Personsøgning i København 1930-1999

Startet af Hanne Kirstine Vestergaard, 03 Mar 2015 - 17:01

Forrige emne - Næste emne

Hanne Kirstine Vestergaard

Jeg er nok ikke "Den skarpeste kniv i skuffen", i hvert fald kan jeg ikke finde ud af at bruge Kraks.

Jeg har søgt på Oline Laura Petrea Nielsen & Jenny Kristine Olsen & Sørensen, men der kommer ikke noget op. Jeg ved, at de begge flyttede til København i 1932-33. At Oline Laura Petrea Nielsen først i 50'erne boede i Pilestræde. At Jenny Kristine i 50'erne og 60'erne boede i Assensgade 2 Kbhvn. Ø. Da var hun gift Pedersen.

Jeg ved at "de huserede" omkring Adelgade, Klareboderne, Riegensgade, Sølvgade m.fl.

Hvad gør jeg?

https://bibliotek.kk.dk/blog/kraks-vejvisere-1920-1945

Med venlig hilsen
Hanne Kirstine

Inge Nissen

#1
Hej

Krak omfatter jo ikke gifte kvinder, og måske heller ikke unge enlige kvinder, men mænd/husfædre og enkefruer - og måske selverhvervende enlige kvinder. Kender du fornavnet på Jenny Kirstines mand? Og bliver Oline gift Sørensen, eller hvor kommer det navn fra?

Venlig hilsen Inge

Hanne Kirstine Vestergaard

Hej Inge, tak for dit svar.

Desværre er min fars familie lidt rodet. Min farmor, Oline Laura Petera Nielsen, født Olsen, bliver enke d. 21-02-1932. Min farfar, Lars Peter Nielsen, er 21 år ældre end min farmor. Min far bliver konfirmeret d. 20-03-1932. Derefter flytter hun til København med 3 ukonfirmerede drenge, som alle bliver konfirmeret i Skt. Pauls Kirke. Den ældste har adressen Adelgade 50, de to yngste har adressen Sølvgade 7.

Mit problem er, at finde min faster, Jenny Kristine Olsen, hun var min farmors uægte datter, født maj 1904 i Vor Frue sogn, Roskilde Amt. Hun bliver gift Sørensen, og får en datter Ruth, hun bliver separeret og får med en anden mand datteren Lydia, hun kommer tilbage til mand Sørensen, og får endnu en datter, Lilly. Jeg vil gerne finde hendes første ægteskab, og Ruth og Lillys fødsler.

Er der håb om at løse denne gordiske knude?

Med venlig hilsen
Hanne Kirstine

Gurli Kristensen

Med venlig hilsen

Gurli Kristensen

Hanne Kirstine Vestergaard

Hej Gurli.

Tusind tak for dit link - det var lige præcis min faster.

Venlig hilsen
Hanne Kirstine

Gurli Kristensen

#5
Hej Hanne



Din faster bliver gift i Tveje-Merløse kirke, Holbæk amt, Merløse herred den 2.5.1926, kb 1914-1931 opslag 110 nr. 10. Vielsen er også noteret i Vor Frue, Roskilde 1923-1935 opslag 102.


Har du nogen ide om hvornår Jenny bliver skilt og hvornår børnene ca. bliver født.


Hilsen

Rolf
Med venlig hilsen

Gurli Kristensen

Hanne Kirstine Vestergaard

Hej Rolf.

Det er jo rigtig dejligt, at få det hel serveret på er "sølvfad".

Tusind tak skal du have.

Venlig hilsen
Hanne Kirstine.

Hanne Kirstine Vestergaard

Hej Rolf.

Jeg havde så travlt med at takke dig for oplysningen, at jeg ikke fik læst den sidste linie om hendes børn.

I ægteskabet, indgået i Tveje-Merløse Kirke, får hun en datter - måske er datteren født inden ægteskabet!!
Jeg kender hende under navnet Ruth. Kristine bliver separeret, hvornår? I 1934, den 26-10, får hun en datter, der døbes Ruth Lydia, hun bliver døbt i Frederik Sogn. Efter den datter "falder hun tilbage" til sin fraseparerede mand, og får med ham endnu en datter, som jeg kender under navnet Lilly. Deres fødsler, hvor og hvornår, kender jeg desværre ikke, så det er mit næste problem.

Tænk om du kunne hjælpe mig!

Venlig hilsen
Hanne Kirstine

Gurli Kristensen

#8
Hej Hanne

Din faster bliver borgerligt viet i København 1. december 1945 med Niels Christian Pedersen.

AO  Ægteskabsbog 1945 nr. 4201-4800 opslag 93 (nr. 4291)

Bliver hun så også skilt fra ham og flytter tilbage til Eilif Andreas Sørensen?


Hilsen

Gurli

Det er vist ikke Niels Christian Pedersen der er far til barnet fra 1934, se Familieretlige sager i København AJ journal 1934 nr. 2701-3600 side 3351
Med venlig hilsen

Gurli Kristensen

Hanne Kirstine Vestergaard

Hej Gurli.

Tak for den Borgerlige Vielse.

Kristine forblev gift med Niels indtil hendes/hans død.

Om hendes separation blev annulleret, da hun gik tilbage til  ved jeg ikke.

Jeg gætter på, at den ældste, Ruth, er ca. 4 år ældre end den mellemste, Lydia, som nok er 2-3 år ældre end den yngste, Lilly, men det er altsammen gæt. Lydia, er jo f.eks. 9 år ældre end mig.
Ruth og Lilly er helsøskende, Lydia kun halv! Det var en offentlig hemmelighed i familien.

Hilsen
Hanne Kirstine

Else Damsgaard

Hej Hanne Kirstine

Det er et par år siden du oprettede denne tråd og har måske allerede fundet oplysninger om Jenny Kirstine og Ejlif Andreas Sørensens datter  Ruth ?

Familien findes i FT 1930 i Egebjerg, Ods, Holbæk amt:


   Holbæk, Ods, Egebjerg, Egebjerg, 25b, 288, FT-1930, D8204
Navn: Alder: Status: Stilling i familien: Erhverv: Fødested:
Ejlif Andreas Sørensen  18-okt 1897 G  Husfader  Arbejdsmand  Tølløse  
Jenny Kristine Sørensen  27-maj 1904  G  Husmoder  Kamstrup  
Jytte Ruht Sørensen  08-jan 1927 U  Barn   Gjeldstrup (Egebjerg sogn)  


Jeg er igang med at udrede min farmors søskende og Ejlif var hendes bror, men jeg vidste ikke det var så "rodet"

Venlig hilsen Else
Venlig hilsen
Else