Frasat fædste pgra.restance

Startet af Egon Hansen, 13 Apr 2011 - 21:54

Forrige emne - Næste emne

Egon Hansen

Jeg har aner i flere af de gamle gårde i Viskinge, Holbæk amt. Gårdene var hoveripligtige til Birkendegård (en del af Lerkenborgkomplekset fra 1743). Fæstebrevene for gårdene i Viskinge er ikke i nogen af Lerkenborgs arkiver på LAK, men ved at søge i landlægdsrullen 1724 og diverse hoveri og hartkornsprotokoller i resten af århundredet har jeg indtryk af at godset har ført en ret stram politik over for efterladende fæstere (flere ser ud til at være blevet husmænd eller indsiddere efter at have været nævnt som gårdmænd)
Jeg har som skrevet ikke kunnet finde fæsteprotokoller for perioden.Skulle en forsiddersag dømmes af herreds- eller birkeret før fæsteren kunne sættes ud af gården?
Kan sådanne sager findes i tingbøgerne?

Ingelise Edelfeldt Jacobsen

Hej Egon

Jeg ved ikke, om sagerne blev dømt ved Herreds/Birkeretten, men det er sandsynligt.

Eksempelvis har jeg en sag fra Falster i 1740-erne hvor min ane, ifølge fæsteprotokollen, blev frasat sin gård under Falster Rytterdistrikt.

I Jordebogsregnskaberne fandt jeg, ud over hans fulde navn og alder, oplysning om hvornår han havde fæstet, samt at han var fradømt på grund af dovenskab og uduelighed.

Af samme årsag, var han blevet dømt til arbejde i nærmeste befæstning. Det mener jeg, kunne tyde på, at sagen har været behandlet ved Herredsretten.

mvh Ingelise Jacobsen

Egon Hansen


Tak for mailen.
Ark ja. havde det bare været rytterdistrikt!
Eller havde de fæstere som var hoveripligtige til Birkendegaard bare kunne findes i een af Lerkenborgs underliggende gårdes fæsteprotokol .havde der sikkert stået noget pm årsagen til fæstes ophør, og hvor den nye fæster kom fra.(jeg har faktisk begge kategorier blandt mine aner!)
Nu er herredstingbøger jo ikke det letteste stof, og hvis det så slet ikke er der jeg skal lede!

Mvh Egon

Judith Olsen

Hej Egon

Ikke fordi jeg skal gøre mig "klog" på spørgsmålet om herreds- og birkeret, men jeg har på Aurelia Clemons side fundet bl.a. følgende eksempel fra Vallø Gods:

Jens Nielsen i Himlingoye           28 Dec 1652     pg 3
sat fra sin gaard
by: Anders Olsen & Jens Andersen i Vallebye, Anders Pedersen Vindter & Peder Olsen Poug i Himlingoye
[Vallo gods probates; Book 1 1652-1660; film 50857]


Det tolker jeg som om godsejeren selv kunne dømme en "forsidder" f.eks. under hjælp af mere "velsituerede" medfæstere - hvis du forstår, hvad jeg mener.

Nu var Vallø jo altså også et "stor-gods", men alligevel !
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Egon Hansen

Ja vist er Vallø et storgods,ja vel dengang kongeligt gods. Det var Kalundborg lens gods også, indtil kongen p.gr.af krigsgæld, måtte overlade det til sine kreditorer. Jeg er ikke klar over om Lerchenborg har haft birkeret? men hvis godsejeren selv kunne udnævne dommeren skulle det vel være let at få en dom efter ønske!
Mvh Egon

Judith Olsen

Ifølge "retsbetjente" på www.sa.dk hører Viskinge under følgende:

Viskinge
- 1685 Ars herred
1685 - 1919 Ars-Skippinge herred

men det ved du sikkert allerede.

Jeg har blot en "fornemmelse" af, at godsejere selv kunne "udsætte/afskedige" fæstere, som ikke overholdt fæstekontrakterne - jeg mener, at det direkte står i kontrakterne - de få af sådanne, som jeg har set.

Det svarer vel også meget godt til, hvad vi kender i dag: Hvis du ikke overholder en indgået kontrakt/aftale, kan den ophæves/tilbagekaldes.

Jeg er ikke jurist - blot "lommeprokurator"  ;D
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Ingelise Edelfeldt Jacobsen

Hej Egon

Du har ret, tingbøgerne er tung læsning, men der findes registre på Landsarkivet, som gør det mere overskueligt, hvis man kender navn, tid og sted.

Der er ikke afleveringspligt på fæsteprotokoller, men har du undersøgt om de evt. stadig befinder sig på Lerchenborg.

mvh Ingelise

Egon Hansen

Hej. Ingerlise og Judith.
Tak for oplysningen om at der findes registre til tingbøgerne her på Sjælland, (eller er det kun fordi der her er tale om nyere tid?) for i de gamle tingbøger fta 1600 tallet i sydvestjylland er der ingen hjælp at hente.
Undtagen altså for Skads herred, som ere udgivet fra 1636 til 1648, ordret, og så i uddrag frem til 1698. men så er det jo ikke primær kilde mere. Vi må så nøjes med at stole på at udgiverne har klaret opgaven! Jeg blev for et par år siden presenteret for et par fotokopier fra 1677, som ikke var med i se udgivne uddrag. Der måtte jeg desværre give fortabt.

