

Svend-Erik Christiansen

Hej Christian

Jeg kan lige supplere med, at Statsbiblioteket (nu under navnet Det Kongelige Bibliotek, Aarhus) via Mediestream, giver fri adgang hjemmefra til en række digitaliserede - typisk større - aviser og med søgemulighed pga. OCR-behandling. Det er ca. 32 mio. avissider. Af hensyn til ophavsret, har man dog valgt, at spærre ved 100-års grænsen, således, at vi hjemmefra pt. kun har adgang til at se indholdet indtil 1917. Nyere digitaliserede årgange kan kun ses og søges i på Det Kongelige bibliotek i Aarhus eller København.

Det gælder også årgang 1941, MEN med hensyn til ejerløse aviser, så har man slækket lidt på kravene, så de også kan ses på en række folkebiblioteker. En af disse "ejerløse" aviser er netop Vestjyllands Socialdemokrat, der ophørte i 1971. Jydske Vestkysten kommer derimod ikke ind i denne serie aviser.

Du kan læse om de ejerløse aviser her, og se hvilke folkebiblioteker, der nu skulle have adgang til disse aviser :

http://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/info/16

Ved den ene avis kan du således måske spare mikrofilmslæsningen.

Mvh.
Svend-Erik Christiansen

Christian Poulsen

Hej Svend Aage og Svend Erik

Tak for hjælpen. Det var en god hjælp.

Mvh. Christian