Jeg OVERVEJER at tage en DNA-test. Kommentarer ønskes

Startet af Bjarne Smedegaard, 22 Sep 2017 - 10:35

Forrige emne - Næste emne

Bjarne Smedegaard

Tak for artiklen i Slægtsforskeren nr. 3, 2017. Meget oplysende.

Jeg overvejer en DNA test

Jeg vil gerne høre om hvor god en ide det er, på baggrund af dette:

Min nuværende grund er at jeg gerne vil finde en ane, som ikke er fastslået, men hvor der er efternavn fra faderen. Det er et meget kendt familienavn i Danmark. Jeg overvejer at kontakte en person via tlf. eller mail, med dette efternavn. Vil det være meget uetisk og forkert og krænkelse af privatlivets fred?

At skrive: "Din 2 x tipoldefar gjorde måske en tjenestepige gravid omkring 1860." – er det meget forkert at skrive det?


D      +      ?

datter A      søn

datter O      søn

datter E      søn

datter L      søn

søn            søn


Jeg er sønnen af 2 x tipoldemor i mødrende linie
Hvis det nu VAR "?" som gjorde D gravid, så er der vel ikke så store chancer for at fastslå om en nulevende persons 2 x tipoldefar i fædrene linie er den rigtige.
Usikkerheden vil desuden være stor, da der teoretisk og MEGET TÆNKT EKSEMPEL vil kunne være en anden far i hvert eneste led i fædrene linie. (måske 4 - 5 x)(afhængig af alder på fader)

Der er 2 brødre, som er mulige, men den ene får vidst ikke børn.

Ville man kunne se på en DNA-test, hvis det var "Den anden bror", som var far?
Altså en bror til ham som jeg kalder "?" i ca. 1860.

Er det meget tænk og meget teoretisk?

Er det overskueligt for en DNA-forsker?

Vil det være meget forkert at opfordre min mulige slægtning til en DNA-test?

Venlig hilsen Bjarne Smedegaard

p.s. Fortalerne for DNA-test vil jo nok synes at jeg skal teste alligevel, men jeg vil gerne høre en mening om ovenstående.

Anders M. Petersen

Hej Bjarne!

Tak for de pæne ord!

Jeg har lige en travl weekend, så du må nøjes med et kort svar i første omgang:

Da der er tale om en pige, hvor du vil kende faderen, så er der nogle udfordringer:

Den sikreste test vil være en test på Y-DNA, men pigen arver jo ikke faderens Y-DNA, så det spor er udelukket.
Ligeledes med mtDNA, for det arver pigen kun fra sin mor - men det er så også noget mindre præcis end Y-DNA.
Så det udelukker de to sikreste testmuligheder.

Tilbage står en test på det autosomale DNA. Her er din case 5 generationer tilbage, så der er en hvis chance for at du og en slægtning efter en anden gren vil matche på autosomalt DNA. Men da autosomalt DNA nedarves meget tilfældigt, så er der ikke 100% garanti for at du matcher en anden slægtning, selvom I har samme forfader 5 led tilbage.

Det kan du se i skemaet her: https://isogg.org/w/images/thumb/b/bf/Shared_cM_version_3.jpg/1000px-Shared_cM_version_3.jpg
Du skal på figuren følge anerner op til højre mod "great-great-great grandparent" (gul) og så ned til "4c" (4th cousin). Her kan du se at det typiske match ligger omkring 35 cM (centimorgans), men med et interval på 0 cM til 127 cM. Du risikerer altså at I har 0 cM til fælles, selvom I er biologiske slægtninge.

Kan du teste en forælder eller endnu bedre - en bedsteforælder - i din linje efter den uægte datter, så øges odds for et match betydeligt. Især hvis du også kan finde en tilsvarende generation i "den anden ende". Hvis du f.eks. kan teste på dine forældres generation (evt. en tante/onkel) og samme generation hos dit match, så skal du kun tilbage til "great-great grandparent" (grå)  og så ned til "3c" og så ligger det forventede match på 74 cM med et spænd på 0 cM til 217 cM. Altså ingen garanti, men bedre odds for et match - hvis ellers faderskabet er som du antager!

Men selvom du får et match, så kan du ikke med sikkerhed kunne udelukke at I har andre aner tilfældes - altså at I matcher genetisk, men at det skyldes at I har et slægtskab et andet sted end lige i det faderskab, som du gerne vil undersøge. Du kan dog minimere denne risiko ved at kende den anden testpersons aner, men det er jo potentielt et stort arbejde.

Men en autosomal test er desværre den eneste mulighed med DNA i dette tilfælde. Det er altid nemmere med de rene mande-linjer på begge sider!

FTNDA har siden i går haft deres autosomale test "Family Finder" på tilbud igen til 69 USD + 13 USD i porto pr. kit. Du skal så bruge 2 af dem.

Nu ved jeg ikke hvor vigtig denne gåde er for dig, men hvis du har en forælder eller onkel efter den uægte datter, som du kan teste, så synes jeg det er værd at prøve - men find en frivillig tester efter den officielle slægt først!

Jeg tror at man får det bedste svar fra en fremmed tester ved at skrive et grundigt fysisk brev (altså på papir!), hvor man for det første forklarer hvad man vil opnå, herunder at dokumentere at man har styr på slægten på begge sider af den fælles ane. Skriv også at testen IKKE afslører sygdomme, men kun bruges til slægtsforskning. Tilbyd evt. at betale testen fuldt ud og foreslå at tester får "ejerskab" til sin test på FTDNA fra starten af. Fortæl hvad han/hun kan få ud af testen (ud over at svare på dit spørgsmål) - vis evt. et "MyOrigins" kort - det synes mange er interessant.

Hvis vedkommende ikke svarer, så prøv en helt anden gren af slægten og se om ikke de er mere samarbejdsvillige...

Det var lige hvad jeg kunne nå at skrive i dag!

Held og lykke og fortæl gerne om dine resultater her på tråden
Anders



Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Anders M. Petersen

Der er lige nu ekstra 10$ rabat på FamilyFinder med rabatkode ATFF0917
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Bjarne Smedegaard

Mange tak for svar.

Da jeg fik kigget nærmere på det familienavn, som det drejer sig om, så konstaterede jeg at de personer som jeg har adresse på, ikke er i lige linie, men efterkommere af brødre til de 2 som jeg har i søgelyset. Efterkommere af brødre til 2 x tip er jo ikke så godt.

I min egen linie kunne min mors kusine måske overtales. Hun er jo en generation yngre end jeg. Datter af min mormors søster.
Her vil der være kvindelinie hele vejen. Indtil moderen møder "mr. X"

Jeg tror mest på at det var Georg, som var far, da moderen giver sin datter mellemnavnet Georgine.
Pigebarnet selv, går rundt og siger, at det er den rige og berømte bror. Det ville jo også være rart, men nok mest ønsketænkning.

Jeg har en ansøgning hos Rigsarkivet, da det skifte jeg skal bruge ikke er scannet, ikke på nettet.
Måske kommer jeg snart videre i den rigtige gren.
Hvis ikke, så har jeg ingen hast. Begynder dog at synes mere om DNA-test.
Ulempen er dog, at man nogle gange skal have flere test og at nogle af dem er dyre.

venlig hilsen Bjarne

Ulrik Damgaard Pedersen

Anbefaler at du læser et indlæg i Weekend avisen vedr diverse DNA test og metoder. Meget informativ og der er mange nuancer og forskellige outputs, afhængig af hvilket program/metode der vælges/betales for
god fornøjelse