Adoptioner

Startet af Helle Jespersen, 22 Sep 2017 - 10:26

Forrige emne - Næste emne

Helle Jespersen

Kan man nogen steder se, om tre børn er adopteret?
Jeg har en formodning om, at 3 børn til en i min gren er adopteret.

Grunden er den, at de er gift i 1898. Da er de hhv 29 og 23 år gamle. De får et barn i 1899 som dør 4 måneder gammel.
Herefter kommer der ikke børn før i 1912, så igen i 1914 og igen i 1917 så vidt jeg husker.

Jeg har en formodning om, at hun ikke har kunne blive gravid igen efter barnets død, og at de så har opgivet og adopteret i stedet for.

Ved børnenes indførelse i kirkebogen står der intet omkring det, så jeg ved ikke om min formodning er rigtig.
Kan jeg undersøge det et sted? Adoptionerne skulle, hvis det er det, være foregået i Kornerup, Roskilde amt.
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Inger Toudal


https://www.sa.dk/da/hjaelp-og-vejledning/rigsarkivets-online-vejledninger/adoptionssager-kom-godt-gang/

"Kartotek over adoptioner

Ankestyrelsen har et kartotek over adoptioner. Kartoteket starter i 1887, og det er ordnet kronologisk efter adoptivbørnenes fødselsdato."

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Helle Jespersen

Jeg kan ikke finde det kartotek. :-[ Jeg kan se det som et tip, men jeg kan ikke se, hvor jeg evt. skal bestille det, eller om jeg kan se det online.
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Inger Toudal


Du skal kontakte Ankestyrelsen: https://ast.dk/

Har du for resten set svar i din tråd https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,128583.0.html

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Helle Jespersen

Tak for info omkring min anden tråd. Den var glippet for mig.
Tak skal du have for link. Dem vil jeg lige studere.

Ved du om der ligger historier omkring kvarterene et sted? Hvor jeg kan læse lidt om, hvordan de var. Tit var det jo kvartere man gerne ville bo i, og nogen man helst ikke omtalte at man boede i.
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Helle Jespersen

Jeg har nu sendt Ankestyrelsen en besked.
Må se om jeg kan få lov til at se kartoteket på en eller anden måde
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Gitte Johansen

#6
Jeg synes godt nok det lyder usandsynligt.

De er alle født i Kornerup, de bliver alle døbt nogenlunde, som de skal. (3-4 måneder).

Hvorfor skulle de ikke kunne få flere børn?

Der gik 6 år, inden jeg fik mit andet barn.

Læg mærke til hende, der er født i 1914. Ovenover er der en adoptivfamilie, og det står højt og tydeligt.

Også på næste opslag er der en adoption.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Inger Toudal


Vedr. din anden tråd har jeg ikke mere information. Prøv at stille spørgsmålet i den pågældende tråd.

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Helle Jespersen

Citat fra: Gitte Johansen [67] Dato 22 Sep 2017 - 11:27
Jeg synes godt nok det lyder usandsynligt.

De er alle født i Kornerup, de bliver alle døbt nogenlunde, som de skal. (3-4 måneder).

Hvorfor skulle de ikke kunne få flere børn?

Der gik 6 år, inden jeg fik mit andet barn.

Læg mærke til hende, der er født i 1914. Ovenover er der en adoptivfamilie, og det står højt og tydeligt.

Også på næste opslag er der en adoption.

Muligt du har ret. Jeg undre mig blot, netop da jeg har set det før i en anden gren jeg har arbejdet med. Men her stod der at barnet var adopteret.

Jeg undre mig over, at der går 13 år fra første barn dør, til barn nummer to fødes. For den tid, uden prævention var det meget længe.
Naturligvis kan hun have været gravid og tabt barnet, det bliver jo ikke registreret. Men jeg synes det virker usandsynligt længe.

Og især set i betragning af, at de så efter de 13 år, får 3 børn rimelig hurtigt efter hinanden. Altså i 12-14 og 17
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Eva Morfiadakis


Hej,

Det är inte omöjligt att vissa kvinnor även på den här tiden har långt mellan barnen.

Anledningen kan vara immuniseringsfenomenet. Det här med Rh-negativ och Rh-positiv.

Eva M

Eva M

Helle Jespersen

Citat fra: Eva Morfiadakis [1284] Dato 23 Sep 2017 - 14:43

Hej,

Det är inte omöjligt att vissa kvinnor även på den här tiden har långt mellan barnen.

Anledningen kan vara immuniseringsfenomenet. Det här med Rh-negativ och Rh-positiv.

Eva M


Hvordan mener du Eva? Det har jeg ikke hørt om før
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Inger Toudal

Venlig hilsen
Inger Toudal