Nej, jeg har ikke været på Lerkenborg, Når fæsteprotokollerne og skifterne fra de øvrige landsbyer under godsets forskellige ladegårde var på arkivet, regnede jeg med at protokollen for Birkendegaard, omfattende Viskinge, Vørslev og Asminderup ejerlav simpelthen var gået tabt.

M.h.t- Viskinges tilhørselvforhold, har jeg aldrig været i tvivl om at det var Sklppinge herred. Da jeg for over 60 år siden begyndte at søge efter mine forfædre, skulle vi simpelthen kende herredsnavnet for at låne kirkebøger på Landsarkivet!
Derimod har jeg ikke tidligere har behov fo at vide om Lerkenborg har haft Birkeret.så jeg har lige idag været på biblioteket for at slå "Retsbetjente" op guiden for Lak, og læst at den findes som "Arts Skippinge herreds Justitsprotokol"
Jeg havde egentligt tænkt mig at prøve et hjemlåne den, men derved får jeg vel næppe registret med.


Egon Hansen

Forresten Judith
Jeg har lige været igang med at lede i Daysy, men enten jeg skriver "retsbetjente" eller "justitsprotokoller" kommer jeg ikke til noget om Arts-Skippinge herred, hverken under A eller S,
Jo  under retsbetjente kommer der noget om skifteprotokoller! men det er af væsenrligt nyere dato, og som jeg kender fra Aurelias registre!
Hvas gør jeg forkert?
Jeg har endnu tilgode at komme ind til er kursus i Daysy, efter at det er blevet sådan at vi ikke mere bare kan aflevere en bestillingsseddel.

Mvh Egon

Kaare Grodal

Hej Egon

Ved at søge med "skippinge" kom første søgeresultat med 1655-1919 Ars-Skippinge herreder. Ved at gå til "vis arkivserier" var der både justitsprotokol fra 1759 og mavneregister til Skøde- panteprotokol fra 1738
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Judith Olsen

Hej Egon

Jeg forstår dit spørgsmål sådan, at du ikke kan finde den liste over retsbetjente, som jeg henviser til.

Hvis det er rigtigt, har du her et link til den:

http://www.sa.dk/media(737,1030)/LAK-Retsbetjente.pdf

Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Egon Hansen

Hej Judith og Kaare.
Tak for mailen jeg vidste ikke at guiderne til LAK s samlinger kunne findes på nettet som PDF fileer.Derfor måtte jeg en tur ind på vores bibliotek og finde det rigtige navn til herredsprotokollen.
Men det var nu ikke så mefet det som var problemet, mere at jeg ikke kunne finde justitsprotokollen i M-filmfortegnelsen for retsbetjente i LAK.
Men med Kaares oplysning kom jeg til den fysiske papirenhed for justitsprotokollen. Så er det næste at LAK ikke udlåner originale dokumenter, og jeg kan ikke i Daysy se under hvilket filmnummer jeg skal bestille den under!
For nogle arkivalier har LAK et nummer for brugerkopi, men det fremgård ikke af Daysy. Det vil sige det gør der . Det er et af de M-filmnumre der endnu ikke er indholdstekst på! og så er jeg jo lige vidt.
Nå, jeg skal jo som bekendt på LAK til foredrag den 27 så jeg har bestilt første bind af Justitsprotokollen, så håber jeg de kan nå ar ekspedere den! og at den ikke er alt dor vanskelig.at finde sagerne i
Ganske vidst har jeg tidligere i denne tråd fået at vide at der skulle være et register på landsarkivet.
men mon ikke det skulle være det skøde og panteregister som Kaare også nævner? Men nu må vi se

Mvh Egon

Kirsten Printzlau

Hej Egon
de bliver dømt fra gården, du kan finde det i Justitsprotekollerne. Der er først en sag med gårdsyn, derefter en dom.
mange hilsner
Kirsten

Egon Hansen

Hej Kirsten
Tak for mailen.Det var dejligt at få sikkerhed for at det nytter at søge i justitsprotokollen.
Set drejer sig om Anders Simonsen som i 1752 skulle være afløst af unge Hans Hansen. Det er unge Hans Hansen som er min ane. Jeg ville godt vide på hvilke betingelser Anders kom fra gården og hvad det var som Hans Hansen overtog, og kunne jeg i tilgift finde ud af hvor Hans og hans kone Karen kom fra, ville det være fint,Han er nemlig ikke født i Viskinge.
Gl Hans Hansen, som oplod sin gård til sønnen Rasmus, havde godt nok også en søn som hed Hans, men jeg kan se at han er den "Landsoldat" "Indsider" "Husmand" som får børn døbt i samme periode ( han vælger som faddere "sin bror,gårdmanden Rasmus Hansen og sin søster Ane Hansdatter" medens gårdmanden Hans Hansen ikke nævner at hans børns faddere er familie.
Omkring 1780 bliver en anden af mine aner sat fra sin gård p.g.af resrancer.Han hedder Søren Nielsen.
Han har overtsaget gården efter sin far, Niels christensen, som gik på aftægt hos sønnen, men kom uheldigt af dage!
Medens sønnen og svigerdatteren var i kirke, var den gamle mand blevet lukket ude, med et stykke tørt brød! Da han ville bløde sit brød i naboens vandtrug, faldt han så uheldigt at han blev fundet druknet i truget, da familien kom fra kirke!
Eller det var måske ikke et uheld!
Har du et godt tip til at finde sagernel
Mvh .Egon