Stambøger for Kronens Regiment i Helsingør 1810

Startet af Ole Petter Vik, 23 Sep 2017 - 17:40

Forrige emne - Næste emne

Ole Petter Vik

Jeg prøver å finne mer informasjon om en person som var underoffiser (Commandeersergeant) ved 6. kompani av Kronens Regiment i Helsingør mellom 1810 og 1815. Han er mest sannsynlig av tysk herkomst.

Planen er å besøke Rigsarkivet i København og se på stambøger, da det ikke ser ut til at denne stambogen er scannet.

Siden jeg må reise fra Norge for dette, har jeg noen praktiske spørsmål for å gjøre arbeidet mest mulig effektivt. Jeg har lang erfaring i å «finne nålen i høystakken», men vil helst lete i den rette høystakk.

---

Siden arkivet er organisert på enhetens siste navn, har jeg forstått at Kronens Regiment i Helsingør (fullstendig navn Kronens Regiment til Fods) var en del av Fynske Livregiment (6. Regiment), 4. Bataljon. Boken "Geworbne krigskarle" sier ikke noe om at Fynske Livregiment også var i Helsingør, men må anta at de var det.

Se https://www.sa.dk/daisy/arkivskaber_detaljer?a=&b=stamb%C3%B8&c=&d=1&e=2017&f=&g=&h=&ngid=1239431&ngnid=&heid=2219676&henid=2219677&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

Denne oversikten passer også med oversikten i «Rigsarkivet og hjælpemidlerne til dets benyttelse, III», sidene 92 og 93.

I Daisy kan jeg se følgende liste over stambøger for 4. Bataljon:
https://www.sa.dk/daisy/fysiske_enheder_liste?a=&b=stamb%C3%B8&c=&d=1780&e=1820&f=&g=&h=&ngid=1239431&ngnid=&heid=2219676&henid=2219677&epid=16020308&faid=12&meid=&m2rid=&side=1&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

Er det da korrekt oppfattet at jeg skal bestille mikrofilmpakken M-12218?

Siden jeg ikke vet eksakt hvilket år han ankom, antar jeg at jeg må starte i 1810 og gå bakover i tid. Eller finnes det en index, sortert på navn?

Oversikten sier ikke noe om at dette dekker noe spesielt sted, så jeg antar at alle stambøger for 4. Bataljon finnes på denne filmen. Er det korrekt forstått?

Er mikrofilmene, som jeg anter er i sort/hvitt, av god kvalitet eller må man over på originalene for å få med seg alle detaljer? Er det slik at man på Rigsarkivets læsesal i København kan få hentet frem de originale bøker hvis man så ønsker, etter å ha funnet den aktuelle informasjon på mikrofilmen?

Eventuelle råd mottas med takk.

Ole Petter Vik, Asker, Norge
Ole Petter Vik, Asker, Norge

Medlem av DIS-Norge.