konfirmation Kåstrup 1830

Startet af Vibeke Hein, 21 Apr 2011 - 07:01

Forrige emne - Næste emne

Vibeke Hein

Jeg har søgt og søgt men kan ikke finde konfirmationer i Kåstrup, Hillerslev herred, Thisted amt i perioden 1814-1831. Kirkebogen hedder 1814-1863, men første anførte konfirmation er april 1831. Er der nogen, der har et bud på hvorfor eller hvor jeg finder dem?
Med venlig hilsen
Vibeke Hein
Med venlig hilsen
Vibeke Hein

Gitte Hovedskov

Hej Vibeke

Da kirkebøgerne for Hillerslev og Kåstrup i nogle år ser ud til at være ført sammen, kan det så ikke tænkes, at du skal lede efter Kåstrup-konfirmationer for 1814-1832 i Hillerslevs kirkebog for disse år?

Ved et hurtigt kig kan jeg se, at der i hvert fald er nogle konfirmander fra Kåstrup, der er noteret i kirkebogen for Hillerslev.

Gitte  :)

Vibeke Hein

Så må jeg nok trænge til nye briller  ;) Jeg kan ikke finde Kåstrup-konfirmationer fra 1814-1831 nogen steder, synes jeg har været alle kirkebøgerne igennem flere gange for begge sogne og for flere perioder....
mvh
Vibeke
Med venlig hilsen
Vibeke Hein

Gitte Hovedskov

Hej Vibeke

Konfirmanderne fra Kåstrup står ikke særskilt i Hillerslev-bogen, de står blandet med konfirmander fra andre byer.

Hvad hedder den person, du leder efter? Og hvad er vedkommendes fødselsdag?

Gitte  :)

Vibeke Hein

Hej Gitte
Min eftersøgte ane hedder Ane Nielsdatter, født 06 juli 1816 i Vestervig (KB opslag 58), datter af Niels Laustsen Myg i Adbøl og Maren Andersdatter.
Familien flytter til Hillerslev umiddelbart efter Anes fødsel, i hvert fald inden årsskiftet 1817-1818, for faderen dør i Hillerslev den 17 jan 1818. Moderen gifter sig 31 maj 1818 med Niels Christian Thøgersen, Hillerslev. Anes ældre søskende Else Kirstine Nielsdatter, født 25 feb 1811, bliver konfirmeret i Hillerslev i 1825 (opslag 117), og Laust Nielsen, født 20 feb 1813, konfirmeres i Hillerslev i 1827 (opslag 105).
Jeg har uden held søgt i alle omkringliggende sogne, og mit eneste håb var, at konfirmationerne fra Kåstrup havde forputtet sig i en anden KB!
Ane rejser til Sejerslev, hvor hun står på tilgangslisten i maj 1840 - og hvor hun gifter sig 11 okt 1840, står på afgangslisten og rejser til Store Ajstrup, Aalborg amt.
Tak for din interesse - febertågerne sører måske mit syn, men det er jo nu der skulle være tid til eftersøgningen trods host og snøft :)
mvh
Vibeke
Med venlig hilsen
Vibeke Hein

Gitte Hovedskov

Hej Vibeke

Nu har jeg kigget alle dine referencer igennem og ligesom du søgt snart her, der og alle vegne, helt uden held. Det er da noget af et mysterium.

Ifølge KB 1814-1832 for Hillerslev, opslag 143, flytter Niels Chr. Thøgersen og Maren Andersdatter til Harring sogn (Hassing Herred) i maj 1828 (tilgang i Harring KB 1814-1839, opslag 54).

Ifølge DDD FT 1834 bor Niels Chr. Thøgersen og Maren Andersdatter i Nors, Hillerslev Herred.
Jeg kan ikke fiinde dem i afgangslisten fra Harring. De er dog at finde i tilgangslisten i Nors (KB 1814-1874, opslag 152) i 1832, hvor de ankommer fra Harring.

Mon Ane blev konfirmeret i Harring? Ganske mystisk er der ingen konfirmander noteret i Harrings kirkebøger mellem 1817 og 1833! Gad nok vide, om DE så er at finde i en anden kirkes optegnelser?

Gitte

P.S. Håber det gode påskevejr får dig ud af febertågerne. God bedring.  :)

Vibeke Hein

Hej Gitte! Tusind tak for din store indsats i jagten på min ane Ane! Det er altid rart at få andre øjne til at konstatere det samme, når man er lige ved at blive skør over de manglende side.....
Feberen er lettet lidt (efter 3 døgns næsten uafbrudt søvn) så nu lysner det vel i det hele taget. Tak!
og mange hilsner,
Vibeke
Med venlig hilsen
Vibeke Hein

Gitte Hovedskov

Hej Vibeke

Søgte lige på FT 1834, og der er en Ane Nielsdatter, tjenestepige i Stagstrup.
I Stagstrup KB 1814-1839, opslag 114, er der en konfirmand i 1831, der hedder Ane Nielsdatter, datter af Niels Chr. Thøgersen i Harring.

Mon det kan være din Ane?

Gitte  :)

Vibeke Hein

Hej Gitte.
Ser lige nu din besked, hvor jeg ville delagtiggøre dig i, at jeg har fundet min Anes konfirmation i Stagstrup! For mig blev det landkortet, og konstateringen af, at der heller ikke i Hassing kirke var konfirmationer noteret mellem 1818 og 1833, der satte mig på sporet af andre nærliggende kirker.
En stor tak for din hjælp!
De bedste hilsner
Vibeke
Med venlig hilsen
Vibeke Hein

Gitte Hovedskov

Hej Vibeke

Velbekomme.  ;D

Det glæder mig, at det lykkedes. Der går jo sport i at finde 'de løse ender'.

Rigtig god påske til dig

Gitte